Zelf ontworpen vliegtuig verschalen,bouwen en testvliegen...

Het leek vrij simpel maar meestal is het dat niet.
Ik verduidelijk even waar ik heen wil.
Ik noteer de afmetingen, deel alles door 6 en ik heb een schaalmodel op 1/6de. Nu is het ook wenselijk dat het schaalmodel en beetje de vlieg-eigenschappen van het 1/1 toestel voorspeld.
Een gelijke vleugelbelasting bepaald het gewicht van het schaalmodel, nl;
7 kg. Het gewicht in combinatie met de luchtweerstand bepaald het vermogen van de te gebruiken motor, op het eerste zicht ergens tussen de 0,5 en 0,7pk.
Indien ik nu de vlotters (watervliegtuig) verschaal tot 1/6de van de originele vlotters dan hebben die een draagvermogen van amper 4kg.....mijn watervliegtuigje zal dus enkel de bodem van de waterplas bereiken.

Nu kan ik twee dingen doen, ofwel het vleugeloppervlak verkleinen en zodoende ook het gewicht van het toestel of de vlotters vergroten.

Ben ik ergens verkeerd in mijn redenering?
Heeft er iemand ervaring met het verschalen van watervliegtuigjes?
Suggesties?

Mvg Johan

Hallo,
welkom op het forum.

Om te beginnen zou ik zoeken naar een goede tekening in de schaal die je ongeveer wilt. Dat is gemakkelijker.
Sowieso moet het vleugelprofiel vaak aangepast worden t.o.v. het origineel.

Welk type vliegtuig is het? Misschien heeft / weet iemand hier een tekening.

Taco.

7 kilo gewicht lijkt mij vrij veel, ik denk dat je daar misschien nog even goed naar moet kijken. Het zou ook handig zijn als je ons nou ook zou vertellen om welk toestel het gaat.

Je hebt het schaaleffect ontdekt! Als je voorwerp de helft kleiner maakt, neemt het oppervlak af met een factor 4. De inhoud met een factor 8.

De eigenschappen veranderen bij verschaling dus altijd. De kans is zelfs heel groot dat een precies verschaald modelvliegtuig nooit zal vliegen. Er zijn vaak aanpassingen nodig zoals bij voorbeeld een naar verhouding groter stabilo en aanpassingen in de instelhoek van de vleugel.

Het is een eigen ontwerp.
Uiterlijk is het best te vergelijken met een Texas-parasol op vlotters.
Besturing is beperkt tot 2 parameters.
Motortoerental bepaald of het stijgt,daalt of op hoogte blijft.
Een bocht wordt genomen door gebruik te maken van de besturing en controlwing van Ing.Spratt.
In de praktijk zou het toestel en/of het schaalmodel letterlijk door iedereen met of zonder ervaring bestuurd kunnen worden.
Ik probeer even een tekening mee te sturen maar dat lukt niet echt...
Misschien met deze link:
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Johan

basicaviatormki.jpg

Han

Als je op quote drukt zie je hoe het moet.

@Ron

toch wel, het later te bouwen toestel (1/1) moet voldoen aan allerlei parameters. Nu overweeg ik sterk om een schaalmodel te bouwen om verschillende zaken op een snellere (en goedkopere) manier uit te testen.
De specificaties van het 'grote' toestel liggen al vast.
Ik heb gemerkt dat bij het verschalen, verschillende verhoudingen niet meer kloppen, zie mijn openingsbericht.
Misschien willen ervaren bouwers me op mijn fouten wijzen.
Kwestie van niet te veel tijd te verliezen om het warm water opnieuw uit te vinden.

Johan

Met een schaalmodel ga je sowieso nooit de vliegeigenschappen van het echte toestel na kunnen bootsen. Dit vanwege het feit dat de lucht waar je in vliegt niet mee schaalt.

In jouw geval ben je een 1:6 toestel aan het bouwen, aangezien de lucth niet meeschaalt ga je dus 6 keer zo weinig lucht over je vleugel heen krijgen, en gaat het in verhouding met het echte toestel ook veel 'stroperiger' zijn omdat de moleculen 6 keer groter zijn dan in het echt. Je gaat dus sowieso een ander vleugelprofiel moeten gebruiken welke hier rekening mee houdt, en ook het gewicht van het toestel zal hier op aangepast moeten worden, een gelijke vleugelbelasting met het origineel gaat hier dus ook niet op.

Hallo Danny, bedankt om even tijd te nemen.

Met een schaalmodel ga je sowieso nooit de vliegeigenschappen van het echte toestel na kunnen bootsen. Dit vanwege het feit dat de lucht waar je in vliegt niet mee schaalt.

Dat is juist, nu hoop ik wel met het bouwen van het model iets wijzer mee te worden, dit leid ik of van het feit dat men ook schaalmodellen gebruikt in windtunnels. Let wel, ik heb geen opleiding in die materie genoten en kan me dus sterk vergissen.

In jouw geval ben je een 1:6 toestel aan het bouwen, aangezien de luchth niet meeschaalt ga je dus 6 keer zo weinig lucht over je vleugel heen krijgen, en gaat het in verhouding met het echte toestel ook veel 'stroperiger' zijn omdat de moleculen 6 keer groter zijn dan in het echt. Je gaat dus sowieso een ander vleugelprofiel moeten gebruiken welke hier rekening mee houdt.
Gaan de moleculen dan moeite hebben om het vleugelprofiel te volgen of net gemakkelijker?

en ook het gewicht van het toestel zal hier op aangepast moeten worden, een gelijke vleugelbelasting met het origineel gaat hier dus ook niet op.
Ik vermoed dat de vliegprestaties zoals overtreksnelheid en kruissnelheid ook moeten verschaald worden. Het lijkt niet echt juist om een overtreksnelheid van 11m/s te handhaven.
Dit corrigeren zou kunnen door het gewicht nog eens door 6 te delen.... dit zou het gewicht terugbrengen tot op 1 tot 1,5 kg. Lijkt dit logischer?

Dit brengt me bij de volgende vraag.
Hoe kom ik aan een vergelijking waarmee ik het vermogen van de te monteren motor bepaal?
Een combinatie van luchtweerstand en gewicht...
Ik kom even terug op het meer 'stroperiger' zijn van de lucht.. iets méér power?
Het terugbrengen van het gewicht.. veel minder power?

Nu moet het toestel ook 1kg extra aan 'bagage' meezeulen in de vorm van extra elektronica.
Wat zijn gebruikelijke MTOM voor een modeltoestel met een spanwijdte van 1,4m?

Indien nodig wil ik het verschalen terugbrengen naar 1/5 of zelfs 1/4.

... gaan de moleculen dan moeite hebben om het vleugelprofiel te volgen of net gemakkelijker? ...
Zie
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Getal_van_Reynolds
http://en.wikipedia.org/wiki/Reynolds_number (uitgebreider).

... Hoe kom ik aan een vergelijking waarmee ik het vermogen van de te monteren motor bepaal? ...
Zie de vier links onder Choosing a power setup in dit bericht:
[111164] hulp-nodig-welke-lipo-voor-calmato-1400-ep
Compilatie van e-flight calculators, bijvoorbeeld combinatie van WebOCalc and DriveCalculator:
e-flight calculators (compilation) - RC Groups

Laatst bewerkt door een moderator:
Even de info aangaande Reynolds nummers doorgelezen en ik begrijp er het volgende uit.

Een vleugelprofiel waarbij de over (en onder) doorstromende luchtlagen mooi laminair blijven kan men zonder risico verkleinen, het Reynolds nummer verkleint evengoed bij gelijke luchtsnelheid. Dit betekend dat er geen gevaar is voor turbulente luchtlagen die de werking van de vleugel verstoren.
In de Engelse tekst staat:
'If for example the scale model has linear dimensions one quarter of full size, the flow velocity of the model would have to be multiplied by a factor of 4 to obtain similar flow behavior.'

De vleugel van het model zal echter wel een grotere 'aanvalshoek' verdragen zonder echt overtrokken te raken. Vermits mijn model gebruik maakt van een 'control-wing' is dit echter niet van toepassing.

Ik denk even hardop...: Vleugelprofiel (naca 23-112) behouden......?

Back