Zelf touw maken op een touwslager

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Stephan Kertész, 15 sep 2021.

  1. Ptèr

    Ptèr

    Lid geworden:
    9 nov 2021
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Thuis
    Ja gaaf wat Hans kan bieden, ik wil alleen een horizontale variant. Die kun je er wel van maken denk ik, maar daar heb ik me nog onvoldoende in verdiept.
     
    Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Die machine heb ik toen gemaakt voor Hans. Vanuit die machine ben ik naar een horizontale opstelling gegaan (voor mij gemakkelijker ivm gezondheidsklachten) en die opstelling heb ik doorontwikkeld naar de zwaardere uitvoering.
     
    Marcus Botanicus en Ptèr vinden dit leuk.
  3. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    Ik heb van Syren (Chuck) vroeger veel katoenen garen gekocht en heb nog aardig wat over. Op modelshipworld heeft Chuck uitgelegd hoe hij touw slaat met polyester. Dus in plaats van hem weer kopen vond ik het maar beter dat ik het zelf maakte en de fluit die ik bouw heeft aardig wat nodig.

    De laatste jaren is zijn touw ook aardig in prijs verhoogd gegaan. Ongeveer 5 jaar geleden was het nog $3.75. Bij ons in de boot club heeft iemand zijn ropewalk gekocht en heb dat gezien voor de Covid19 jaren. Ziet er mooi uit en stevig. Chuck heeft zijn ropewalk een beetje nagemaakt van de ene van ModelExpo ($50.00). Voordat hij zijn eigen ropewalk maakte gebruikte hij die van ModelExpo en hij heeft die steviger gemaakt en $50.00 er boven op. Vorig jaar wilde ik die van Syren kopen maar voor $100.00 kan ik het ook zelf maken.

    Ik heb veel geleerd van modelshipworld en shipsofscale en vooral van Stephan K.

    Marcus
     
    Ptèr, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb die ropewalk van syren eens goed bekeken en hij is goed om te bouwen naar een machine zoals ik gebruik. Voor een paar tientjes ben je klaar. Hoogste kosten zijn de motortjes. De elektronica voor toerental en draairichting kosten iets van 15 euro totaal. Ik zal het systeem eens beter toelichten hier. Voor diegene die hem willen bouwen. Is niet moeilijk.
     
  5. Marcus Botanicus

    Marcus Botanicus

    Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Crown Point, IN, USA
    De electronica van de ropewalk ben ik wel geïnteresseerd (alvast bedankt). De lego tandwielen kosten mij het meeste. Hout, haakjes en andere ijzerwaren had ik all in de vele glazen potjes. I recycle everything :).

    Marcus
     
    Ptèr, Stephan Kertész en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  7. ssiemerink

    ssiemerink

    Lid geworden:
    6 apr 2009
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Borne
    Jeetje wat leuk om te lezen. Nooit geweten dat je ook nog het touw zelf kan maken. Ben het met je eens dat het "garen" wat bij mijn bouwpakket is geleverd niet echt geweldig is doordat het zo pluist. Maar zelf touw maken kost me nog iets teveel tijd.
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  9. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Beste mannen

    Altijd leuk en informatief om mee te lezen in het deel; Historisch zeilschepen.
    Ook dit stuk over het zelf touw-maken/slaan, las ook dat alle extra info welkom is.
    Mogelijk kennen de meeste onder jullie deze link wel; Minisail Classic :: Startseite (minisail-classic.de)
    Daar staat onder (Werft) ook een idee voor een; Eine Reepmaschine für den Modellbau.
    Ook tal van andere Tips te downloaden als PDF's.

    Succes en Groet Peter
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Stukje van een ander forum door Fred Hocker (Archeoloog Vasa Museum) geschreven inzake right hand rope (Hawser) and left hand cable (rechtsgeslagen touw en links geslagen kabel)

    I can add from my background in maritime archaeology that I have never seen left-hand laid rope on a shipwreck, but all of the cable I have seen is left-hand laid. We are right now in the process of publishing a major book on all of the rigging finrs from Vasa (sank 1628), which includes over 500 yards of cordage of all types, from spunyarn up to anchor cable. A brief summary of how the Swedish navy rigged their ships based on this is the follows:

    [​IMG] cables and mooring lines: cable-laid from nine strands, left hand
    Shrouds: a mixture of three-stranded and four-stranded rope, right hand (four strand with a heart), no worming or serving
    Lanyards: three strands, right hand
    Running rigging: mostly three strands, right hand, but lower halliard ties and topsail sheets are four strands with a heart, right hand
    Gun breechings: four strands with heart, right hand, served (some are reused old rope, possibly old shrouds, most are new)
    Gun tackles: three strands, right hand.

    An important point is that in the making of rope, each stage of the process twists the material in the opposite direction of the previous stage. Almost all yarn for rope is spun from the raw fibre as right-hand twist (Z twist), both in the ancient world, when yarn was spun by hand, and after mechanical spinning wheels were introduced. This is different from how yarn or thread for making cloth is made, where both left and right twist can be used, and many fabrics are made with the warp twisted one way and the weft threads the other.

    After spinning of the yarn, the yarns are laid into strands (left-hand), and the strands are closed into a rope (right-hand). A cable adds a further stage, laying three ropes together left-handed. The reversing of the twist is necessary to balance the stresses in the rope so that it will hold together in use. If properly laid, so that all the twists are balanced, the rope is said to be dead, and will not twist or kink when loaded.

    Fred
     
  11. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Kleine update voor mijn touwslager.
    Een kegel gemaakt zodat het slaan automatisch gaat en ik niet meer hoef mee te lopen. Deze heb ik opgehangen over de lengte op twee touwen. Daar glijd hij over heen als een soort kabelbaan. Het touw duwt hem naar voren tijdens het draaien.
    Ik heb de kegel gemaakt van multiplex en na glad schuren voorzien van een laagje UHU hart. Zo glijd het garen er mooi doorheen. (de binnenkant is hol om gewicht te besparen)
    IMG_4326.JPG IMG_4327.JPG IMG_4328.JPG IMG_4329.JPG
    Ook heb ik loodjes voorzien van een plastic cover die ik als tegen gewicht gebruik. Lood is giftig en het plastic voorkomt contact met het lood. Zo is een en ander toch veilig. Het plastic kan je kopen in poeder vorm bij de sportvis winkels. Het heet Yuki poedercoating. Lood warm maken met een brander of zo'n hitte föhn om verf af te branden. het lood moet 300 graden heet zijn. Ik heb de föhn op 500 gezet en binnen een halve minuut was het lood heet genoeg. Even door de poeder en weer onder de föhn totdat het poeder er volledig omheen gesmolten is. Dit kan je herhalen als nodig. Afkoelen in een potje met water.
    IMG_4325.JPG
     
  12. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik ben nu touw aan het maken, eigenlijk meer aan het experimenteren geweest. Als het touw gedraaid was dan rolde het zich zelf in een krul als je het van de touwslag afhaalde. (Ik draai horizontaal en niet vertikaal, welk een groot verschil is) Ik heb nu ontdekt dat dit door te weinig trekgewicht komt. Bijv. Bij het maken van een 3x2 touw gebruikte ik 50 gram trek gewicht. Nu gebruik ik 150 gram en rolt het touw zichzelf niet op. 150 was het max in mijn opstelling, 200 gram was teveel bij 3x2 waardoor een kardeel brak. De hoeveelheid gewicht is afhankelijk van je opstelling en het aantal garens. Bij toename van de garens moet je ook meer gewicht toevoegen. Net genoeg zodat de kardelen heel blijven. Dit zal je zelf moeten experimenteren. Ik noteer mijn bevindingen zodat ik de volgende alles direct kan instellen.

    Een ander nadeel wat ik aan het uitzoeken ben is het draaien van het touw.
    Bij touwen gemaakt van serafil tot en met 3x3 gaat het touw draaien als je het onder spanning zet. Ik heb een klein filmpje waarop je dit effect kan zien.
    In het filmpje trek ik aan het touw en zie je het blokje draaien.

    De oorzaak is dat serafil iets elastisch is. Het is 100% polyester en die eigenschap hoort bij lockgaren. Serafil kan je 1 cm over een lengte van 50 cm strekken. Ik wil nog andere garens testen zoals Gütermann E151/E121 of Gütermann Skala 360, 240 of 200. Daar schijnt de elasticiteit wat minder te zijn. Met lockgaren krijg je een heel mooi resultaat. En polyester heeft mijn voorkeur omdat je daar zelfs touw van 0,15 mm. kan maken. Ik hou jullie op de hoogte. Feedback van jullie ervaringen is welkom.
     
    Scheveninger, Dave Bekers en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina