Bouwverslag Zelf-ontworpen, 3D-printed FOLDABLE 450

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Low_E, 14 aug 2018.

  1. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België
    Hallo iedereen,

    Ben zelf geen goede vlieger, maar wél een bouwer.
    Zonen-lief en ikzelf wilden graag een opvouwbare mc bouwen, om makkelijk te kunnen meenemen in de rugzak op reis, ...
    We zijn geen racers (nog niet? help?), eerder reizigers die graag genieten van het vliegen, de vliegervaring, mooie beelden schieten van de natuur. Met dat laatste bedoel ik het plantengroen en niet de zonnebadende buurvrouw ...

    Dat was tegelijk een mooie kans om eens te beginnen studeren en oefenen op het gebruik van cad-software en na wat tips van de zoon, die op school al basiskennis opdeed van AutoCAD, en m.b.v wat youtube-tutorials (Learn fusion360 or die trying.. kan ik aanbevelen, al heb ik nog maar een paar lessen doorgenomen) ...
    aan de slag gegaan en in FUSION360 de onderdelen beginnen ontwerpen.

    Doelstellingen, zoals gezegd: geen kleine quad, omdat het een stabiel filmplatform moet zijn, maar klein genoeg en opplooibaar.
    Moet degelijke lading kunnen dragen: Gopro, FPV-cameraatje maar ook grote accu.
    Ruimte voor FC, ESC's, PDB, ...

    Uiteindelijk heb ik dat laatste makkelijk voor elkaar gekregen door gebruik te maken van een 4in1-ESC.
    Ander voordeel is de kostprijs daarvan, die lager ligt dan 4 aparte ESC's, nadeel is natuurlijk dat je bij fouten het hele bordje kan vervangen.
    Ik wilde ook een nette bedrading want zeker in het begin als je gaat uitzoeken mogen er geen foutjes gebeuren ... zei de man die al twee keer een FC (Matek f405...) zag de geest geven bij het aansluit-soldeerwerk van esc's ..
    Ik weet nóg steeds niet wat daar mis ging maar neem liever geen risico's.

    Ik heb eerst bepaald welke grootte de quad moest krijgen, daarvandaan berekend welke elektronica, motoren, .. ik zou nodig hebben, props, ... en van daaruit beginnen berekenen hoe lang de armpjes moesten zijn, .. en vandaaruit ook weer hoe groot het chassis moest zijn om de armpjes te kunnen wegvouwen.

    Ik had al een versie ontworpen, geprint en gemaakt VOLLEDIG in 3d-geprinte onderdelen, .. (misschien later daarvan foto's), ... maar kwam daarna op het idee om carbonbuisjes te halen bij mijn lokale RC-boer en die te laten fungeren als armen.
    Daarbij volstond het voor mij om de motorbevestiging te ontwerpen, het draaimechanisme uit te tekenen ...

    Hier en daar vond ik al STL-bestanden van multicopters en zelfs van opvouwbare versies ... maar na het bouwen van zo'n model (zie link) ...
    bleek al snel, na de tweede zware "landing" dat dit wel een heel model-kopie was, maar de stevigheid zeker te wensen na liet.
    Wij wilden een stevigere mc, weliswaar met een beetje ingerekende zwakke punten zodat we bij een crash makkelijk konden herstellen en snel vliegen.
    Zo is het de bedoeling dat de motorpods afbreken bij een harde crash. Misschien moet ik ze trouwens nog wat zwakker uitwerken.
    De armen staan in een X uitgevouwd maar kunnen bij zwaar contact gewoon nar binnen klappen. Het beetje het idee van David Windestal's Tricopter (Staat ook op to-do-list).

    Na de bouw van dit prototype, de eerste testvlucht (-Man wat is het leuk dat zo'n standaard Betaflight al uit de doos erg stabiel is! Jaren geleden, bij het werken met de toemalige "modernere" KK-bordjes, moest je erg gaan goochelen met PID-instellingen als amateur-vlieger, om je mc vliegend te krijgen .. en ondertussen niet teveel te crashen. Leren vliegen, leren besturen, leren afstellen ... allemaal tegelijk met een kritische zelfgebouwde mc .. dat was niet niets.

    Enfin, ... misschien maar wat beeldjes. Die zeggen soms meer.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Laat maar horen wanneer iemand vragen of tips heeft.



    Ondertussen ga ik deze mc binnenkort herbouwen met de nieuwe uitgeprinte updates.
     
    RonX vindt dit leuk.
  2. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - België




     
    RonX vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina