Zelf speedboot bouwen

• Topicstarter Topicstarter R0b1n
  • Startdatum Startdatum
R

R0b1n

Guest
Zou je een speedboot kunnen bouwen via spanten of is dat te onstabiel en te slap voor hoge snelheden?

Ja dat kan prima. Kijk eens rond in de topics hier. Er zijn meerdere speedboten die redelijk eenvoudig zelf te maken zijn en waarvoor je de tekeningen van internet kan downloaden. 3 simpele speedbootjes zijn:

- Crackerbox
- Wild Thing (of Wildthing)
- Hydromite

Als je met de zoekfunctie hierop zoekt, kom je wel wat bouwtopics tegen!

Zeker kan je via spanten een romp bouwen, heel goed zelfs! Via een bestaande bouwtekening is inderdaad het makkelijkste, maar je kan ook zelf aan de slag als je wat inzicht hebt (en zin erin natuurlijk) Heb het zelf ook gedaan, met onderstaand resultaat:

100cm versie van mijn coldcannon
IMG_52451024x448.jpg

IMG_52341024x403.jpg

DSC_0590.jpg

en de originele 70cm versie
_DSC0152.jpg

jur.jpg

Beide rompen zijn gebouwd met 2mm berkentriplex spanten en 1mm berkentriplex beplating. Dit is versterkt met carbon/glasvezel en epoxy.
Heb zelf nog niet echt een schade gehad zodat ik niet meer kon varen, zo nu en dan een naad die weer bijgewerkt moet worden, maar voordat houtbouw uit elkaar vliegt zul je toch echt ruig moeten doen (of slecht bouwen ;) )
Voor kleinere boten kan je ook balsahout gebruiken, het beste is zoals al aangegeven is, even wat andere zelfbouwtopics op te zoeken en deze goed door te lezen. 95% van alle info die je nodig hebt staat er vaak al in

succes,

grtz Jurriaan

Laatst bewerkt:
haha, ja zo ongeveer ;)

maar het ging mij erom dat zo'n duik in water ook flinke krachten op de romp laat werken. mijn kap was er van ingedeukt (epoxy kap) heb nog wel de complete foto serie achter elkaar ergens..

Houtbouw kan zeker prima, vergis je echter niet in de hoeveelheid werk.
Je moet bouwen wel leuk vinden.
Wat voor soort boot vind je het leukst? [v-romp, cat, hydro...]
Welke maat heb je in gedachte en wat voor aandrijving?

Houtbouw kan zeker prima, vergis je echter niet in de hoeveelheid werk.
Je moet bouwen wel leuk vinden.
Wat voor soort boot vind je het leukst? [v-romp, cat, hydro...]
Welke maat heb je in gedachte en wat voor aandrijving?

Hydro lijkt me gaaf van ongeveer 50 centimeter lang en 20 breed lekker klein dat je hem overal mee naar toe kan nemen. en aandrijving met een benzine motortje of een snelle electro motor van 80 km/h

joh maar zo iets wil k het laten worden mijn vader heeft er ook verstand van dus ik wou hem hem gaan maken

80 kilometer per uur haal je niet zo maar.
zeker niet met een bootje van 40 cm.

ik zeg niet dat het niet mogelijk is want dat is het zeker wel .
maar daar is heel wat ervaring voor nodig met boten...

voor een bootje is het al moeilijk om de 55 km/h te behalen ....
ga eerst een bootje bouwen en ga er eerst mee varen om te zien hoe het bootje zich gedraagt.
daarna verder gaan kijken voor gruwlijke setup's om echt hard te kunnen gaan ..

greetz jaimy

Als je een Hydro leuk vind kijk dan voor de Hydromite, zijn ook evt als bouwpakket te krijgen.
Bouw zo'n bootje, leg er een normale setup in, nitro of elektro, benzine past niet in kleine boten.
Nitro is erg makkelijk omdat je niet alles waterdicht hoeft te maken, alleen de radiobox.
Bij elektro moet eigenlijk de hele romp waterdicht worden, wat toch meer werk geeft.
Met Nitro zal je eigenlijk nooit de 80 halen in deze maat, maar 55 is ook al hard voor zo'n klein bootje.
Met elektro lijkt alles wel te kunnen maar vergis je niet hoe kostbaar zo'n setup is....en hoe moeilijk het dan nog te varen is.

Back