Zelf maken van een Scenerie voor Aerofly professional flightsimulator.

Ik ben op zoek naar informatie voor het zelf maken van een Scenerie voor Aerofly professional flightsimulator.

Wie heeft daar ervaring mee of kan mij helpen met het vinden van tips.

Ik heb ervaring in het maken van een Scenerie voor FMS maar voor het maken van een eigen Scenerie voor Aerofly professional flightsimulator is maar heel weinig info te vinden.

Het maken van panorama foto's is voor mij geen probleem, het gaat mij om de opbouw van de Scenerie en het verknippen van de Panorama foto zodat ze geschikt zijn om in Aerofly professional flightsimulator geplaatst te kunnen worden.

Zijn hiervoor handleidingen of hulp programma's te vinden ?

Theo

Theo,

ik zat zelf ook met dergelijke vragen, dus heb me even op het net georienteerd. Hierbij kwam ik een aantal nuttige links tegen.

Deze links heb ik even verzameld in een topic op ons BMC clubforum, kijk hier maar even naar.

Ik ben zelf de info nog aan het bestuderen, dus ik kan je nog niet echt helpen met tips ;)

Succes !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hoi Menno,

Alvast dank voor deze info, een aantal kende ik al maar alle info is welkom.
Ik wacht op meer reactie's, vermoedelijk zijn er meer mensen die graag een eigen Scen willen hebben van hun vliegveld.

Ik kan eventueel helpen bij het Samenstellen van een panoramafoto van het veld.

groet Theo.

Hoi Theo,

welke software gebruik jij voor het samenstellen van de foto's ?

Het zou het mooist zijn als we een soort tutorial kunnen maken, wellicht dat een van de moderatoren deze tutorial dan sticky kan maken zodat iedere Aerofly gebruiker er wat aan heeft :)

Grtz,
Menno

Hoi Theo,

welke software gebruik jij voor het samenstellen van de foto's ?

Het zou het mooist zijn als we een soort tutorial kunnen maken, wellicht dat een van de moderatoren deze tutorial dan sticky kan maken zodat iedere Aerofly gebruiker er wat aan heeft :)

Grtz,
Menno

Hoi Menno,

Dat is zondermeer een goed idee.
De software die ik gebruik is binnen te halen via: AutoStitch
Dit programma is geweldig en kost niets.

Om de Pano te verknippen gebruik ik: FMS Photo-Landscape 1.0 Alpha 3
Dit moet je even zoeken op Google of anders mij even een mailtje sturen zodat ik een zip bestand hiervan kan opsturen.

Met Adobe bewerk ik, nadat de pano is samen gesteld, eventueel deze pano om te kunnen komen op een formaat 8192 x 4096 pixels voor Aerofly.
Voor FMS heb je een ander afmeting nodig.

groet Theo.

Laatst bewerkt:
met een programma kun je speciaal voor aerofly sceneries en vliegtuigen maken, ik ben even de naam ervan kwijt. In dat programma kun je ook crashobjecten aanbrengen

EDIT:
gevonden
http://www.metaseq.net/english/index.html

volgens mij kun je hier sceneries mee maken incl crashobjecten. Er is ook een speciale aerofly scenery maker, maar dan weet ik niet hoe je crashobjecten moet invullen.

Laatst bewerkt:
tutorial !!!!

Wat ontbreekt er aan de tutorial van de Duitse vrienden?
AFP mit Panoramabild, so gehts

Hans,

Deze tutorial is van 2004 en volgens mij niet meer bruikbaar, hij is gemaakt met een panorama van 6144 x 2048 pixels. Dat zijn 12 foto's, Scenerie van MSV-Plankstadt 2004.

Ik heb gezien dat men tegenwoordig panorama's gebruikt van 16384 x 8192 pixels verdeeld over 32 foto's.
Ook gebruik men pano's van 8192 x 4096 pixels.

Tegenwoordig worden de foto's vanuit BMP overgezet naar TMT files tbv Aerofly en dat was kennelijk in 2004 ook niet het geval.

We zoeken verder !!!

Groet Theo

Laatst bewerkt:
Hee Jongens,

wordt een leuk draadje zo ...

Ik ben dus bezig met het in kaart brengen van ons veld (BMC Tiel).

Als eerste ben ik naar het veld gerden met de camera en het statief (en een paar laarzen :( ) deze week, het was koud maar prachtig weer :) Een uitgelezen kans om het veld vast te leggen.

Om het statief ( en de camera) goed waterpas uit te zetten de waterpas mee, kostte nog heel wat tijd voordat alles klopte ...
IMG_3067.jpg

Afijn, daarna maar eens gaan schieten ... de eerste plaatjes:

Niet slecht voor een eerste poging, al heb ik het met de belichting nog niet goed aangepakt ;) Ik heb ik in totaal 5 sets geschoten, ik vond deze set het best bruikbaar voor m'n doel.

Mochten er mensen zijn die dit al eerder hebben aangepakt, ik ben een beginner op het gebied van zelf maken van scenery dus schieten maar ...

Vooralsnog ga ik met deze set aan de slag ... De eerste stap hierna was om de zaak aan elkaar te breien tot een panorama, stitchen genaamd.

Na een paar uurtjes knutselen zag het er zo uit ...
veld-pano1-1.jpg

Dit is een verkleinde weergave, het originele bestand is veel groter, ivm uploaden maar even aangepast ;)

Hier staat een link naar de grote versie. Links boven op full size klikken.

Er moet nog het nodige worden aangepast en weggepoetst, dus ik zal me maar eens gaan verdiepen in photoshop. Zo moeten onder andere mijn schaduw worden weggehaald, er moet redelijk wat lucht en gras bijkomen en aan de rechterzijde van het panorama zit een rare kleurvlek van een belichtingsverschil :oops:

Daarnaast klopt dit formaat natuurlijk van geen kant, dus het panorama in photoshop aangepast naar het formaat 9216 * 3072. Dat photoshop is een uitdaging op zich :rolleyes:

Daarna was mijn eigen schaduw aan de beurt, verder moet er flink wat lucht bijkomen en mis ik nog wat gras hier en daar ... na een tijdje knutselen was m'n schaduw in ieder geval verdwenen ...
veld-pano3.jpg

Grote versie ? Klik op de afbeelding.

De volgende stap is het aanpakken van de kleurverschillen rechts op het panorama.

Zo dat was het wel tot zover ...

Tips, opmerkingen en kritiek zijn van harte welkom :)

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Hallo Menno,

Je eerste poging ziet er al redelijk uit. Volgens mij heb je de groothoek instelling gebruikt en dat is niet slim. Het beste kun je de normale brandpunt afstand gebruiken circa 50 mm
en de opnamen vertikaal maken. je moet dan wel meer opnamen maken maar dan hoef je met photoshop niet zo veel te plakken.

Een tweede mogelijkheid is om twee panormafoto's te maken: 1 van horizon met lucht en 2 van horizon met veld. Deze twee worden dan ook gestitch. Je heb dan vertikaal genoeg pixels.

De opname kun je het beste maken zonder veel zon, alles is dan gelijk matiger verlicht en je hoef dan niet tegen de zon in opnamen te maken.
Voor Aerofly heb je trouwens een panorama foto nodig van 8192 x 4096 pixels.
groet Theo

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb idd de tweede methode die je noemt gebruikt, dat wil zeggen 1 serie foto's van het veld met een deel lucht. De andere serie met een klein beetje grond en veel lucht.

Hoe ik nou bij het formaat 9216 * 3072 kom ? Ik heb het ergens in een tutorial gelezen, maar waar ... :rolleyes:

Afijn, dat is simpel aan te passen dat scheelt :)

Wat betreft zon, tja het was een mooie dag. Een bewolkte foto is misschien qua belichting wel iets beter, maar dat levert wel eenminder mooi plaatje op ... :(

We knutselen gewoon nog even verder ...

Grtz,
Menno

ik kan mij herinneren dat ik nog niet zo heel lang gelden een tutorail heb gelezen in een duits modelblad....

ik zal even zoeken dan een pdf plaatsten.........

EDIT:
gevonden sneller dan gedacht...in de aufwind 5/2008 staat een artikel.
ik kan thuis helaas niet meer scanner maar zal maandag op mijn werk even een pdf maken en plaatsen

Laatst bewerkt:
Hoi Ferdy,

Als je dat zou willen doen heel graag :) Dat zou ik erg op prijs stellen, ik heb al het nodige op internet bij elkaar gezocht maar het ene artikel spreekt het andere nogal eens tegen. Zo ook met de afmetingen :(

Heb je zelf ook ervaring in het maken van een scenery ?

Grtz,
Menno

Hee Menno,

Ik zal maandag de bladen even scanner en pdfen ( tenzij iemand ook het blad heeft en thuis meteen kan scannen en pdfen)
overigens: In het maken van scenery's geen ervaring .... in het maken van pano's wel degelijk

ik heb er hier en hier 2 neergezet (hoewel zeer fors verkleind toch nog een leuke omvang)

Laatst bewerkt:
overigens: In het maken van scenery's geen ervaring .... in het maken van pano's wel degelijk

ik heb er hier en hier 2 neergezet (hoewel zeer fors verkleind toch nog een leuke omvang)

Hoi,

mooie pano's, dat gebied ken ik :) Ik zag het vaak in een zo goed als witte variant, ik heb voorheen aardig wat in Wallis geskied.

Alvast bedankt voor je scans !

EDIT: kijk hier had ik dus dat formaat vandaan ... http://home.arcor.de/rainerstein/AFP_pano/

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Back