zelf plastic onderdelen gieten

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door NMTRacer, 20 aug 2004.

  1. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    ik zit al een tijd met het idee in mijn hoofd om onderelen die vaak stuk gaan zelf na te maken.

    ik had het volgende plan: een afdruk maken van een onderdeel in klei. dan in de 2 delige klei afdrukken bedekken met iets... wat weet ik dus nog niet omdat het sterk maar ook glad moet zijn...

    en daarnaast de vraag: is het theoretisch gezien wel mogenlijk om oude onderdelen te smelten en dat in een mal gieten?

    suggesties zijn zeer welkom!

    laterr, thomas
     
  2. Guest

    Guest Guest

    ik denk dat het niet voor niks in de fabriek gedaan wordt, het moet allemaal wel heel precies zijn, en wat dacht je van giftige stoffen die vrijkomen? Er moeten schroefgaten inkomen... Ik denk dus niet dat het voor ons mogelijk is.
     
  3. Robert K

    Robert K

    Lid geworden:
    10 feb 2004
    Berichten:
    3.748
    Locatie:
    Zoetermeer
    tja je kunt het altijd uitproberen, maar ik geef je weinig kans van slagen, zo als Jasper ook al zei, moet het vrij precies zijn, en omdat je een afdruk maakt wil het nog wel eens zijn dat hij een millimeter groter is en dat de gaten ook 1 milli meter groter zijn en dan heb je een probleem.

    maar als je het gaat doen laat het ons weten ik ben benieuwd

    Groet Robo
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @NMTRacer,

    De meeste onderdelen zijn van zogenaamd spuit/gietwerk, wat wil zeggen dat kunststof onder hoge druk in de mal gespoten wordt, de mal wordt direct daarna gekoeld ..... een eenvoudige machine die dit kan kost al snel € 100.000,--


    Alleen deeltjes waar geen kracht op komt te staan zijn met malletjes en gietkunststof te kopiëren ....
     
  5. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    ik wil het ook gaan doen met sprugears. elke oneffenheid slijp je zo weg en gaten zitten er niet in. op het middelste gat na dan...

    groeten, thomas
     
  6. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    Op je spurgear komt toch juistem redelijk wat kracht te staan?
     
  7. RayxM

    RayxM

    Lid geworden:
    3 jun 2004
    Berichten:
    108
    Lijkt me dat je dit niet gaat lukken zonder de juiste middelen. Zoals eerder gezegd heb je een injection molding machine nodig.
    Kijk eens op http://www.sumitomopm.com voor hoe een en ander werkt.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Waarom wil je het eigenlijk gaan doen? Een spurgear kost toch bijna niets? Aan alles wat je moet gaan kopen om zelf een spurgear te maken, ben je waarschijn al zoveel kwijt de je wel tientallen spurgears hebt!
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het je om de tandwielen gaat moet je gewoon een draaibank met een tandsteek-module halen en een staaf nylon.

    Anders haal je even een meter staafmateriaal met tanden in de juiste hoeveelheid en steek en span je in de draaibank om op maat te draaien.
     
  10. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik denk dat voor veel onderdelen je wellicht beter af bent met een freesbank en een voorraadje vezelversterkt nylon of pvc. (en aluminium)

    Spuitgieten is idd alleen met dure middelen te doen, en de wel gietbare plastics zijn vaak aan de brosse (en zwakke) kant. Eventueel zou je nog wat kunnen proberen met siliconen als mal, en epoxy met glaspoeder of korte vezel gevuld als gietmateriaal.
     
  11. Savage28 !!!

    Savage28 !!! Guest

    In theorie moet dit mogelijk zijn, maar het zal nooit goed uit te voeren zijn met wat huis tuin en keukenspul. Het grotste probleem is misschien nog wel dat je een goede soort kunststof moet hebben. De kunststof waar veel krachten op komen te staan is niet gewoon plastic, maar speciaal, nylon versterkt kunststof. Daarom zijn die onderdeeltjes ook niet zo goedkoop als een plastic boterhammenzakje :wink:



    Greetzz, Robbert
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Om je even een idee te geven:

    [​IMG]

    Dit zijn stalen tandwielen van een kant-en-klare staafmateriaal. Op maat afgestoken en schroefdraad ingedraaid voor de Mugen MRX3 koppelingsklok.
    Dit zijn overigens ook 4x aluminium en 1x titanium koppelingen voor mij gemaakt.
     

Deel Deze Pagina