zelf speedbootje tekenen en bouwen

Goedemiddag, ik ben Stijn en heb zelf een tekening gemaakt om een speedbootje te bouwen. Ik zal de tekeningen later posten als ik thuis ben.
Het word een bootje van 60 cm lang en 22 cm breed.

Ik had graag een schema van de electronica gehad ook, mss heeft iemand dat of weet iemand waar ik dat kan vinden. en welke de beste motoren en servo's enzo zijn.

Verder zijn alle tips over de vorm enzo welkom.

Groetjes

schema is niet echt nodig dat bouwt alles is je steekt het in je ontvanger ja hoeft als het goed is zelf niks aan te leggen van kabeltjes

jfxi6s.png

9poz0i.jpg

2wqzrz8.png

Dit zijn mijn voorlopige tekeningen.

ik zou gewoon een simpel zendersetje daar bij doen.

http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=QF2211

deze heb ik zelf ook, is een erg goed ding.
zender,ontvanger en servo en alles zit er bij voor de besturing.
en je hoeft schema ofzo te hebben voor dat ding, gewoon een beetje goed verstand ben je er met 5 minuten uit hoe je dat allemaal inelkaar moet zetten.
voor de motor zou ik een speed 600 ofzo doen (van die motoren heb ik ook niet zoveel verstand)

ik zou zelf een de spanten enzo een op millimeter papier maken en dan het spantenframe met papier inelkaar zetten.

en waar je spullen voor deze boot kan vinden,
www.quartel.nl
daar haal ik ook alles. hele goeie zaak.

grt kees

Wat bedoel je met het spantenframe met papier in elkaar zetten?µ

Ik zit nu ook met een maximale hoogte van 11cm en aan de spiegel is het nog rond de 7 cm. is dit genoeg om deftig te kunnen varen?

groetjes

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met het spantenframe met papier in elkaar zetten?µ

Ik zit nu ook met een maximale hoogte van 11cm en aan de spiegel is het nog rond de 7 cm. is dit genoeg om deftig te kunnen varen?

groetjes

een spantenframe is het frame van de boot zelf.
wiesel_7.JPG

dit is bijvoorbeeld een spantenframe van een wiesel.
nadat je het frame inelkaar hebt zitten ga je de boot beplanken.
(dus niet alles van de pc tekenen maar ook gewoon wat op papier)

grt kees

Hallo Stijn,

Je ontwerp is niet slecht, zorg er voor, dat het laatste deel van de kiellijn (vanaf halverwege tot aan de spiegel) recht loopt, anders wordt het een springkonijn...

Bij een lengte van 60 cm is de breedte fors, mijn ARPRO van 65 cm lang is maar 19,5 cm op de spiegel. p1-arpro-700ep
Deze romp is al vrij dik, 9 cm op het hoogste punt, dus die 11 cm van jou zijn ruim voldoende, lager zou ook kunnen, minder gewicht en luchtweerstand.

Ik zeg niet, dat een brede romp slecht is, maar je hebt wél een groot benat oppervlak, die weerstand moet wel overwonnen worden, hoe groter het benat oppervlak, hoe korter je vaartijd en hoe lager je topsnelheid.
Ter vergelijking; mijn Baracuda van 50 cm is maar 13 cm breed, dit is een gestepte romp, dus die houdt nog minder water en daarmee haal ik met een 600HS BB op 7 cellen NiMH of 2S snelheden van rond de 45 km/h.

Als een boot van 60 cm 'deftig' (prachtig woord overigens) moet varen, zou ik er minstens een 700 motor op 12 cellen NiMH of 4S in zetten.
Een 600 borstelmotor kan wél, maar dan moet alles kloppen, een uitgekiend onderwaterschip, met zo weinig mogelijk weerstand en alles superlicht gebouwd om de motor niet te veel voor z'n kiezen te laten krijgen.

Wil je geen borstel motor, maar borstelloos, dan is de sky de limit (eigenlijk het ontwerp van de romp, want elke romp heeft een maximum, waar je niet zonder brokken overheen kunt...)
Vermeld globaal je budget voor de aandrijving, dan kunnen we gericht suggesties doen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
9ld2iv.jpg

Ik heb even een schetsje gemaakt van de bovenkant.
De voorkant ga ik bekleden met mahonie latjes om een dekje te creeren.
Deze liggen dan in het verlengde van de vloerlatjes.
Of een andere optie is een carbon plaatje erin leggen. dat zou het wel sportiever maken.
Over hoe ik de raam in die vorm geplooid ga krijgen ga ik ook nog eens goed moeten nadenke
icon_smile.gif

voor de rest houd ik me nu vooral bezig met de spanten en derglijke op ware grootte te tekenen enzo.
Helaas heb ik het heel druk nu en niet zoveel tijd om eraan te werken.

Groetjes Stijn

Weet er iemand toevallig een winkel in belgie waar ik de electronica en schroefas en roer ed. kan halen / bestellen?

En wat zou de beste opstelling zijn voor in een bootje?
Prijs liefst niet te duur maar wel iets deftig.

Groetjes Stijn

Volgens mij kan die regelaar alleen maar op nimh en Nicd...
en de accu die jij hebt is een lipo.

Greetzz,

Ruud

Hallo Stijn,

De accu kan wel aan de regelaar, maar je hebt geen lipo afslag. En dan vaar je toch een keer te ver door waarmee je lipo te laag in spanning komt en daarvan gaat hij kapot. Je zult er een lipo-save bij moeten zetten of even terug naar Bussum en de regelaar omruilen voor één met een lipo afslag. Ik zou voor optie twee gaan.

Hallo Stijn,

Tenzij je superlicht kunt bouwen (vaarklaar gewicht rond de kilo) is een 600 motor te klein voor een 60 cm romp.

De flexas is goed; ik ben er geen fan van, maar dat is persoonlijk.
Ik zou wel een korter exemplaar uitzoeken, dat bij de stinger past.

Het roer is aan de korte kant voor dat formaat boot, ik heb er ook een aan m'n Arpro en daar komt een langer exemplaar op.

Je 600 motor zal zelfs met borstel- en mantelkoeling niet bestand zijn tegen de Lipo, die je hebt uitgezocht; een volgeladen Lipo is ruim 12 V en de vaartijd zal behoorlijk lang zijn, dus de motor zal ontzettend heet worden en óf verbranden (waarschijnlijk legt de collector het loodje), óf de magneten zullen door oververhitting demagnetiseren, ook einde verhaal...

Dit setje op een 4S Lipo komt beter in de richting:
Modellbau-Regler.de Shop - AS16-100 BEC Lipo & 700er

Groeten, Jan.

Back