Zelf graafmachine maken

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door motormuis, 4 mei 2010.

  1. Michaël D W

    Michaël D W

    Lid geworden:
    11 dec 2009
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Weerde (Zemst)
    Ik zie hem helaas ook niet :? .

    Gr. Michaël.
     
  2. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ben weer een stukje verder gekomen Heb het gemaakt van 1mm messing plaat ,waarvan ik eerst dacht dat het te slap zou wezen .
    Maar Stefan verzekerde mij dat dat toch wel sterk genoeg zou zijn .omdat je er eigelijk een koker van maakt

    Daarom er mee doorgegaan en zo als je kunt zien het is stevig genoeg nu ,terwijl de boven en de onderkant er nog in moeten
    Ga nu de volgende dagen de giek en de stok (hopelijk zeg ik dat goed )dicht maken
    Heb tevens de as doorvoeringen gebruikt als afstand bussen lekker stevig
    Dit was het dan tot nu toe ,
    mvg motormuis


    Ik heb oo de d
     
  3. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    He Kees,
    Mooi werk man,je hebt er flink de vaart in.

    Oh ja...stok = lepelsteel op zn nederlands.
     
  4. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Ik dacht juist dat het erg langzaam ging ,want de zomer is in aantocht ,en dan gaat eigelijk de hobby op een laag pitje ,
    Vanwege beetje motorrijden ,stukje fietsen, pilsje pikken op een terrasje, en dat soort .
    zaken ,daar gaat ook een hoop tijd in zitten. de dag is om voordat je er erg in hebt
    Snap niet waar ik indertijd de tijd vandaan heb gehaald om naar mijn baas te gaan ,zou er nu geen tijd meer voorhebben ,maar ja ik hoef gelukkig niet meer
    mvg motormuis
     
  5. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    haha, dat zegt mijn vader (die met de vut is) ook, dat hij niet snapt hoe hij ooit tijd heeft gehad om te kunnen werken.

    Het ziet er netjes uit, ga zo door dan komt het helemaal goed. Dat met die doorlopende lagerbussen heb ik ook in mijn giek zitten en dat krijg je niet kapot.

    Ik heb alleen mijn vraagtekens bij het alu A-frame wat op de bovenwagen zit.
    Die zit n.l. met maar 4 M3 boutjes vast. Ik ben bang dat deze gaan vervormen.
    Je kunt deze beter iets verder naar achter laten doorlopen, zodat deze over de hele draaikrans (die er onder zit) dragen.

    Verder zie ik dat je de cilinder ogen er al op hebt zitten, weet je de inbouwmaten van de cilinders dan al? Je zult niet de eerste zijn die zijn ogen moet afzagen en opnieuw moet bevestigen. Is de breedte niet te veel (tussen de platen in). Een cilinder oog voor een Bruder schaal zal maximaal 8mm breed zijn. Het lijkt nu wel 15mm breed.

    Zie het als positieve feedback, beter nu veranderen, dan later de hele boel moeten slopen.
     
  6. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Hoi Stefan
    Ik wilde dat A frame vastzetten met 3 m5 boutjes ,maar aangezien daar ergens nog een gat moet komen voor de draaikrans heb ik het zomaar even gelaten ,nog mooier is natuurlijk
    een stuk u profiel ,maar aangezien ik geen zet bank heb gaat dat niet door .
    Kan natuurlijk wel nieuwe maken met meer onderkant, waar dus meer boutjes in kunnen
    Voor die cilinderogen heb ik de maat van de Bruder gebruikt ,Stef kan toch de cilinders maken naar deze maat ,of gaat dat niet ??
    Die cilinder ogen zitten inderdaad 20mm uitelkaar ,en als de brudermaat 8mm is kan ik aan iedere kant een vul busje maken van 6mm ,daardoor komt een as van 6 mm en die
    buigt niet
    Die cilinderogen heb ik gemaakt van 3mm plaat welke ik gesoldeerd en verschroeft heb
    aan de binnenkant dit leek mij de mooiste en sterkste oplossing , zie foto.
    mvg motormuis
     
  7. Deckers

    Deckers

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    326
    ziet er inderdaad sterk een mooi ( én professioneel ;)) uit!

    mvg
    Maarten
     
  8. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Tja, opvulringen vind ik een beetje een hobby oplossing, en eigenlijk geen porum. Maar het is jouw kraan, dus als jij er vrede me hebt, wie ben ik dan.
    Wat is de afstand tussen de ogen van de cilinders als de giek gestrekt is (cilinders ingeschoven) en wat is deze lengte als ze zijn uitgeschoven (giek geknikt).
    Als je de ingeschoven lengte keer 2 doet, en je trwkt hievan de uitgeschoven lengte af, dan moet je minimaal 30-40mm overhouden voor de zuiger, stangafdichting en cilinder ogen.

    Want de ingeschoven lengte = Slag + Le (extra lengte voor zuiger, stangafdichting en ogen).
    De uitgeschoven lengte is ingeschoven lengte + slag = Le + 2*slag.
    Dan is 2x ingeschoven lengte 2*Le + 2*slag. Dit minus de uitgeschoven lengte Le + 2*slag => 2*Le + 2*slag - (Le + 2*slag) = Le. Een beetje een gereken, maar dat houd de geest jong haha.

    Als je bijvoorbeeld ingeschoven 120mm hebt en uitgeschoven 200mm dan is Le 120*2 - 200 = 40mm. Deze maat is dan te maken als cilinder zijnde.
     
  9. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Ja ergens heb je natuurlijk gelijk met hobby oplossing ,maar ik wist eigelijk niet waar ik die dingen aan vast zou moeten maken ,daarom heb ik ze aan de zijkanten gesoldeerd .
    Ze moeten er natuurlijk boven op ,maar hoe krijg ik ze daar vast ,vast krijg ik ze natuurlijk
    altijd ,maar kunnen ze dan die kracht weerstaan als ze er bovenop gesoldeerd zijn desnoods met eem boutje er doorheen ,maar ik ben bang dat de hele boven.
    kant er af scheurd
    mvg motormuis
     
  10. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Op zich zou het moeten houden als je de oren bovenop soldeerd. Het is een vrij groot stuk, dus je hebt redelijk veel soldeer oppervlak. Ik soldeer mijn ogen ook gewoon op de giek, wel met zilver soldeer, maar ik draai ook op 60bar.
    je kunt aan de binnenzijde in de giek waar de oren aan zitten wat verstevigingen in solderen zodat het wat stijver wordt en minder kan bewegen zodat je geen metaalmoeheid op de soldeer verbindingen krijgt. Het stukje plaat waar de oren aan zitten (bovenop de lepelsteel) 2 of 3mm dik maken scheelt ook veel omdat je kopse oppervlak groter is => meer soldeer oppervlak.
     
  11. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    hallo motormuis,
    Ik heb alvast cilinders getekend die jij ook kan gebruiken.
    Dit zijn cilinders met quad ringen afgedicht en vuil-afstrijker voor de cilinderstang.
    Deze cilinders zijn open te schroeven zodat je de afdichtingen zo nodig kan vervangen.
    De zuiger diameter is 12mm, de stang 6mm. De kop en voet zijn 16mm rond.
    De cilinderogen zijn 6mm en de maximale oogflens grootte is 14mm. Dus er mag maximaal 4mm materiaal rond de pennen zitten.
    De oogbreedte is 8mm.
    De extra lengte is 32mm. korter kan ik ze niet krijgen.
    Bij 5mm ogen en oogflensen van 12 mm is de extra lengte 30mm.
    Ik weet niet welke slaglengtes je moet hebben?
    Ik kan de tekening aan Stef doormailen, zodat hij de cilinders kan maken.
     
  12. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stef
    Ik vind het allemaal goed .maar de moeilijkheid is dat ik helemaal niet weet wat ik hebben moet ,daar ik in de verste verte geen verstand heb van oliedruk cilinders .
    Ik had gedacht als de cilinders net zo groot ,of klein zouden zijn ,als het Bruder model dat wel goed zou komen .
    Op het gebied van hydraulica ben ik een grote nul ,drie keer een nul
    Ik heb vroeger enkel maar een 3 cent schooltje gehad ,anders was er in mijn tijd niet
    Sorry ,maar het is gewoon zo .

    mvg motormuis
     
  13. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stef
    Heb het bij dat Bruder model nagemeten ,daar ik bij mijn model ook de Bruder maten heb aangehouden
    De beide cilinders aan de giek zijn, in :13 cm en uit :21 cm ,van hart tot hart .
    de cilinder die op de giek ligt , in :13,5 cm, en uit 23 cm ook van hart tot hart
    de cilinder op de lepelsteel , in :11,5 cm, en uit 16,5 cm ,ook van hart tot hart
    hopende dat je hiermee uit de voeten kunt ,maar ik kan natuurlijk ook de ogen verzetten
    iendien het niet klopt ,met de te maken maten van de cilinders
    mvg motormuis
     
  14. Arie32

    Arie32

    Lid geworden:
    18 nov 2006
    Berichten:
    372
    Locatie:
    middelstum
    Hoi

    Ik heb bij mijn kraan ook de oren pas geplaatst toen ik de cilinders had.Voor de bak en steelcilinder maakt dit niet zoveel uit.Je kunt de oren natuurlijk makkelijk een plekje geven.Het wordt alleen even oppassen met de 2 giekcilinders.Daar zit de boel wat dichter opelkaar.
    Stel dat je per ongeluk de steeloren iets verkeerd hebt zitten met daarop een cilinder die daardoor iets meer uitslag kan geven dan wat de steel kan,dan loopt de steel uiteindelijk wel tegen de giek aan en kan die niet verder,ook al heb je nog een fractie zuigerslag over.Zelfde idee dat je een drukkende beweging maakt in een bult grond die wat vast ligt,je merkt dat ie door te grote weerstand niks meer doet.
    Ik ga natuurlijk niet voor Stefan spreken aangezien zijn machines nogal wat krachtiger zijn dan een doorsnee graafmachine.Kan me voorstellen dat een en ander dan wel exact moet worden gemonteerd.
    Op hoeveel werkdruk wil je eigenlijk gaan draaien met de bruderkraan Kees?
     
  15. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    De naam is Stefan, Stef is iemand anders.

    Giekcilinders Slag=90mm extra lengte 40mm

    Steelcilinder Slag 95mm extra lengte 40mm

    Bakcilinder Slag 50mm extra lengte 65mm

    De lengtes zijn allemaal maakbaar.
    Wel raar dat de slag van de bakcilinder wel erg klein is t.o.v. zijn ingeschoven lengte.
    Dit kan komen door dat dit bij Bruder zo is gemaakt.
    Tevens is de steel cilinder wat kort.

    als ik even hier kijk http://xml.catmms.com/servlet/ImageServlet?imageId=C400876 op pagina 14. daar staan de cilinder maten in. Ik weet niet welke Cat type Bruder heeft gemaakt.
    Maar je kunt hier zien dat de giekcilinders een slag hebben van 1260mm => 79mm
    De steel cilinder 1504mm => 94mm
    De bakcilinder 1104mm=> 69mm

    Deze http://xml.catmms.com/servlet/ImageServlet?imageId=C480964
    heeft de slag maten, giekcilinders 1305mm => 82mm
    De steel cilinder 1660mm => 104mm
    De bakcilinder 1104mm=> 69mm

    Je kunt even kijken welke jij nu hebt, aan de hand van de grootte van de machine. Het zou n.l. jammer zijn dat de cilinders straks te kort zijn.

    Als je de giek strekt zoals op het PDF te zien is op blad 16, welke maten heb je dan?

    En dat je geen kaas van hydrauliek hebt gegeten, dat maakt niet uit, dat komt vanzelf.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2010
  16. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stefan
    Sorry voor de naams verwisseling
    Heb wel in de gaten dat alles volgens de tekening die jij opstuurde de maten wel een beetje aan de korte kant zijn
    Had gedacht de maat van http://xml.catmms.com /servlet/image...mageld=c480964
    de beste was .
    Op de tekening gaat de giek lager als bij mij ,en als het dan de maten bij mij niet meer
    kloppen ,dan maak ik wel een nieuwe giek ,met lepelsteel .
    Ben waarschijnlijk zoals gewoonlijk weer te voorbarig geweest .
    heb geen verstand van hydrauliek ,maar kan ook geen Engels lezen
    ps ,wil wel alles op ongeveer 30 bar hebben ,indien mogelijk .
    met heel veel dank .
    mnotormuis
     
  17. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Arie
    Je heb het bericht hier boven wel gelezen .heb natuurlijk de fout gemaakt eerst de oren
    te maken ,en dan de cilinders te bestellen ,dus nu afwachten op de cilinders ,en als het dan niet meer klop met mijn maten ,dan maak ik gewoon een nieuwe giek met lepelsteel
    geen punt .
    Ben natuurlijk weer te voorbarig geweest zoals gewoonlijk . Maar ik zal een graafmachine
    maken ,koste wat het kost ,en als het kan op 30 bar
    mvg motormuis
     
  18. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Dus de Cat 324 is qua maatvoering even groot als die van jouw?
    Als je jouw giek nu eens zover buigt/strekt als op de folder van Caterpillar, wat zijn dan de afstanden tussen de cilinder oren?
     
  19. motormuis

    motormuis

    Lid geworden:
    9 jan 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Stefan
    De maat tussen de oren op de giek zijn 13,5cmm ,de maat tussen de oren op de lepelsteel
    is 11 cmm.
    De maat van de beide cilinders die de giek optillen tussen de oren bedraagt 14cmm
    De maten zijn uit het hart genomen .
    Heb wel op de folder van caterpillar gezien dat de giek meer naar beneden kan ,giek zit bijna tussen de rupsen dat kan bij mij niet .die van mij zijn blijkbaar te groot

    mvg motormuis
     
  20. StefanF

    StefanF

    Lid geworden:
    6 mei 2007
    Berichten:
    1.017
    Locatie:
    Lent
    Ik bedoel ook de maten die je hebt als je die giek zover laat zakken als op de folder, welke maten heb je dan? Ik snap even niet waar die 13,5, 11, en 14cm nu van zijn. Ik moet de maten hebben die de cilinders zouden moeten maken als jij de kraan zo beweegt zoals op de PDF, dus niet de Bruder cilinders, want daarvan is de slaglengte van in ieder geval twee cilinders te kort. Dus de giek gestekt leggen zoals op de PDF, en daarna de maat tussen de cilinder oren meten, vervolgens de arm buigen zover als op de PDF, en wederom de cilindermaat nemen. Hetzelfde geld voor de Bak en het heffen van de giek.
     

Deel Deze Pagina