Zelf kero tank maken

Gents,
Weet iemand een draadje hoe je zelf een kero tank maakt?
Wil nog al een complexe maken, eentje waar een gat in het midden zit, waar een luchtcilinder doorheen loopt, die wat ruimte nodig heeft om wat heen en weer te bewegen.

In feite dus een ringvormige tank.

Gents,
Weet iemand een draadje hoe je zelf een kero tank maakt?
Wil nog al een complexe maken, eentje waar een gat in het midden zit, waar een luchtcilinder doorheen loopt, die wat ruimte nodig heeft om wat heen en weer te bewegen.

In feite dus een ringvormige tank.

hoe groot is je romp?
heb nog een set liggen die om een ducting heen past van een mb339

Sandor,
Al weer vroeg aan het werk na JP :) ?

Nee, ik wil een smoketank maken die op de bodem ligt op de plaats waar de luchtcilinder naar de speedbrake passeert.
Heb nog nooit een kero tank gemaakt, lijkt me leuk eens te proberen.

Was op JP onder de indruk van de Airworld 339, zóóó langzaam als die kon.
Zal wel niet lukken met de SM 339, die is niet zo groot en minstens even zwaar.

Hoi Richard, ik weet niet of je vorm in vacuum te maken is? Indien dat mogelijk is zou je het als volgt aan kunnen pakken, heb op deze manier mijn F15 en F16 tanks gemaakt, ook weer van iemand anders afgekeken ;): (Tis een heel verhaal maar methode is eigenlijk heel simpel)

Eerst de ruwe vorm uit massief balsa zagen/schuren/vijlen en af en toe passen in de romp. Tevreden met de vorm kun je hem eventueel in een plastic zak inpakken en onderdompelen in een emmer water, de waterverplaatsing geeft aan wat de inhoud wordt zodat je hem nog groter/kleiner kan maken. Daarna heb ik de mal doormidden gezaagd en aan één zijde een extra schijf van 10mm geplakt, de andere zijde in omtrek 1mm kleiner geschuurd, komt later waarom. Dit krijg je dan;
GroteFoto-I6CEQ64Q.jpg

Nu gaan we de uiteindelijke mallen maken op de meest makkelijke manier; (Niks contra epoxy....) ritje naar Dennis Hobby-in en er een vacuum afdruk van laten maken. Deze afdrukken zijn direct klaar om in te soppen;
GroteFoto-YDZOFLC3.jpg

Hierin maak ik nu de epoxy vormen, epoxy is goed bestand tegen kerozine. Je kunt hem van glasdoek maken maar ik vond kevlar een charmantere oplossing. Kevlar schijnt lastig als basis te gebruiken zijn, vandaar eerst een laagje 90gram glasdoek, daarna 5 lagen kevlar 90gram en daarna weer een laagje 90gram glasdoek om af te schermen. (niet de lossingsmiddel PVA vergeten!) Hiermee heb je hele sterke tanks met een wanddikte van net iets meer dan 1mm. Nadat het hele zaakje afgetrimt is kunnen de twee halve delen 10mm in elkaar geschoven worden (daar was die 10mm extra schijf voor nodig en die 1mm overlap) en met epoxy vastgelijmt. Er zijn meerdere manieren om de klunk te monteren, ik heb gekozen voor een simpele old-fasion way; een stukje aluminium buis in de tank gelijmt met dezelfde diameter van een ordinaire benzine stopper zodat daar de leidingen doorheen passen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, mijn F16 tanks zijn inmiddels al weer 6 jaar oud, geen tekenen van verwering.

Groet,
Gerald

Hieronder nog wat plaatjes;
GroteFoto-6FRUCTFX.jpg

P9050025.JPG

P9050026.JPG

P9050023.JPG

P9050030.JPG

Gerald,
Mooi gemaakt man! Maar als ik er eentje wil maken met een gat in het midden, dan zal dat vacuum trekken wel niet lukken!

Gertjan, ja, ook een oplossing. Het draadje van je Morane is gestopt, heeft het model nog ooit gevlogen?

Gertjan, ja, ook een oplossing. Het draadje van je Morane is gestopt, heeft het model nog ooit gevlogen?

nee het model heeft nog niet gevlogen, deze staat door diverse omstandigheden nog veilig op mn zolder
de motor heb ik er even uitgehaald voor de bigjim die een dezer weken zn maiden zal gaan maken.
dus de morane moet nog even wachten op zn maiden:(

groeten Gertjan

Beste Richard

Waarom maak je niet een tank op maat zoals beschreven hierboven en sop je een losse koker om een pvc buis 2 gaten in de tank zagen en de buis er later in soppen.

Groeten Gert-Jan Saarberg

Gert Jan,
Hmm, da's misschien helemaal niet zo'n slecht idee, ik had al mijn vraagtekens gezet bij het idee die ringvormige tank in het midden goed te kunnen verlijmen.

Sandor,
Al weer vroeg aan het werk na JP :) ?

Nee, ik wil een smoketank maken die op de bodem ligt op de plaats waar de luchtcilinder naar de speedbrake passeert.
Heb nog nooit een kero tank gemaakt, lijkt me leuk eens te proberen.

Was op JP onder de indruk van de Airworld 339, zóóó langzaam als die kon.
Zal wel niet lukken met de SM 339, die is niet zo groot en minstens even zwaar.
De SM MB339 van Maikel, Butler hier opt forum, kan heel traag vliegen. Het is vooral de piloot die de kist traag moet durven maken.

Maar een grotere kist lijkt altijd al trager te vliegen....

Koen,
Even off topic:
Ja, klopt, ik vlieg veel met grote kisten dus ik ken het effect.

Langzaam vliegen vind ik persoonlijk zelfs een grotere uitdaging als snel vliegen, je moet "aanvoelen" wat er nog aan liftkracht in zit zodat je nog veilig een langzaam circuit kunt vliegen.

Bij jets is het gevaarlijker om tot de rand te gaan (vlak bij de grond tenminste), een snelle correctie met het gas levert niet hetzelfde effect op als als bij een propeller motor.

Maar nu weer terug naar de tanks...

Back