Zelf methanol mengen voor nitro motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door helmond, 17 sep 2015.

  1. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    wie heeft er ervaring met het zelf mengen van nitro brandstof.
    Heb zelf 10 liter methanol ingeslagen om te mengen met olie.
    Wil geen nitro toevoegen gaat dit?
    Wat voor olie kan ik het beste gebruiken?
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt van je motor af, of die ontworpen is voor veel Nitro of niet.
    In principe loopt IEDERE gloeiplugmotor op brandstof zonder Nitro, maar het kan goed zijn dat de afstelbaarheid te wensen overlaat, en sommige motoren (bijvoorbeeld de hele kleine motoren, helimotoren en automotoren) worden te heet zonder Nitro.
    Als je een ontstekingssysteem gebruikt, wil iedere motor op nul-nitro lopen zonder problemen.

    Qua olie: wonderolie is eigenlijk altijd goed, maar kent andere nadelen, en qua synthetische olie, tsja.... daarvan zijn er meerdere, en ze werken eigenlijk allemaal goed.
    Zelf heb ik uitstekende ervaring met Carbulin, maar ik hoor ook goede verhalen over aerosave en aerosynth (al schijnt aerosave niet meer gemaakt te worden)
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Je wilt geen nitro toevoegen.
    Dat begijp ik.
    Maar dan is het dus geen nitro brandstof. Toch?
    De term 'nitromotoren' is zo'n opgezwollen marketingkreet die je met name bij gebruikers van automotoren nogal eens (fout) gebruikt hoort worden.
    Veel gloeiplugmotoren (want zo heten die dingen in het echt) lopen daar uitstekend op.
    Andere een stuk minder.

    De beste ervaring heb ik zelf met (technische) wonder(=ricinus) olie.
    Ben geen fan van synthetische olie. Maar er zijn hele volksstammen die niets anders willen.
    Kortom, het hangt helemaal van je motor(en) af. En wat voor jou de belangrijkste loopeigenschappen moeten zijn.
    20% wonderolie en 5% nitromethaan was mijn favoriete mix.

    Die 10 liter methanol is dus 75% van je totale hoeveelheid.
    Je voegt er dus (20x10):75 is 2 2/3 liter wonderolie en (5x10):75 is 666 cc nitromethaan aan toe.
    Verder geef ik het geheel een aantal pufjes siliconenspray (Armor All of een andere 'cockpitspray', tegen het schuimen. Na het mixen eerst flink schudden tot je een lekkere laag schuim hebt, dan de siliconen en het schuim moet dan helemaal 'doodslaan'. Ook bij opnieuw schudden mag er geen schuim meer ontstaan.

    Nadat ik in 2006 ben overgestapt op electro vlieg ik daarnaast alleen nog af en toe met dieselmotoren, maar dat is een heel ander verhaal.....
     

Deel Deze Pagina