Zelf mijn zwever starten

• Topicstarter Topicstarter William
  • Startdatum Startdatum
W

William

Guest
Goeiavond iedereen,

Ik heb zojuist mijn eerste zwever bestelt. Het is de Acro Fly van Graupner, een al wat ouder model, maar ik hoop toch dat het zal voldoen aan mijn verwachtingen. Bij ons is een kleine wei gelegen waar ik voldoende ruimte heb om te vliegen. Alleen de launch twijfel ik nog, als ik hem zou moeten handlaunchen of met een rekker. Wat lijkt jullie het beste?

Volgens http://www.shop.graupner.de/webapp/commerce/command/ProductDisplay?prrfnbr=8867&prmenbr=1081&lang=en is de Acro Fly een electrisch aangedreven model. Als je hem ook van een elektromotor voorziet is starten met hand waarschijnlijk goed te doen. Ga je hem als pure zwever bouwen dan is een bungee launch wel verstandig, als ik de plaatjes ervan zie zal het geen licht model zijn en moet je met een handstart al blij zijn als je een vlakke volledige circel kan draaien.

Let wel even op als je ergens in een weiland gaat staan te vliegen. Zeker zonder ervaring moet je dit absoluut niet doen: hoe klein zo'n zwevertje ook lijkt, hij kan veel schade aanrichten aan een auto/huis/schuur.

Mvg, Bart

Het is niet ik totaal onervaren ben in de modelbouw wereld :) Ik heb nog 3 vliegtuigen liggen. Twee benzine aangedreven en nog 1 elektro, deze zwever wordt mijn vierde. Het model valt inderdaad eerder zwaar uit (1685 g). Ik zou hem als elektro bouwen, maar ik twijfel nog over het aanschaffen van een bungee. Of is dit niet mogelijk als ik hem elektro bouw? Het lijkt mij gemakkelijker om de zwever te lanceren met een bungee dan met de hand.

ik heb zelf een keer een electro aangedreven zwever gehad, net geen twee meter spanwijdte, ook veel zwaarder dan het gewicht dat de fabrikant opgaf (volgens mij Robbe) en starten uit de hand ging vrij goed. Je kan het model met een handstart altijd genoeg snelheid geven om het op 3-4 meter te krijgen en dat is genoeg om de motor te starten. Wat ik zelf altijd deed is de motor al op vol vermogen laten draaien op het moment dat je het model gooit. Ik heb hier nooit problemen mee gehad.
Voordeel van het starten met een bungee kabel is dat je al meteen een redelijke hoogte hebt en deze hoogte niet hoeft te winnen met je motor draaiend. Hiermee haal je op niet thermische dagen natuurlijk een langere vluchtduur.
Ik heb zelf een bungeekabel geschikt voor modellen tot 2 meter spanwijdte, deze is eigenlijk niet krachtig genoeg voor modellen met een electroinstallatie aan boord. Je kan dan mischien beter een maatje zwaarder aanschaffen.

mvg, Bart

Ik zal nog zien wat ik ga doen. Eerst eens proberen met handlaunch, kan dan later nog altijd kabel aanschaffen.

Back