Zelf kap van glasvezel voor een Savage maken

Zoals de kop van de text al zegt: ik wil een glasvezel kap maken voor een Savage.

Ik dacht er aan om een bestaande body te overtrekken met huishoudfolie,
en er dan glasvezeldoek met hars er overheen te leggen.

Maar is dit mogelijk, wordt het wel mooi ?

En heeft iemand misschien een goede of betere methode ?

Groetjes en fijne feestdagen,

KlaasJan
 
Is perfect mogelijk en kan zo mooi gemaakt worden als je zelf wilt. Ik heb zelfs al carbon varianten gezien. Meestal werd de originele body vanbinnen bekleed met glasvezel of carbon en dan losgemaakt, nadat het opgedroogd was.
Je kunt ook gekleurde glasvezel gebruiken en eventueel nog ramen schilderen. Of het nu werkelijk nuttig is, is een andere vraag.
 
ten eerste moet je een goede basis hebben, een kap is niet stevig. je moet ook allemaal glasmat en epoxy hebben (meerdere legen). het eindproduct is dan heel ruw en moet dus helemaal geschuurd en geplamuurd worden dus ik zeg gewoon een nieuwe kap kopen evt op duitse ebay (niet al te duur). met glasmat krijg je ook nooit alle vormen goed in de body en omdat het harder is breekt het ook sneller af ;)
 
Ik heb ook de body,s van carbon gezien en ook van glasvezel.

Hier heb ik ook het idee van.

Glasvezel neem ik van mijn werk mee, mooi gewoven doek, dus al mooi glad en strak.

Maar zou je goed in de hoeken kunnen komen ?

En wat voor hars zou je nodig zijn ? dit hebben we n.l. niet op het werk.
 
Is wel te doen dmv een orginele kap. Maat van me heb het ook gedaan, en ik heb van die mal ook een kap gemaakt:). Is trouwens een hummerkap. Van de kap maak je een mal van gips. wordt hij niet precies hetzelfde, omdat het gips flink wat weegt en de kap dus indeukt. Hij had geloof ik veel gewicht ondering gelegd maar de kap wilde ook evengoed nog naarboven drijven. In het algemeen savage topic staan geloof ik foto's. Moet je die even bekijken.

Edit: zie nu dat er 1 foto stond maar die doet het niet meer. Maar aan mijn avater kun je een beetje zien hoe het eindresultaat is geworden.
gr niels
 
Laatst bewerkt:
Hier gaan we, (ik ga ervan uit dat je de originele kap nog hebt)

De kap moet je weer mooi maken als deze is beschadigd. Scheuren lijmen en van binnenuit verstevigen. De buitenkant prachtig glad afwerken of ware het een nieuwe kap. Daarna ga je terug naar de binnenkant. Hier ga je een frame, of beter een spant in maken zoals bij boten. Doe dit precies zodat de kap niet vervormd. vervolgens ga je weer naar buiten. De kap wordt daar 3 of 4 lagen in de was gezet en zeer goed uitgepoetst. Daarna gaat er een laag of twee lagen losmiddel op.

Nu ga je een laag polyester aanbrengen met de kwast. Als de kap er helemaal in zit breng je de eerste laag glasvezel aan. Dit moet een dunne vezel of doek zijn. Dun en soepel genoeg om alle vormen goed te kunnen aannemen. Deze sop je in met weer een laag polyester. Hierna de doek aanrollen en drukken met een polysterroller. Doe dat zonder veel kracht en zodanig dat je de glasvezel niet of bijna niet meer kan zien. Dan is alle lucht er uit. Werk door, je hebt iets van 20 minuten bewerkingstijd en dat is eerder om dan je denkt. Ga niet rollen op een plaats die al goed gerold is. Klaar is klaar. Je loopt anders de kans de vezel weer uit elkaar te trekken en met de onverbiddelijk voorttikkende klok kom je dan in tijdnood.

Dit doe je nog een keer. Daarna mag je een groffere vezel of doek gebruiken en leg je er nog 2 of 3 lagen op zodat er ongeveer een milimeter of 4, 5 dikte op zit.

Met hout of piepschuim maak je enkele spanten op de kap. Dit dient voor de stevigheid. Deze polyester je ook in met 3 of 4 lagen doek die je ook over de andere lagen heen trekt. Met andere woorden, er helemaal in polyesteren zodat het één geheel wordt. Als dit droog is krijg je een mooie en stevige mal waar je uiteindelijk de kap in gaat maken die dan een exakte kopie van je oude kap is. Zaag de randen van je "kuip" mooi recht af en haal de kap eruit. Werk de randen af met fijn watervast schuurpapier zodat ze mooi glad zijn. Schuur nat. Let op dat je niet in de mal komt.

Nu kan je dus vele malen een kap maken. Voor je begint maak je eerst de mal schoon met zeep. Gewone zeep waar je je handen mee wast. Afwasmiddel mag ook. Geen agressive middelen zoals thinner, wasbenzine, aceton, alcohol etc., je moet met je handen in kunnen. Gebruik een zachte spons maar zeker geen schuurspons, aldus het schurende gedeelte ervan. 3 keer in de was, goed uitpoetsen en in de losmiddel en hij is klaar voor je reproductie. Ook dit gaat op dezelfde manier als je de mal hebt gemaakt, alleen dan natuurlijk zonder spanten. Je kan de kap zo dik en sterk maken als je zelf wil. Of alleen bepaalde hoeken verstevigen door een extra glasvezellaag om gewicht te besparen.

Na uitharden de kap voorzichtig uit de mal kloppen. De onderkant netjes afzagen en nat schuren voor de afwerking en klaar.

Je kan hier nu kappen van polyester, carbon of epoxy in maken. Dit kan je vaak kopen bij schilderspeciaal en autospeciaalzaken. De pyloster zit vaak in opvallend geel-met-oranje bussen.

Het maken van deze mal kost tijd, veel tijd, alhoewel, het moet in een dag kunnen. Maar daarna kan je in een uur tijd een volledige kap maken, de ene na de andere. En veel strakker dan knoeien met lagen over je bestaande kap met veel schuren en plamuren. Dit werkt alleen maar bij grote scheepsmodellen waar je machinaal te werk kan gaan om het strak te krijgen. Breng je eerst een gelcoating aan in een bepaalde kleur of kleuren, dan heb je gelijk ook al de basiskleur van je auto in de kap zitten. Ik weet niet of dit met carbon ook kan. Moeten ramen doorzichtig zijn dan kan je het best polyester gebruiken. Of je moet de ramen eruit zagen en er later in bouwen met doorzichtig materiaal.

Is dit je eerste keer met polyester hou dan zeer ernstig rekening met de volgende punten:

* In polyster zit een bestanddeel dat MEK heet. (Methyl Ethyl Kenol) Het geeft de kenmerkende scherpe geur van polyester. Dit is zeer licht onvlambaar en zeer giftig: hallucinerend, narcotisch, toxisch. Het tast je hersenweefsel en longen onherstelbaar aan. DRAAG EEN GASMASKER MET EEN ACTIEF KOOLSTOF FILTER VOOR CHEMISCHE DOELEINDEN TYPE EN141 A1! Ook als je buiten werkt.

* In polyester word glasvezel verwerkt, als je dit verwerkt dan komt er fijn, bijna onzichtbaar stof af dat je kan inademen en zich in je longen kan hechten. Je kan hiervan kanker krijgen. Ook dit is een reden om een gasmasker te dragen.

* Draag een veiligheidsbril die helemaal om je ogen heen sluit, zo'n "duikbril" model. Dit wegens eventuele spatten en het glasvezelstof.

* Draag handschoenen

* Heb eerbied voor je buurt als je in een buurt woond. De lucht is niet te harden en vele mensen zijn er ook allergisch voor. Informeer de mensen eventueel.

Neem dit serieus. Deze veiligheidmiddelen kosten tegenwoordig niet veel geld en je kan ze altijd weer gebruiken behalve het EN141 A1 filter dat 8 uur werkt na opening van de verpakking.

Tip voor het gebruik van het EN141 A1 chemisch filter: verpak het na gebruik in zilverpapier zoals je met etenswaren doet. Dit stopt het verouderen van het filter als je het niet gebruikt.

Nog even over MEK, dit goedje is een oplosmiddel dat wordt gebruikt om het chemische proces in gang te zetten waardoor polyester gaat uitharden. Voor de partygangers en space cake bakkers: het is grofweg 100 keer meer hallucinerend dan welke partydrug dan maar ook, het zal echter gelijk ook je laatste keer zijn.

De "harder". Het is niet de harder die je toevoegt uit dat potje, al wordt het wel zo genoemd. Die harder zit er al in en wat je toevoegt is in werkelijkheid een activator die ervoor zorgt dat het uithardingproces in gang wordt gezet. Gebruik nooit meer dan 5% omdat het dan helemaal niet meer uithard. Maar met 5% wordt je verwerkingstijd wel enorm verkort tot slechts enkele minuten. Het best is om 1,5%, het minimale toe te voegen. Maak niet meer klaar dan je in 20 minuten kan verwerken. Dit zal in een standaard mengbeker ongeveer 2 cm hoog zijn. Werk niet kouder dan 5 graden en niet warmer dan 30 graden. Hou er rekening mee dat dit goedje warm wordt tijdens het hardingproces. De mix blijft van die 20 minuten langte tijd vloeibaar, wordt daarna in een minuut duidelijk stroopachtig en na nog een ninuut is het keihard. Na afkoeling kan je het werkstuk uit de mal halen en is dan klaar op de afwerking van de onderkant na.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Dit zijn de tips die ik bedoel !

Het is inderdaad veel werk, en het is niet iets wat je zo even doet,
Maar ik ga het zeker doen !!

Is er nog speciale polyester voor nodig ? ik bedoel, smelt de originele kap niet ?

En wat voor was gebruik je ? gewone goede auto was ?

En losmiddel, wat is dat precies ?

Je ziet het ik heb veel vragen, maar je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch;)

Maar heel erg bedankt voor je goede advies/tips/uitleg.

Groet,
KlaasJan
 
Dit zijn de tips die ik bedoel !

* Mooi.

Het is inderdaad veel werk, en het is niet iets wat je zo even doet,
Maar ik ga het zeker doen !!

* Hoe meer tijd je investeerd in het maken van die mal, dus feitelijk het afwerken van de originele kap, hoe beter de copien zullen zijn. Maar ook, hoe beter het zal lossen uit de mal. Eigenlijks zou de originele kap na versteveging met spanten (om vervormen tijdens het maken van de mal te voorkomen) moeten worden gepolijst zodat hij volkomen smetteloos is. Hij moet voor het mooiste resultaat echt super strak zijn. Elke fout zal je in elke reproductie terug zien.

Is er nog speciale polyester voor nodig ? ik bedoel, smelt de originele kap niet ?

* nee, speciale polyesters zijn vaak gemaakt om benzinebestendig te zijn. Ze zijn voor dit doel onnodig en dus ook onnodig te duur. De originele kap smelt niet. Maar als je bijvoorbeeld de haastbroek aan zou hebben en met 5% activator (vaak foutief harder genoemd) begint dan gaat het zo hard dat dit wel kan gebeuren omdat het proces enorm wordt versneld. De maatbeker waar je in mengt is ook van plastiek. Bij een slechte kwaliteit kap zou het wel kunnen gebeuren. Persoonlijk heb ik het nog nooit meegemaakt. (ik maak geen modelauto's, maar wel af en toe replica onderdelen voor kustof plaatwerk voor (echte) motorfietsen.)

En wat voor was gebruik je ? gewone goede auto was ?

* Nee, dit is speciale was voor mallen, meestal verkrijgbaar bij de leverancier van polyester. Google eens naar Polyservice. Volgens mij kan je via de post rechtstreeks bij hun bestellen, ook als particulier. Maar dat weet ik niet 100% zeker.

En losmiddel, wat is dat precies ?

* Losmiddel is een zeepachtig of lakachtig spul dat als was wordt aangebracht of wordt gespoten. Het zorgt ervoor dat het polyester geen verbinding met de mal kan maken zodat hij er niet aan vast komt te zitten. Doordat het glad is bevorderd het spul het lossen of uithalen van het werkstuk uit de mal. Maar ondanks die gladheid loopt de polyester niet uit. Een speciaal goedje dus. Wat ik 20 jaar geleden toen ik voor mijn lastijd een korte tijd bij Friendschip Jachtwerven heb gewerkt, gebruikte leek op een emmer melk dat met een spons werd aangebracht en licht werd uitgewreven.

Je ziet het ik heb veel vragen, maar je bent nooit te oud om te leren zeggen ze toch;)

* Maakt niet uit, vraag er maar op los.

Maar heel erg bedankt voor je goede advies/tips/uitleg.

* "Youre welcome" zeggen de Amerikanen altijd. De Engelsen zeggen "the pleasure was all mine chap", de Chinezen zeggen "vlagen staat vlij en wij die altijd glaag beantwoolden", een adviesburo zegt "dat is dan 250 euro ex BTW" en wat de Eskimo's zeggen is onbekend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top