zelf rc auto bouwen

Discussie in 'Algemeen auto's' gestart door Sieminator, 19 sep 2018.

  1. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    hoi allemaal, inmiddels ben ik al een stuk verder. ik heb nog niks dat rijdt maar wel een motor en servo die ik met een zender en ontvanger op afstand kan bedienen. nu liep ik op de volgende vraag:
    de formule om weerstand te berekenen is weerstand is spanning gedeeld door stroomsterkte: R=U/I wanneer R in ohm, U in volt en I in ampere.
    dit snap ik niet want ik heb ook geleerd dat wanneer de stroomsterkte groter wordt de weerstand ook toeneemt, maar deze formule spreekt dit tegen. bovendien zegt deze formule ook dat wanneer de spanning groter wordt de weerstand ook toeneemt terwijl dat ook niet zo is voor zo ver ik weet.
    kan iemand mij uitleggen hoe dit nou precies zit?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.164
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je praat over een ohmse weerstand praat je over een constante dat niet veranderd.
     
  3. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    En bij een niet ohmse weerstand?
     
  4. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    En dus even ter samenvatting, de spanning maakt dus wel degelijk uit voor de weerstand?
     
  5. Sieminator

    Sieminator

    Lid geworden:
    7 sep 2018
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb een probleempje, ik wilde een differentieel 3d printen maar de printer bleek niet exact genoeg. Maar ik heb wel iets nodig dat de wielen en de motor aan elkaar vast zitten, en mijn budget is op. Heeft iemand een tip ofzo hoe ik snel een last minute oplossing kan maken? Het enige wat belangrijk is is dat het bestand moet zijn tegen een hoge rpm.
    Ik gebruik deze motor:
    https://m.nl.aliexpress.com/item/32...d=7688amp-MwSWUxjzy4DkZ2C4MpYOVQ1559049072743
     

    Bijgevoegde bestanden:

  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    7.827
    De wet van Ohm beschrijft de relatie tussen spanning, stroom en weerstand https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Ohm. Als èèn van de drie grootheden veranderd, veranderd ook een van de resterende twee.

    De wet van Ohm heeft zijn beperkingen. Zo geldt deze alleen als de weerstand een ohmse weerstand is. In het dagelijks leven is de ohmse weerstand meestal constant. Dat kan b.v. een weerstand zijn die in de elektronica zijn. Bij voorbeeld deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstand_(component) Constant is daarbij relatief. Temperatuursverschillen leiden tot (kleine) wijzigingen in de weerstand.

    Het wordt anders als de weerstand een spoel is. Bij voorbeeld een wikkeling van een motor. Aangesloten op een gelijkspanningsbron zal de wikkeling zich gedragen als een ohmse weerstand. In een draaiende motor wordt de stroom door de wikkeling continue in- en uitgeschakeld. Bovendien bevindt de wikkeling zich door de roterende beweging in een variërend magnetisch veld dat afkomstig is van de magneten. Nu treedt en een tweede elektrische eigenschap op. Zelfinductie https://nl.wikipedia.org/wiki/Zelfinductie Die werkt de spanning over de spoel tegen. De wikkeling heeft nu impedantie, een complexe weerstand https://nl.wikipedia.org/wiki/Impedantie

    Daarom kan je niet de weerstand van een motor meten en met behulp van de wet van Ohm het stroomverbruik berekenen.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    27.164
    Locatie:
    Sassenheim
    De impedantie van een spoel (=wisselstroomweerstand + gelijkstroomweerstand vectoriëel opgeteld) is afhankelijk van de frequentie.

    De wisselstroomweerstand is 2x pi x f x L waarbij L de inductiewaarde van de spoel is en f de frequentie. Bij motoren is dus het toerental als ook de schakelfrequentie van de regelaar bepalend voor de impedantie, hoe hoger de frequentie des te hoger de weerstand.
    Vroeger met uitgebreide brushed regelaars kon je de regelfrequentie bepalen, een lage frequentie voor meer torque en een hogere frequentie voor meer soepelheid.
     

Deel Deze Pagina