Zelf zeilen maken.......

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door patrix, 25 aug 2006.

  1. patrix

    patrix Guest

    Na wat ploeteren en zweten is mijn Windstar eindelijk klaar. Vanaf dat hij klaar is, is het windstil in nederland, maar heb al een ding geconstateerd.
    De zeilen (de standaardset) zijn slecht. Ik weet dus nu al dat ik andere zeilen nodig heb want hier erger ik me aan. Nu is mijn vraag aan jullie:

    Moet ik mijn zeilen zelf maken of weet iemand wel goeie zeilen te koop?
    En in het geval van zelf maken: Wat voor materiaal en heeft er iemand een tekening?

    Graag jullie ervaring hiermee........

    Groeten!
    Patrick
     
  2. _GJ_

    _GJ_

    Lid geworden:
    31 jul 2006
    Berichten:
    152
    Locatie:
    Veldhoven
    Het lijkt mij dat je voor het materiaal het beste naar een vliegershop kunt gaan.
     
  3. johan k

    johan k

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    497
    Locatie:
    tuk
  4. JiB

    JiB Guest

    met modelzeiltjes heb ik geen ervaring, maar ik heb er wel een idee over hoe je te werk zou kunnen gaan.
    Er zijn voor (1:1 schaal) verschillende manieren om te zorgen dat je de juiste bolling in het zeil krijgt. Het probleem dat je meestal oom moet omzeilen is dat je basismateriaal (de rol zeildoek) smaller/kleiner is dan het uiteindelijke zeil. Daardoor is de manier van stroken aan elkaar naaien waarbij de randen van die stroken iets krom zijn (met het juiste profiel). Daardoor heb je meer zeildoek in het midden (het diepste punt) dan in de lijken. Het resultaat is een zeil dat mooi bol staat met de meeste bolling op 1/3 van de mast.
    Als je de beperking dat je basismateriaal smaller is dan het uiteindelijke zeil niet hebt, zijn er andere mogelijkheden om voor de bolling in het zeil te zorgen. Zoek eens naar de zeilmaak methoden met 'polytarp'. De truuk daar is dat je in een hoek een plooi maakt naar het diepste punt toe (waardoor je ook meer lengte in het midden hebt dan in de zijkanten) en je de lijken niet kaarsrecht afsnijdt maar met een kleine boling naar buiten toe.
    Als materiaal weet ik niet direct wat je zou kunnen gebruiken, maar moet je daar geen mylar voor hebben? Dat is volgens mij hetzelfde spul als dat luxe glimmende inpak'papier'. Heb je er gelijk een schattig motiefje in.
    Als je er echt veel werk in wil steken maak je eerst van hout een mal van je hele zeil met precies de gewenste bolling. Daar span je vervolgens mylar over (even verhitten misschien tegen de rimpels?) Dan leg je een hoop kevlar of andere sterke vezels vanuit de hoekpunten over het zeil. Als laatste span je weer een laag mylar over het geheel en lijm je het laminaat aan elkaar. Dat is de methode hoe zgn 3D zeilen worden gemaakt (bij mijn weten) Misschien kan je bespanfolie(oracover?) uit de vliegtuigbouw gebruiken, daar zit de lijm al aan vast en het is goed in vorm te krimpen.
    Maar zoals gezegt: met modelzeilen heb ik geen ervaring, dus misschien zijn er veel handiger methoden.
     
  5. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Als je wat Engels beheert: www.sailsetc.com
    Ergens is wat te downloaden in PDF omtrent het zeilmaken oftwel sailmaking notes.
    Het is redelijk summier maar het is een start.

    Pendelaar
     
  6. patrix

    patrix Guest

    Mannen!

    Bedankt ik ben weer een stuk wijzer geworden!
    Denk dat het allemaal wel gaat lukken. Ik hou jullie op de hoogte.

    Nu alleen nog de juiste mal en ik kan aan de slag.....
     
  7. hedwig

    hedwig Guest

    Hallo Patrix,
    Ik heb voor mijn Valk gebruik gemaakt van het programmatje Sailcut. Hier kan je zelf een ontwerp van je zeil maken met bolling. Daarna kan je de banen één op één uitprinten en op je zeildoek overzetten, knippen en in elkaar plakken.
    Programmatje kan je vinden op www.sailcut.com.

    Groeten Hedwig
     
  8. tvrski

    tvrski Guest

    ik heb m'n zeilen van spinnakerdoek (vliegerdoek) gemaakt, eerst geplakt en toen gestikt. eventueel heb ik nog wel wat voor je liggen.
     
  9. patrix

    patrix Guest

    Waar heb je dat spinakerdoek mee gelijmt?
     
  10. tvrski

    tvrski Guest

    met dubbelzijdig tape van de kantoorboekhandel, zoek 'ns op zeilen maken op deze site, veel info beschikbaar.
     

Deel Deze Pagina