Zelf vliegtuigje bouwen

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Johan1991, 7 dec 2008.

  1. Johan1991

    Johan1991 Guest

    Hej
    Ik wil zelf graag gaan beginnen met modelvliegtuigjes maken. Maar ik weet niet zo goed waar ik fatsoenlijk een makkelijk plan kan krijgen voor een klein vliegtuigje. Is er iemand die mij kan helpen? of is er iemand die een plan heeft?
    Ik wil ook niet op te hoge kosten komen.

    Alvast bedankt
     
  2. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Of doe eens een idee op in deze topic op onze club site.

    betuwsemodelvliegclub.nl forum bestaat 1 jaar!!! :: Bekijk onderwerp - Het grote Stick topic ...

    Mothje is wel mooi vliegt ook goed maar is wel moeilijker te bouwen en minder crash bestendig dan een sticky.
    Alleen nadeel is weer om de vleugel te snijden uit tempex/piepschuim. Heb je weer een elektrisch snijdraad voor nodig. Wel schuim met kleine korrel niet van de GAMMA. Ze gebruiken het vaak op de bouw onder het beton, wel echt piepschuim niet dat hele harde groene of blauwe.


    [​IMG]

    [​IMG]


    Kosten elektronica
    motor 10 dollar
    servo's 4 dollar p/s 2 á 3 nodig
    regelaar 10 dollar
    ontvanger 25 dollar.
    accu 10 dollar

    eurotje of 60 dus.

    vliegtuig met wat creativiteit minder dan 10 euro.
    Zender op marktplaats voor 50 tot 150 dan heb je wel wat standaard tot computer zender.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008
  4. Johan1991

    Johan1991 Guest

    OK chill
    Ik heb de foto`s bekeken en ik denk dat dat wel goed te doen is. Maar ik begrijp alleen niet zo goed hoe ze de stuurvlakken vast maken.
    Werkt het ook goed als je er op de boven en onderkant een tape op doet??
     
  5. kristofd

    kristofd

    Lid geworden:
    1 jun 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Antwerpen,Gierle

    Iemand bij ons in de club heeft er ook zo ene vliegt wel leuk
    echt iets voor indoor !!!
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Simpelste is met plakband of scharniertape. Wel ook een paar stukjes aan de onderkant doen om lostrekken te voorkomen.

    Of je neemt CA scharnieren. Dit zijn glasvezel scharniertjes die te lijmen zijn met secondelijm (in dit geval geschikt voor schuim, foamsafe)

    NA Installing CA Hinges
    google op ca hinges.
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Haha die Dennis,

    zie ik ineens mijn Stick (met die mooie wielen :D ) voorbij komen op het modelbouwforum :)

    Mijn stick heb ik gebouwd om indoor mee te kunnen doen met paaltjes vliegen. Ik had twee Mothjes (zoals Ludo voorstelt) maar die wilde ik niet wagen aan het paaltjesvliegen ;)

    Nadat ik van Dennis een vleugeltje had gekregen, maar eens een Stick gebouwd. Nou, ik kan je vertellen dat zo'n Stick verslavend werkt, vliegt erg leuk.

    Inmiddels wordt de Stick zowel indoor als outdoor gevlogen, afgelopen zondag nog Stick-time gemaakt ...
    [​IMG]

    Dennis bewijst dat Stick vliegen heeeelll relaxed is:
    [​IMG]

    Ik kan je zo'n ding van harte aanbevelen, op jouw en vele andere vragen kan je vast wel antwoord vinden in ons Stick topic wat Dennis al aangaf.

    Misschien niet het mooiste ontwerp, maar het vliegt echt heerlijk zo'n ding.

    Grtz,
    Menno
     
  8. Johan1991

    Johan1991 Guest

    Wat voor zender kan ik het beste gebruiken?
    En waar kan ik die voordelig krijgen? Is 4 kanaals ok?
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Was wel een stick waar ik op dat moment mee vloog. Slowmo cq slowstick.
    30 min vliegen op 750mah. daar zit een 16 grams HXT 1700kv motortje op.
    4 kanaals ie genoeg.
    Op zn duits is dat 8 kanaals. die nemen iedere richting afzonderlijk.

    Wil je later meer doen zou ik op zoek gaan naar een MX 12 van Graupner bv op www.ebay.de
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2008
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    In principe is 4 kanaals best leuk. Het hangt er een beetje vanaf wat je in de nabije toekomst voor vliegtuigen denkt te gaan bouwen en vliegen... de meeste basic vliegtuigen hebben aan 4 genoeg (hoogte, richting, rolroeren, gas) maar wil je ooit een intrekbaar landingsgestel, of een zwever met flaps, of een fototoestel op je vliegtuig monteren of zo... dan ga je een andere zender nodig hebben.
     
  11. Johan1991

    Johan1991 Guest

    waar kun je het besten al die dingen kopen?
    Of is het beter om zelf een keer naar zo`n winkel toe te gaan en daar e vragen
     
  12. firefox309

    firefox309 Guest

    ik heb een makkelijk te bouwen plan, van een duinzwevertje van 1200mm span. geen elektro ofzo. ook heb ik een plan van de WOLFIE van 1m span wel elektro zwevertje (heel makkelijk) 2dage bouwen met witte houtlijm

    pm als je interesse hebt
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    ps, de wolfie staat ergens op mijn profiel (een felgekleurd vliegertje)
    maar ik had het zwever gemaakt, zonder motor, en het vliegt niet dan, omdat het de snelheid van zijn motortje nodig heeft
    snel zweven doet het wel, maar zodra ik probeerde rustig te vliegen op zweefsnelheid dan was het iets moeilijker. (maar hij vliegt wel met motor!)
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je een winkel in de buurt hebt is dat een goed begin.
    Als er een club in je omgeving zit is dat ook een prima begin.

    Als je er een beetje in thuis raakt zijn er ook manieren om wat goedkoper uit te zijn (zoals HongKong), maar het is erg fijn als je beginnersproblemen hebt om de winkel om hulp te vragen.
    Natuurlijk kan je vragen ook hier posten hoor...
     
  15. Johan1991

    Johan1991 Guest

    Ja ik heb een club in de buurt, namelijk Jupiter in Venlo
    Ik denk dat ik daar maar es een keer langs ga
     
  16. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Lijkt me niet zo'n fijn beginnersmodel.
    Ik denk dat het voor een beginner het handigste is om een bouwdoos (of ARF) te kopen, en zeker niet van een tekening te bouwen. Als je eerste model niet deugt dan raak je makkelijk je motivatie kwijt.

    EPP (schuim)modellen hebben veel voordelen voor een beginner en zijn er in alle soorten en maten. Kijk maar eens rond; kies welke kant je op wil (motorvliegen of zweven, of electrozweven).

    Het gedoodverfde beginnersmodel is de EasyStar, daar kan iedereen prima mee leren vliegen... maar niemand vind 'm denk ik echt mooi...
     
  17. Johan1991

    Johan1991 Guest

    Nou het enige waar ik mee zit, is niet dat ik niet zo`n ding bouwen kan, maar dat ik niet weet welke elektronica en servo`s en dergelijke dingen ik daarvoor kan gebruiken. Want daar weet ik niet zo veel van af in elk geval niet binnen de modelbouw
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou zeggen... ga eerst eens kijken op die club. Dan krijg je een idee van wat er kan, je krijgt een idee wat voor soort vliegtuig je leuk lijkt, en ze kunnen je vertellen wat dat dan ongeveer kost.
    En dan ga je eens in de winkel snuffelen...
    En hier zijn er ook een boel die je graag verder helpen.
     
  19. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Laatst bewerkt: 10 dec 2008
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Toch is zo'n zender een prima optie voor iemand die voorzichtig eens wil kijken of modelvliegen wat voor hem is, zonder zich diep in de kosten te steken.
    Aanrader voor aarzelende beginners, lijkt me.
     

Deel Deze Pagina