Zelf hotliner werpen?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Antony, 10 feb 2013.

  1. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Vandaag is voor de tweede keer in korte tijd één van mijn toestellen de grond in gegaan door een slechte worp met weeral heel wat schade tot gevolg.
    Nu zijn er een tweetal goede werpers in de club, maar deze zijn ook niet altijd aanwezig, en dan vraag je het maar aan iemand die zegt dat hij het goed kan ook al is dit niet altijd zo.
    Vroeger gooide ik meestal zelf mijn toestellen, maar omdat de esc nu met een taste switch word aangestuurd is dit nu niet meer mogelijk.
    Nu overweeg ik om de motor terug op de gasstick te zetten om zelf weer mijn toestellen te kunnen lanceren.
    Zijn er mensen die hun f5b of overpowerde hotliner op stick vliegen of zelf lanceren?

    Grtz A
     
  2. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Wij, F5B team Kampen, hadden hetzelfde probleem. Tot 2x toe de grond in.
    Na verschillende oplossingen te hebben bekeken hebben we besloten om bij het starten, met de kist boven het hoofd te gaan lopen en dan pas motor in te schakelen. Daarna voor werper en piloot geen enkele stress starts meer gehad en ook geen kist meer de grond in.

    In Vught
    1e start op 0:09, 2e start vanaf 0:45. Beiden mislukt.
    Doen het nu zoals de piloot die komt na mn 2e start. Alleen schakelen we dan nog wel de motor in.:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik heb de motor nooit ergens anders gehad dan op de stick, maar overpowered spul heb ik niet...Meestal laat ik iemand anders lanceren, 1 maal probleem gehad toen een ervan zijn hoofd raakte met de vleugel...
     
  4. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Die afgebroken start op 1 minuut was van mij, de start werd afgebroken omdat er iets niet klopte met het model. Later die dag ging het goed mis en crashte ik het model.........

    Ik heb het gas nog steeds op de stick en als ik thuis vlieg dan gooi ik meestal zelf. Dan kan ik weggaan met halfgas en dan als het model vliegt gaat het gas er vol op. Als ik de beschikking heb over een werper met ervaring zoals op de wedstrijden dan gooit hij het model met volgas en dat gaat dan zoals in het filmpje, maar dan wel met de motor aan.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vlieg met gas op een 3-standenschakelaar.
    Halfgas, 2 stappen zetten en werpen, geen probleem.....

    Gerben
     
  6. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik ga het gas dus ook weer op de stick zetten en zelf mijn toestel proberen te werpen. Ik kan ook halfgas of minder vertrekken, want ik heb op aanraden van Gerben wat condensatoren laten bijzetten op mijn schulze.
    [​IMG]

    Grtz A
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Anthony, ik gooi vaak mijn model zelf, behalve in wedstrijden.
    We hebben vorig jaar in Dalfsen even een soort trainingsdagje gehouden en laten zien hoe ik gooide en ook andere mensen mijn model laten gooien.
    Het is meer een angst overwinnen dan echt kunde.

    Het idee van mensen is dat ze hard moeten gooien.
    Dat is niet zo!
    Als ik zelf gooi doe ik 2 passen, rustig lopend en gooi dan het model in een vloeiende beweging.
    Als mijn werphand voorbij mijn oor is (dus verticaal) dan zet ik de motor aan.
    Het model trekt dan al mijn arm vooruit en dan is het een kwestie van loslaten.
    Als ik zelf gooi staat altijd de motor aan voordat het model uit mijn hand is.
    Als ik voor Gerben of iemand anders gooi dan tel ik af.
    Bij Gerben is het extreem, ik heb 3 "standen" ..

    Bij 3 is mijn hand achter mij, de prop staat dan ergens boven mijn hoofd, ter hoogte van mijn oor.
    Bij 2 staat mijn arm verticaal, prop is dan voor me, dus veilig.
    Bij 1 of JA! zorg ik dat het model horizontaal, en ook niet te veel onder een hoek stijgend, mijn hand verlaat.

    Normale mensen raadt ik aan de motor aan te zetten als ik 2 roep.
    Als de motor bij 3 nog niet aan is breek ik de start af maar hou wel de prop bij me weg!

    Bij Gerben gooi ik wat harder en wat er ook gebeurd, het model gaat weg, ook al staat de motor niet aan, Gerben wil af en toe wat energie besparen en zet pas de motor aan als het model uit mijn hand is.

    Vanaf seconde 37 kan je ongeveer zien wat ik bedoel, ik gooi daar Gerben zijn model.
    en het filmpje daaronder Gerben die Mario zijn Enigma gooit




    Hier Gerben die Mario zijn model gooit, bij 2 gaat de motor aan.




    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Het probleem bij mijn model is dat het nogal wat last heeft van het koppel van de prop. Volgas geven bij het weggooien resulteerd in een wild rollend toestel. Als hij dan met wat minder gas gesmeten word om het koppel tegen te gaan moet hij met de neus flink wat omhoog gesmeten worden omdat hij niet veel vleugeloppervlak heeft en dus flink wat doorzakt.

    Grtz A
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Anthony,

    ik heb nog nooit een model gezien of gehad dat echt problemen had met het koppel.
    Slechts 1x, een Funjet met een 7x23 prop en >1500 watt.
    Dat draaide weg.
    Ik denk dat het bij jouw model een opstapeling van problemen is.
    Je gooit het model omhoog weg.
    Zodra hij uit je hand is verliest ie snelheid, zit ie op overtrekken, daar komt dan het koppel bij en omdat je dan geen aanstroming over je roeren hebt kan je niet corrigeren.
    Ik zou hem met motor aan, gewoon horizontaal gooien, dus niet omhoog.
    Een andere oplossing is een Flitschenstart.
    Dat gaat zeker goed.
    Haakje zo'n 20mm voor je CG in de romp lamineren, stuk elastiek eraan en afschieten.
    Zodra hij los is van het elastiek zet je de motor aan.
    Dan komt ie 100% zeker veilig de lucht in en je kan het alleen doen.

    Hier Joris met een bungeestart van zijn Blade 2.
    Dan krijg je een idee hoe het werkt



    GJ
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Daar gaf Dave Dixon me de volgende oplossing voor. Wel niet makkelijk met "overpowered" modellen. Gewoon een halve tot 1 seconde wachten nadat de motor op volgas is en dan pas weggooien -> geen last meer van "koppel"...

    In Pitesti hadden de Italianen nogal wat "koppel" problemen met hun reuzeprops en superpower... :

     
  11. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik heb 6Kw op een GM 17,5x17,5 op een versterkte f5d van 1m40, geloof me vrij ik heb serieus last van koppel als ik durf volgas vertrekken. Het bungee systeem had ik ook al aan gedacht en is inderdaad bijna onfeilbaar, het enige probleem is dat ik veel meetings vlieg in de zomer en dat dit nogal veel rompslomp meebrengt om je bungee te monteren in een beperkt tijdslot, maar als het niet anders kan...

    @ Wim, er zit wel logica in hetgeen je zegt. Het moment dat je de motor aanzet loopt het mis, maar een halve second later heb je controle. Maar tegen dan ligt je model wel op de rug of in mes.

    Grtz A
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een bungee is een kwestie van 5 meter elastiek en 5 meter nylon koord met een haring om alles in de grond vast te zetten.
    Dat kan binnen 1 minuut klaar zijn.
    Je hoeft geen omkeerrol te hebben, gewoon rechttoe, rechtaan.

    Je zou kunnen proberen de motor vertraagd op te starten.
    Dus van 0 tot 100 % in een seconde of 4.
    Dan ben je het koppel grotendeels kwijt.
    Je moet dan wel een startfase inprogrammeren want je wil geen vertraging als je normaal vliegt.

    GJ
     
  13. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Ik zie inderdaad zoals in het filmpje dat ik dit aleen zou kunnen, ik ga nu ik toch moet herstellen aan de romp, al meteen een starthaakje inbouwen.
    De motor kan ik nu al gecontroleerd opstarten, ik heb hem nu op een switch staan maar hij is gemixt met een schuifknop aan de zijkant. Ik heb eerst ongeveer 2 Kw bij de opstart en trek dan in een rustige vloeiende beweging de schuiver open naar volgas. Ik heb zo al 6 goede vluchten kunnen maken en het werkte perfect mits een goede lancering, maar ik hang dus naar mijn zin teveel van de persoon die lanceert af, zoals ik zei :rolleyes:.

    Grtz A
     
  14. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Tja, een F5D met 6KW klinkt als een behoorlijk hoge vleugel belasting. Het model zal wel behoorlijk wat wegen om 6KW te kunnen leveren. In dat geval zou ik ook aan een bungy gaan zitten denken, vooral als het voor de lol is en niet een competitie waar dit niet mag.

    Wat betreft normale Hotliners en F5B, er is niks mis met gas op de stick als je dan makkelijker kan gooien en gas geven op het zelfde moment. Je kunt dan waarschijnlijk weer niet de butterfly op de gas stick hebben voor de landing maar dat is iets wat een ieder voor zich zelf moet bepalen.

    Ook zou ik niet bang zijn om de regelaar te laten smelten. Een goede regelaar kan wel een tijd met half gas werken, zelfs de ''budget'' GX-200 kan dat prima.

    Het is het belangrijkste dat je het model in de goede richting and goede orientatie weg gooit. Het hoefd niet eens super hard, een klein zetje is genoeg.

    Zie; IXTt30zBNFk[/media] Surprise - YouTube

    Voor de wedstreiden waar je het model niet zelf kunt gooien is het belangrijk een goede afspraak te hebben met de werper wat het plan is. Mijn advies, laat hem het model gewoon goed gooien en zet de motor aan op het moment dat het model zijn hand verlaat. Spreek af dat hij het model in ieder geval gooit zodat er geen situatie van verwarring onstaat waarbij hij de worp af breekt omdat de motor nog niet loopt en er vervolgens iets enorm mis loopt. BEEN THERE, DONE THAT !!!

    Hier gaat het bijna helemaal goed mis!
    33zF1hZqVTw[/media] Dancing - YouTube

    Nogmaals, de worp moet in een recht lijn zijn waarbij het model de neus op de horizon heeft of slechts een heel klein beetje daar boven. Ga niet gooien met de neus omhoog of gooien in een bocht. Het model moet zich in een rechte lijn naar voren begeven en niet in een boog rond je schouder.

    Bedenk dat je het model beter met een kort maar krachtig zetje weg kunt gooien dan te proberen een hele lange worp te doen. Je kunt het model in een kort zetje best goed laten accelereren terwijl je met een lange worp meer kans loopt de baan van het model te veranderen en ook als de motor op het verkeerde moment aan gaat (de worp is nog niet compleet en het model gaat nog te langzaam) je niet meer de kans krijgt het model goed te laten accelereren. Kort om, een krachtig zetje is beter.

    Er zal ooit heus wel een keer wat mis gaan, dat kun je niet voorkomen. Wel kun je aan je techniek en afspraken werken.

    Suc6
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Waar ik het meestal fout zie gaan is dat mensen het model te ver achter hun schouder houden. Je gaat dan bijna automatisch een draai aan het model meegeven waardoor je allerlei rare capriolen krijgt.

    Ik probeer m'n modellen dan ook altijd naast mn schouder of misschien zelfs een beetje ervoor te houden voordat ik ga rennen. Zoals gezegd, echt hard gooien is niet nodig dus een lange 'slag' is niet nodig.
     
  16. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Tja, het werpen van modelvliegtuigen is een vreemd ding. Het lijkt erop dat niemand een model nog goed kan werpen. Wat Jos zegt klopt, normaal gesproken gooi je een model dusdanig weg dat je een punt op grote afstand neemt en dat als doel neemt. Nooit, maar dan ook nooit een model omhoog gooien. Je ziet nu een hele grote groep mensen met funjets die modellen omhoog gooien om ze te lanceren, maar dat is niet nodig. Helaas zijn hun modellen dusdanig gewichtig dat ze normaal niet willen vliegen. Ze vliegen balistisch, dus dan moet je iets verzinnen om ze die lucht in te krijgen.
    De meest extreme F5b vluchten heb ik gezien in Aspach op de grote electromeetings daar. Daar werden demo´s gegeven door de grote Duitse toppers. Hun model werd gegooid terwijl het scheef weg (meskant) ging uit de hand zonder motor aan. Zodra de motor aan ging trok het motorkoppel het model weer recht.

    Om te oefenen, neem een oude Graupner Amigo 2 met cox 0.8 motor. Die motor is net voldoende om een vliegende Amigo omhoog te brengen, maar niet genoeg voor een start.... Je moet het model dus iets omlaag gooien om snelheid te verkrijgen. Eenmaal die snelheid bereikt is die motor voldoende om het model op grote hoogte te brengen.......
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat bij Anthony het probleem is dat het model een te hoge vleugelbelasting heeft om ook maar iets te zweven, wat een F5B of een normale F5D wel kan.
    Anthony heeft dus eigenlijk een vliegende baksteen.
    Een F5D heeft bij 1 kilo gewicht al ongeveer 75 gr/dm
    Ik denk dat die van hem minimaal 1500 gram weegt.
    Dat is leuk als DS model maar daar kan je van de helling afgooien.
    De enige veilige optie, waar je ook alleen jezelf de schuld kan geven als het fout gaat, is de bungee start.

    Mensen die af en toe een F5B model gooien zijn doodsbang, dus kunnen zo'n model ook niet goed gooien.
    Er moet vertrouwen zijn tussen model en werper en werpen en vlieger.
    Rennen heeft geen zin als je de beweging niet doorzet in de gooi.
    Je ziet regelmatig mensen als een gek rennen, dan stoppen en het model werpen.
    Dan had je net zo goed gewoon op je plek kunnen blijven staan.

    Als ik zou willen dan zou mijn model gewoon rechtop vanaf de grond of mijn hand kunnen starten, dus alle snelheid die hij meekrijgt is extra, maar niet nodig.
    Dus focussen op horizontaal gooien is beter dan als een idioot het ding keihard weggooien.
    Je kan het model de eerste 3-4 meter gewoon nog niet sturen omdat je geen druk op je roeren hebt, dus hij moet stabiel en horizontaal weggaan.

    GJ
     
  18. Antony

    Antony

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    632
    Vandaag hebben we de pilf x1 voor de eerste keer afgeschoten, eerst met een elastiek waarmee we normaal een funjet afschieten. Dat liep mis en kostte me jammergenoeg mijn dure GM prop. De elastiek had te weinig trekkracht voor mijn toestel. De tweede keer ging het wel goed, ik heb de elastiek genomen waarmee ik normaal mijn 10Kg zware salto mee afschiet en de RFM van een vriend zijn enigma gevezen om te gebruiken en hij ging als een speer.
    Een succes dus, maar ik ga pas tevreden zijn als ik een 10tal succesvolle starts heb kunnen maken.

    Grtz A
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Anthony, welke maat prop heb je nodig?

    RFM heeft nu ook wat nieuwe maten:

    RFM 8025 RFM 10x16 25,20
    RFM 8026 RFM 10x17 25,20
    RFM 8045 RFM 12x17 27,60

    GJ
     
  20. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Eerder de nieuwe 19x23 van Rudi :)

    Gerben
     

Deel Deze Pagina