zelf propellor maken

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door imported_Ruben_, 7 okt 2006.

  1. kan dat? zelf een propellor maken?

    ideeën, tips, trucs of ervaringen zijn van harte welkom
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Waarom zou je dat willen? Je haalt je heel wat op de hals.
    Ik heb het één keer gedaan, met hulp van mijn vader... een jaar of 50 geleden :) voor mijn eerste modelvliegtuig, met rubbermotor.
    Zogauw een zelfgesneden propeller sneller moet draaien dan met rubbermotor krijg je op zeker last van onbalans, hetzij statisch hetzij dynamisch. (beide helften niet in evenwicht, en/of hebben verschilend rendement).
    Bart
     
  3. waarom?
    nou waarschijnlijk om dezelfde reden als u 50 jaar geleden: ik ben aan het expirimenteren met vrije vlucht modelletjes met elastiekmotor en een propje zou wel handig zijn...

    maarjah... kopen heb ik ook weer geen zin in.
     
  4. Bar

    Bar Guest

  5. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dan probeer eens de bouwmap van de KNVvL te pakken te krijgen, daar staan enkele methodes in om vrije vlucht props te maken. Daarnaast is bij de diverse vrije vlucht verenigingen de kennis nog wel in huis om zelf props te maken voor de diverse klassen.
     
  6. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    Quote van mezelf 8) uit een eerder draadje. Let wel, dit is een simpele, snelle en spotgoedkope methode. Verwacht dus niet superprestatie i.c.m. met een vrijevluchtrubbermotormodel ( 8O lang woord :wink: ).
     
  7. dat ziet er wel mooi uit!!

    maakt het nog uit wat voor hout je gebruikt?
     
  8. Vortex

    Vortex Guest

    Sterk hout..?
     
  9. Dr.Evil

    Dr.Evil

    Lid geworden:
    14 nov 2004
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Schiedam
  10. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het hangt er van af voor wat voor soort rubbermodel je de prop nodig hebt. Indoor of Outdoor?

    Voor lichte indoormodellen worden props bijna altijd zelf gemaakt. Bladen van dun balsa, de bladen weken in water en dan onder een hoek (bijvoorbeeld 30 graden) op een glazen pot (waar groente, appelmoes of mayonaise in heeft gezeten, bijvoorbeeld 1 liter inhoud) leggen en het omwikkelen met een strip stof (bijvoorbeeld 4cm breed van een oud laken gescheurd) en laten zitten tot het droog is. Zo krijg je de draaiing in de bladen die je na een week drogen op een propelleras lijmt.

    Als je iets minder eisen stelt kun je ook bladen knippen uit een plastic yoghurtbeker of zo (bladen weer onder een hoek aftekenen met een stift en dan uitknippen). Voor grotere buiten modellen moet je de prop snijden uit balsa en dat is behoorlijk moeilijk en de prop kwetsbaar. Geen ander hout gebruiken, dat is waarschijnlijk te zwaar.

    Heb je het nodig voor een simpel model voor binnen of buiten: koop voor enkele euro's een elastiekmodel in een speelgoed of modelbouwzaak en gebruik daar de prop van. Afgelopen zomer hadden ze bij de Action (helaas zitten die niet door heel Nederland) speelgoed rubbermodellen voor € 1,-. het stelde niet veel voor, maar de propeller was goed te gebruiken voor een eenvoudig model.
     
  11. progiers

    progiers

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Roeselare
    Beste,

    iemand van onze vliegclub vliegt met een Stampe - Dubbeldekker.
    Bouwdoos Toni Clark, Spanwijdte 2 m 70.
    Toen ik hem vertelde dat sommigen zelf hun propellor uit hout
    snijden geloofde hij me niet maar hij was wel geïnteresseerd.

    Bovenstaande link werkt niet bij mij.

    Kan iemand mij de juiste link opgeven aub naar het draadje om zelf een
    propellor te maken ?

    dank U !!!
     
  12. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    is het niet mogelijk om een giet mal te maken en deze vol gieten met een verdikte epoxy.
    dan heb je een mooie epoxy prop

    mvg david
     
  13. n.veldhuis

    n.veldhuis

    Lid geworden:
    1 jun 2009
    Berichten:
    287
    Locatie:
    oldenzaal
    zelf een propellor maken is wel leuk maar dan heb je denk ik altijd een probleem dat die niet 100% semetrisch is.
    hierdoor krijg je trilling en sloop je je motor:(
    en denk dat het ook goedkoper is om zelf een prop te kopen.

    Groeten, Niek
     
  14. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    ik weet niet of het goedkoper is, maar ik wil het gewoon een keer proberen.
    en als je de gietmalen van een soort klei of gips maakt (eerst een stuk klei en dan een echte propeller een beetje erin drukken en dan iets want dun is en niet op klei plakt erop doet, en dan een ander stuk klei daar op doet. de klei laten drogen en de prop er uit halen) heb je een mooie giet mal. ik denk dat nog redelijk precies kan zijn, na wat proefjes.

    mvg david
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @David... Je moet nauwkeurig werken, maar het kan. Doe eens een speurronde op RC-Groups en RC-Network. Er is voldoende info te vinden.

    Zomaar epoxy gieten? Nee dat werkt niet. Pure epoxy heeft geen sterkte, ook niet met verdikkingsmiddel... wat dat ook moge betekenen.
    Zijn de met epoxy doordrenkte glas, kevlar of carbonvezels die het em doen. Epoxy sec heeft geen sterkte. Wel is het een stabiel bindmiddel.
    Dat goed doordrenken en compact aanleggen is nog het grootste probleem, maar het is te doen.

    Ralf Metkemijer. NL Speed kampoen (bij regelmaat) die ook z'n eigen motoren produceert, maakt ook z'n eigen props. Ook die spatten nog wel eens uiteen door de extreme toerentallen. Prachtige props overigens. Volledig doorgerekend, volledig in balans... ook dat is alleen al een kunst. Ook voor de F5B zijn er jongens die ze zelf geproduceerd hebben... klapprops... en zelfs productie zijn opgestart. (Mirov) Verlies je echter niet in de hoeveelheid werk en kosten van de juiste grondstoffen voor matrijzen, losmiddelen etc.. De kosten zullen schrikbarend zijn.

    Eenvoudige opstart is een scherpe kopie te maken van een APC. Moet deze wel kaars recht zijn. Het kan bijvoorbeeld de enige manier zijn om een niet bestaande 3-blads prop te maken.

    Klei is niet het gewezen materiaal. Dat krimpt enorm bij droging. Ook gips is niet stabiel, ook niet als je acrylaten toevoegt om het te verduurzamen. Enige wat werkt zijn stalen of aluminium matrijzen, of afgietsels uit versterkt epoxy die een kortstondiger levensduur hebben.

    Propjes maken voor indoorflyers zal allemaal wel lukken. Maar zodra er enig vermogen om de hoek gaat kijken is het oppassen geblazen. Op exploderende props zit niemand te wachten.
     
  16. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Het is mogelijk al vind het zelf maken van een prop wel een risico inhouden omdat je nooit kunt zeggen bij welk toerental het gevaarlijk gaat worden, b.v als je prop bij 10.000 Rpm uitelkaat spat zijn de bladen dodelijke projectielen dan wil ik niet in de buurt staan.
     
  17. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    ik heb trouwens epoxyhars (ik weet niet of er verschil inzit)
    en ik heb een keer een laag van 2 cm in een beker gedaan, hard laten worden en eruit gehaald. en die is tog behoorlijk hard en sterk. ik zou hem kunnen gebruikn als ijshocky puk.
    en ik verdik die hars met glass bubbles ander is het maar net iets dikker als water, en ik vind wel fijn als het een beetje dik is.
    maarja, ik ga eerst maar eens kijken hoe ik een goede mal ga maken.
    iemand suggesties?

    mvg david
     
  18. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Epoxy is puur een bindmiddel de glasvezels geven de sterkte. glassbubbels is werkelijk glas stof. je kunt dan beter kortevezels toevoegen.

    je kun wel een epoxymal maken van een apcprop door deze met lossing te behandelen en epoxy erover te gieten.
     
  19. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een propeller van kunsthars zonder de glas- of koolstofvezels die de trekktachten opnemen is levensgevaarlijk. Die spat bij de eerste keer draaien uit elkaar en dat kan tot ernstige verwondingen leiden.

    Absoluut niet doen! Ook niet in jeugdige overmoed!
     
  20. david stelma

    david stelma

    Lid geworden:
    27 dec 2010
    Berichten:
    291
    Locatie:
    geldermalsen
    ik zal erg voorzichtig zijn en goed testen op een grootte afstand, oke?
    en ik vraag ook alles hier zodat ik ook een beetje wat een goede materiaal keuze is enzo, dus komt allemaal goed.

    oke, maar 1 ding snap ik dan nog niet. hoe haal je de prop weer uit de epoxy als die droog is. want de prop is tog helemaal opgesloten?
    moet je die dan open snijden?

    en stel je voor je gaat zelf een een prop maken en je zou hier bestellen:
    Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. wat zou je dan precies allemaal bestellen?

    mvg david
     

Deel Deze Pagina