Dit zijn de tips die ik bedoel !
* Mooi.
Het is inderdaad veel werk, en het is niet iets wat je zo even doet,
Maar ik ga het zeker doen !!
* Hoe meer tijd je investeerd in het maken van die mal, dus feitelijk het afwerken van de originele kap, hoe beter de copien zullen zijn. Maar ook, hoe beter het zal lossen uit de mal. Eigenlijks zou de originele kap na versteveging met spanten (om vervormen tijdens het maken van de mal te voorkomen) moeten worden gepolijst zodat hij volkomen smetteloos is. Hij moet voor het mooiste resultaat echt super strak zijn. Elke fout zal je in elke reproductie terug zien.
Is er nog speciale polyester voor nodig ? ik bedoel, smelt de originele kap niet ?
* nee, speciale polyesters zijn vaak gemaakt om benzinebestendig te zijn. Ze zijn voor dit doel onnodig en dus ook onnodig te duur. De originele kap smelt niet. Maar als je bijvoorbeeld de haastbroek aan zou hebben en met 5% activator (vaak foutief harder genoemd) begint dan gaat het zo hard dat dit wel kan gebeuren omdat het proces enorm wordt versneld. De maatbeker waar je in mengt is ook van plastiek. Bij een slechte kwaliteit kap zou het wel kunnen gebeuren. Persoonlijk heb ik het nog nooit meegemaakt. (ik maak geen modelauto's, maar wel af en toe replica onderdelen voor kustof plaatwerk voor (echte) motorfietsen.)
En wat voor was gebruik je ? gewone goede auto was ?
* Nee, dit is speciale was voor mallen, meestal verkrijgbaar bij de leverancier van polyester. Google eens naar Polyservice. Volgens mij kan je via de post rechtstreeks bij hun bestellen, ook als particulier. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
En losmiddel, wat is dat precies ?
* Losmiddel is een zeepachtig of lakachtig spul dat als was wordt aangebracht of wordt gespoten. Het zorgt ervoor dat het polyester geen verbinding met de mal kan maken zodat hij er niet aan vast komt te zitten. Doordat het glad is bevorderd het spul het lossen of uithalen van het werkstuk uit de mal. Maar ondanks die gladheid loopt de polyester niet uit. Een speciaal goedje dus. Wat ik 20 jaar geleden toen ik voor mijn lastijd een korte tijd bij Friendschip Jachtwerven heb gewerkt, gebruikte leek op een emmer melk dat met een spons werd aangebracht en licht werd uitgewreven.
Je ziet het ik heb veel vragen, maar je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch
* Maakt niet uit, vraag er maar op los.
Maar heel erg bedankt voor je goede advies/tips/uitleg.
* "Youre welcome" zeggen de Amerikanen altijd. De Engelsen zeggen "the pleasure was all mine chap", de Chinezen zeggen "vlagen staat vlij en wij die altijd glaag beantwoolden", een adviesburo zegt "dat is dan 250 euro ex BTW" en wat de Eskimo's zeggen is onbekend.