Zelf ROV bouwen

Discussie in 'Duikboten' gestart door erik25, 29 nov 2009.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,Belgiƫ
    hallo


    de blauwe rov werkt op het zelfde principe
    twee trusters die de boot horizontaal voor bewegen en ook zorgen dat hij kan draaien
    doordat deze rov verry low budget is en de camera in het nat staat hebben we dus gekozen om een starre bevestiging
    een probleem hebben we later opgemerkt en we hebben gekozen om een compensatie door een truster achteraan vertikaal te zetten die door nu de snelheid te doseren de rov kunnen laten tilten
    dus heel de boot tilt
    het is niet optimaal maar lowbudget heeft nu eenmaal zijn beperkingen

    een balans schakelaar is een printje aan gekocht bij norbert bruggen
    het is eigenlijk een digitale waterpas en wordt gebruik om boten horizontaal te houden door in te grijpen op de stand van de duikroeren
    deze werkt op deze manier dus niet als de boot stil licht
    een pomp aansturen met twee trim tanks werkt wel maar heeft dan de gekke neiging om beginnen te flipperen tijdens de vaart

    een rov zoals wij bouwen is auto stabiel dus hij hangt steeds recht of de truster moet ingrijpen


    wat het drijfvermogen betreft
    de blauwe drijft 1 cm aan de oppervlakte
    en door waterbalast in de balasttank in te nemen duikt deze boot naar beneden
    om ruimte te sparen hebben we daarom het frame gebruikt en de druk die er wordt inopgebouwd gaat door festo koppelingen door heel de boot dus hij zet zich zelf onder druk
    het kost geen energie buiten een pomp en stuur schakelaars

    dus weer low budget

    je moet wel oppasen met een boot waar geen duiktank in zit
    wij duiken tot een meter of 5 en hebben er nog geen probleem mee ondervonden
    maar als je zoals in het begin schreef 50 meter wil duiken dan krimpt je boot door de druk enorm en kan het zijn dat je geen drijfvermogen meer over houd
    als je dan een panne krijgt aan je truster (vertikale)dan kan het zijn dat je rov steeds dieper blijft gaan tot de kabel op is of de boot inplodeerd
    want de uplift is door de druk teniet gedaan

    het moto waar ik reeds meer dan 30 jaar boten mee bouw is
    als het niet nodig is steek het er dan niet in

    veiligheden zijn prima en bij het testen en demonstreren doen ze het altijd
    en als ze het dan moeten doen ????????? dan is er een error
    en doenze hun werk niet

    noem het ervaring of brutte pech maar het is mij reeds 1 keer over komen
    en na 10 uur naar de boot aan het duiken geweest en hem ook nog hebben gevonden heb ik mijn lesje geleert

    groetjes raf
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Hoi Paul,
    dat ziet wel stevig gebouwd uit zo.
    Kan die buis de druk ook aan als je zo diep wilt gaan om te testen?
    Op het IJselmeer zijn punten die wel zo diep zijn of de grindgaten in Limburg.
    Bij Thorn is op een stuk 40 m.
    Maar waar wil je die testen doen zo diep.

    Die kabel die je gebruikt is dat zo iets als coax?
    Er is tegenwoordig van die flexibelere kabel.
    Misschien is dat iets voor je.

    Hein
     
  3. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    ROV

    Hoi Hein,

    Om de onderdelen te kunnen testen hoef ik alleen naar de schuur te lopen. Wat staat daar:
    een handtestpomp met een max. druk van 60 bar, een testvat gemaakt van stalen pijp 150 mm binnendia. voor een max. druk van 25 bar. een blindflens om het vat mee af te sluiten en voor de testaansluitingen, manometer tot 16 bar.
    Onderdeel in het vat, propje kippengaas erop om opdrijven te voorkomen, flens vastbouten, vullen met water, pomp aankoppelen, het geheel ontluchten en met de hand op druk brengen tot 12 bar, 24 uur laten staan en als dan de druk nog steeds 12 bar is dan is dt onderdeel voor mij geschikt voor 100 m diepte. Tja wat als de druk niet op 12 bar komt? Dan is het onderdeel afgekeurd. Het testvat heeft wel een nadeel, onderdelen langer dan 350 mm en meer dan 145 mm dia. kunnen er niet in, lamp- en camerahuis bijvoorbeeld passen er wel in.

    Cat5 kabel is standaard netwerkkabel, soms wordt het ook als 4 x twisted pair aangeduid.
    Waarom deze kabel en geen coax? Voor de besturing gebruik ik 2 aders = 1 pair, voor de twee camera's 2 aders per camera = 2 pairs, 1 pair is reserve. Bij coax moet alles over 2 aders (binnenkabel en mantel) en moet ik coders en decoders toepassen, bij Cat5 niet.

    mvg,

    Paul

    ps.: hoop sneeuw bij jou?
     

Deel Deze Pagina