Zelf RC boot bouwen/maken!

Discussie in 'Speedboten' gestart door Fabian van Hekke, 1 jun 2014.

  1. Fabian van Hekke

    Fabian van Hekke

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    nederland
    Verwijderd
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2019
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.540
    Locatie:
    Veenendaal
    Hoi Fabian, zoek eens naar de Wiesel hier in het speedboten gedeelte. Dat is de ideale beginnersboot om zelf te bouwen. Lees de topics goed door en je leert al heel veel over het zelf bouwen van een boot en wat je daarvoor nodig hebt!
     
  3. Fabian van Hekke

    Fabian van Hekke

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    nederland
    Oke bedankt, ik ga het eens opzoeken!
     
  4. Fabian van Hekke

    Fabian van Hekke

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    nederland
    Maar eigenlijk is dit niet wat ik zoek, ik wil een eigen ontwerp maken en wil alleen maar de onderdelen weten. ik snap wel dat je dit aanraad om naar te kijken maar als 13 jarige snap ik er niet heel veel van.

    Mijn vader is heel goed met RVS :banana: en dus wil ik zelf een ontwerp maken en alleen de onderdelen weten


    mvg, Fabian
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dan moet je de topics over het bouwen van een Wiesel eens doorlezen, dan weet je precies welke onderdelen je minimaal nodig hebt...
     
  6. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Een ontwerp is één ding , het bouwen en juiste materiaal is twee, maar als het bij de romp al fout loopt gaat of je nog geen idee hebt , dan wordt het erg moeilijk om de juiste onderdelen te kopen.

    Lees het topics eens aandachtig door ,lees je in , in de materie, gebruikte termen en onderdelen , dan kom je erg ver , maar als je dat niet wilt wordt de bouw van een romp al heel omslachtig , beetje meer zoekwerk en initiatief wordt gewaardeerd.
    De meeste bouwers van de wiesel's zijn ook hier op het MBF in de zelfde leeftijdsklasse als jij,en zijn door zoekwerk en diverse topics te lezen heel ver gekomen ........
     
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je een boot wilt maken van RVS dan wordt zij zo groot als een roeiboot. De opwaartse kracht is zo groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof. (wet van Archimedes) Dus als je RVS bootje kant en klaar 3 kg weegt, dan moet het volume (bij water) tenminste 3 liter zijn wil je bootje niet zinken. En hoe zwaarder de boot, des te groter moet de motor en accu zijn.
     
  8. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    een rvs boot is idd geen goed idee. in welke grootte wil je gaan bouwen? 30 cm of misschien wel 80 cm? ligt er ook aan welke dingen je nodig hebt. een bootje van 50 cm kan nog wel van 2mm balsahout bekleed met een 80 grams glasweefsel en epoxy, maar een boot van 70 cm kan je dan weer beter maken met spanten van 3mm triplex, een huid van 1,5mm triplex en een 80 grams glasweefseltje.

    Gr. Sam
    ps. lees mijn topic van mijn wiesel en wasabi eens door(zie handtekening)
     
  9. Fabian van Hekke

    Fabian van Hekke

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    4
    Locatie:
    nederland
    Met rvs bedoelde ik eigenlijk metalen, ik wil alleen wss metalen accenten erin hebben maar het is handiger dat ik eerst wat probeer, ik wil een boot maken van ong. 60cm
    Oftewel, vergeet dat RVS dat was alleen een idee, ik ga even nog wat meer uitzoeken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Wees toch verstandig en begin in ieder geval met een Wiesel, als je die netjes weet op te bouwen heb je in ieder geval een leuk varende speedboot én wat ervaring met bouwen en varen. Dan kan je daarna altijd nog andere, meer uitdagende dingen gaan bouwen.
    Metalen accenten zijn bij speedboten "not done", op de motorsteunen, koelblokken en motoren na. De rest weegt te veel...
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Hij zou eens kunnen gaan denken aan een duikboot van RVS. Het maakt dan niet uit hoe die er uit ziet want je ziet hem toch niet en hoe meer gewicht des te beter die duikt :)
     
  12. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En duikt dan waarschijnlijk eenmaal en nooit meer
    mvg
    Frederik
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik sta ook alleen maar met mijn zender langs de waterkant en als ze vragen wat ik aan het doen ben zeg ik dat ik met mijn duikboot aan het spelen ben :)
     
  14. dakar 4x4

    dakar 4x4

    Lid geworden:
    19 feb 2013
    Berichten:
    180
    @ Fabian, zelf een goed varende boot te ontwerpen is bijna geen doen.
    In de 1:1 wereld hebben ze er speciale pc programma,s en een universitare opleiding voor en dan zelfs nog maken ze kleinere test modellen om de foutjes er uit te halen.
    Maar als een Wiesel nu net niet is wat je zoekt, waar dacht je ongeveer aan, er zijn hier meer goed varende ontwerpen op het forum aanwezig.
    Ook is er bv het ontwerp van een duwbootje, kijk maar eens bij bouwverslagen onder springer tug.
    Kwa speedboten zijn er de volgende modellen, waar ervaring mee is op het forum die goed zijn te bouwen en leuk varen als je klaar bent.
    Van makkelijk naar moeilijk is de volgorde denk ik zo.
    Wiesel, hydromite, wassabie maar er zullen ongetwijfeld nog wel aanvullingen zijn op dit lijstje.

    Grt Rob
    Ps , jammer dat sommige mensen alleen maar negatief kunnen zijn, schrijf dan gewoon niets.
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Fabian,

    Google eens naar Wildthing; dat is een goed varend ontwerp, dat je kunt verschalen naar het formaat dat je wilt (en kunt betalen), boven de 80-90 cm gaat het om meer geld dan rond de 60-70 cm.

    Zoals Rob al zei, zelf ontwerpen resulteert niet voor iedereen in een goed varend ontwerp...

    Groeten, Jan.
     
  16. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    denk dat de wasabi, hydromite en wildthing ongeveer in de zelfde bouwmoeilijkheidsgraad vallen..
     
  17. Jasper2000

    Jasper2000 Guest

    Ik denk dat de Wildthing zelfs samen met de Hydromite de makkelijkste zijn. Als je een origineler bootje wilt maken kun je ook Delftship Free downloaden. Op hun site kun je vervolgens meer dan 200 tekeningen (speedboten, slepers, vrachtschepen, enz.) downloaden die je weer met het programma kan openen. Wel moet je hiervoor een account aanmaken. Dit is overigens allemaal gratis.
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eeh, liever niet eigenlijk ;) Hij hoort goed te zijn met je moeder.

    Gezien je leeftijd en bijbehorend .... eeeh ... enthousiasme lijkt het me heel nuttig en handig dat je je vader hier mee laat lezen.

    Je hebt Zeeland in je profiel staan. Als je je locatie daar wat preciezer aangeeft, kunnen mensen je verwijzen naar club om daar eens te gaan kijken. Of misschien woont er wel een ervaren forumlid bij jou om de hoek.
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2014

Deel Deze Pagina