Zelf je modelstoommachine aanpassen ?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Henrywilesco, 11 jul 2015.

  1. Henrywilesco

    Henrywilesco

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    hallo zal me even voor stellen mijn naam is henry en ben nieuw hier op forum en heb een Wilesco D18 stoom machine deze zou ik graag willen upgraden met groter ketel en wil hem ook wat sterker maken inplaats van zon dure grote steker machine te kopen nieuw in winkel is dit mogelijk ? vr gr
     
  2. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Hoi Henry. Ik denk dat je de Wilesco beter origineel kan houden. Sterker maken kan alleen door de stoomdruk te verhogen en daar kan dit soort keteltjes niet tegen. Bovendien vergis je dan ook niet in eventuele kosten . Als je serieus verder wilt met stoom en je hebt geen draaibank etc. is onderstaande link misschien een idee ...........?

    http://www.modelbouwatelier.nl/download/Catalogus Regner Stoommachines.pdf
     
  3. Henrywilesco

    Henrywilesco

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    dit zijn niet echt intresante modellen en gezien somige behoorlijk hoog aan prijs klasse zit nee maar toch bedankt we zoeken verder
     
  4. Henrywilesco

    Henrywilesco

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    midels heb ik leuke stoom ketel van een D24 bestelt online via website deze ketel is de grootste die er is van wilesco via via ben ik erachter gekomen dt grotere ketel plaatsen op me D18 wel mogelijk is en grotere ketel betekent meschien wat meer druk en kracht ?
     
  5. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Henry,

    Die D24 heeft slechts 70cc meer inhoud dan de D18. Ik denk dat de maximum keteldruk gelijk zal zijn, conclusie is dat je hooguit een langere (in tijd gezien) stoomproduktie zal hebben.

    Paul
     
  6. Henrywilesco

    Henrywilesco

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    nou in dat geval langere werkduur das altijd aleen maar beter zeker als je straks ook nog eens atributen wil gaan aansluiten
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Let er wel op dat door een grotere ketel je leiding werk enzovoort ook allemaal opnieuw moet.

    In principe heb je nu meer problemen gecreƫerd dan oplossingen.

    Probeer aub fatsoenlijk punten en komma's te gebruiken en enigzins leesbaar nederlands, dat maakt het lezen van de reacties en vragen een stuk makkelijker.
     
  8. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Heeft u enige ervaring met stoom? u praat er nogal gemakkelijk over.
    zoals al eerder gezegd is de grote van de ketel niet van invloed op de sterkte, de grote van de ketel zorgt er alleen voor dat je langer kunt blijven draaien met de attributen, maar of de 70cc dan echt een groot verschil gaat maken betwijfel ik.
    als de ketel sterker moet worden om meerdere attributen aan te drijven kan dit alleen door de druk te verhogen, als de druk hoger moet dan de originele waarde moet de veiligheid aangepast worden, die is gemaakt om het geheel veilig te houden, ga je die verzwaren dan ga je erg veel risico opzoeken.

    bedenk van te voren goed wat je doet en houd het veilig voor je zelf maar zeker ook voor anderen.
    mocht ie plotseling scheuren onthoud dan dat 1 liter water onder stoom druk expandeert tot een wolk van ongeveer 1700 liter stoom.


    mvg Kees
     
  9. Henrywilesco

    Henrywilesco

    Lid geworden:
    11 jul 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    rotterdam
    om verhaal kort te maken. kan er dus aleen langer op draaien. nouja is voor mij ook ruim voldoende en de ombouw word door profesioneel stoomclub gedaan, dus komt goed alvast iedereen bedankt. voor de ervaringen en ideen uit te wisselen
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Mag ik vragen welke stoomclub?
    Het wereldje is niet heel groot en de meeste zijn mij wel bekend.
     
  11. kees.vanderheijden

    kees.vanderheijden

    Lid geworden:
    26 sep 2014
    Berichten:
    89
    Locatie:
    nearby Zierikzee
    Is de ketel al werkend, ben benieuwd?
     
  12. vrijevaarder

    vrijevaarder

    Lid geworden:
    7 nov 2014
    Berichten:
    443
    Locatie:
    ROTTERDAM
    toen hield het op,dat is nu zo jammer,je probeert iemand op de goede weg te zetten,en ook nog te waarschuwen voor mogelijke gevaren.jammer kees je heb je best gedaan.vgr tonsr
     

Deel Deze Pagina