zelfbouw aan de hand van tabel met gegevens

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door americanspinningwheels, 4 mrt 2014.

  1. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ben er nog steeds niet helemaal uit wat en hoe ik het wil gaan maken.
    Ook een poosje niet in verdiept, kwam een mooie draaibank tegen war wat werk aan zat die ik gewoon moest hebben, dus gen tijd voor andere dingen.
    Nu de oude bank nog verkopen ( een colchester student) en dan kan de Meuser de schuur in.
    Maar ondertussen vond ik in een redelijk oud boek de onderstaande tabel met maten afgeleid van de cilinder boring.
    Heb brons dikwandig met een ID van 25 mm wil zeker een langzaamloper dus slag 50 mm ( liever nog wat langer , gewoon voor het gevoel)
    Denk dan aan een enkelwerkende twee cilinder. nu zie ik ook dat er soms gebruik word gemaakt van de afgewerkte stoom van de eerste cilinder om de tweede aan te drijven , heb geen idee hoe het dan met de afmetingen komt.
    Van een bestaande tekening werken of een bouwpakket is mijn ding niet echt.
    Hoe zit het met het vliegwiel, in de tabel worden daar waarden voor opgegeven , ik neem aan dat dit minimum waarden zijn, voor het gezicht zou ik dit namelijk veel groter in gedachten hebben, maar dan niet massief.
    Heel veel vermogen heb ik niet nodig, een half PK zou voldoende zijn , zit ik dan met deze afmetingen een klein beetje in de richting,

    Remco
    [​IMG]
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    In datzelfde boek staat hoe je het vermogen kan uitrekenen.
    Lees dat eerst maar eens door, want met de gegevens die je nu plaatst ga je die ½ PK zeker niet halen.

    Waarom enkel werkend?
    Voor een ½PK kom ik dan aan
    dia 85
    slag 180
    toeren 100
    druk 3 bar

    Veel geluk met bouwen zonder tekening. :(
     
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Je bedoelt compound werking als de uitlaat stoom van de ene naar de andere cilinder gaat.
    Een stelregel is dat je de lage druk zuiger 1.6 groter maakt dan de hoge druk cilinder.

    Stoommachines zijn eigenlijk altijd dubbelwerkend, ofwel, aan beide zijden van de zuiger wordt stoom toegelaten.

    Enkelwerkend zijn eigenlijk alleen de occilerende machientjes in hun eenvoudigste vorm.

    Compounderen werkt alleen met stoom, op lucht werkt dit principe niet.

    Let er ook op dat de ketel het vermogen moet leveren!!!
    De machine is het middel om dit vermogen in arbeid om te zetten.

    Dus voor een 1/2 pk zal de ketel dit vermogen ook minimaal moeten leveren.


    Waarom wil je een 1/2 pk eigenlijk hebben, een langzaamloper zal zoals baggeraar al zegt flink groot worsen om dit vermogen te halen.
    Je kunt de druk opvoeren, een ketel tot 2 liter mag je tot 6 bar gaan, maar dan moet je wel echt weten wat je aan het doen bent qua ketelbouw.
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Die vermogens berekening formules in het boek zijn toch aardig chinees voor mij,
    Wil ca een half PK hebben omdat ik aan de gang ga met een driewiel rolstoel en dan een beetje in steampunk stijl. en het is juist de bedoeling dat de motor redelijk groot word.
    Punt is voor mij gewoon dat ik erg van de praktijk ben, kan niet zo heel erg goed overweg met boekjes.
    Maken kan ik eigenlijk het meeste wel, kan draaien tot 500mm rond en heb het frees hulpstuk is bijna klaar. en dan heb ik een verplaatsing van de tafel van 250x550 mm.

    De ketel heb ik mij nog helemaal niet in verdiept, dat word probleem nummer twee.
    heb al wel zitten denken om een PLI tankje als basis te gaan gebruiken, daar zit een deksel opgeschroefd en die dingen zijn gekeurd op 25 bar.
    Het ding word toch verstopt in een omhulsel van een houten vat of zoiets dergelijks.
    Het lijkt misschien vreemd mijn vraagstelling, maar bouw de meest gekke dingen, bedenk alles zelf en zonder tekeningen , heb zo ook een 600 cc scootmobiel gebouwd voor een aanval op het snelheid record, ding moet ruim 180 gaan doen op de 1/4 mile.
    monowheel gebouwd, tuintrekker met gasturbine, gemotoriseerde rollator , maar met het stoom gebeuren heb ik wat betreft de stoom techniek best wel een steuntje in de rug nodig.
    Remco
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Google maar eens op
    john en elly v d riet , stoomfiets.

    Dan krijg je een indruk van een "aandrijfmachine" ipv het showmodel dat je nu wilt maken.

    Ketel:
    Een ooit gekeurd drukvat (lpg tank) is nog niet ineens een stoomketel met een passende brander en voldoende warmte overdracht.
    Een glasvezelversterkte gastank van een heftruck kan de druk goed aan, maar is ook niet geschikt als ketel.

    Blijf alsjeblieft bij mij uit de buurt. :rolling:
     
  6. Zelfbouw

    Goedemorgen Remco,

    interessant project wil je opstarten.

    Heb je ook foto's? Ben reuze benieuwd.

    V.w.b. betreft stoom: ik heb daar niet veel (om niet te zeggen: geen)verstand van maar heb inmiddels wel begrepen dat je toch echt wel moet weten waar je mee bezig bent of gaat.
    Allerlei spullen aan elkaar knuppen of plakken en dan onder druk gaan brengen, schijnt naast levensgevaarlijk te zijn, ook niet te gaan werken.

    Niet alleen is het gevaarlijk voor jezelf maar ook voor diegene die bij je in de buurt staan. Het komt mij voor dat dát toch niet iets is wat je wilt, toch?
     
  7. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Met wat nattevingerwerk en een excel programma vanuit Duitsland kom ik op het volgende.

    machine
    2 cilinder dubbelwerkend
    boring 37 mm
    slag 37 mm
    toeren 600
    vermogen 375 W (0.5pk)
    waterverbruik 137 gram/minuut

    ketel
    schots 6 bar
    lang 200 mm
    rond 200 mm
    vuurgang 60 mm
    40 pijpen 12 mm
    VO 2850 cm²
    volume 3.3 liter
    petroleum stook ca 1,2 liter per uur
    gas 900 gram/uur

    (alles met de natte vinger, misschien kan je wel veel meer vlampijpen kwijt en kan de ketel kleiner worden.)


    VERPLICHT onder keur ontwerpen, bouwen en na ingebruikname periodiek laten keuren.
     
  8. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Peter,
    Foto´s van de speeltjes staan op https://www.facebook.com/pages/American-spinning-wheels/106463642872182?fref=ts
    een scootmobiel met een pulsjet is nog in aanbouw en zijn net gestart met een 500pk 4 WD smart met twee honda cbr 1000 cc turbo motoren op E 85.
    Misschien onderschat ik het hele stoom gebeuren wel verschrikkelijk.
    Niet dat ik denk dat het iets simpels is, maar meer omdat ik toch al aardig wat gekke dingen gedaan heb er iets te makkelijk over denk.

    Baggeraar,
    Bedankt, De eerste getallen spraken mij meer aan, vooral vanwege de 100 RPM.
    Gewoon voor het aanzicht is denk ik een naar verhouding extreem groot vliegwiel mooi in de steam punk stijl. ( iets in de richting van rond 300 mm, dan niet massief natuurlijk ). kan natuurlijk met een paar tandwielen dat toerental wel verlagen.
    Wat betreft de brandstof word het ook nog puzzelen, denk aan stroom om het ding een beetje op temperatuur te houden als er niet mee gereden word, voor het rijden is gas het eenvoudigste , maar wil toch ook wel weer al was het maar voor de show wat kolen verbranden, ding moet je wel ruiken.
    Maar goed dat is deel twee, eerst de motor

    Remco
     
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Probeer me door het handboek model stoommachines heen te worstelen, dat valt me nog niet mee.
    van de week nog even kijken wat ik aan materiaal voor de cilinder kan krijgen, en dan vandaar uit verder gaan zoeken en werken.
    Is misschien niet de meest voor de hand liggende werk methode maar zo zijn eigenlijk alle projecten tot stand gekomen, met een deel beginnen en de rest daarop aangepast en er bij gezocht.

    Wil niet al te klein gaan bouwen, mis daar ook bv de binnenbeitel voor.
    onder de 35 mm word het erg krap.
    wat frezen betreft heb ik gelukkig al wel wat klein spul vanaf 1,5 mm.
     
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    stukje brons voor de cilinder te pakken gekregen inwendig bijna 60 en 400 lang.
    Kan ik RVS gebruiken voor de deksels en de zuiger?
    de uitzetting scheel niet zo veel 1,5µm per meter per graad.dat is dus op 60 mm 9 µm per 100 graden
    Het bewerken van RVS is geen probleem.
    vragen , er word gesteld dat een langzaamloper een slag heeft van twee maal de boring.
    wat zijn de nadelen als je naar een slag van 2,5 maal boring zou gaan.
    Het ding moet zo langzaam mogelijk lopen, wat is dan verstandig om als afdichting van de zuiger te gaan gebruiken? een zuigerveertje lijkt mij zelf de eenvoudigste oplossing
     
  11. Zelfbouw

    Remco,

    dat ziet er allemaal heel erg indrukwekkend uit.
    Ben jij dat die min of meer boven op een straalmotor zit? Da's wel durven hoor.

    Volgens mij heb je er ook wel veel bekijks mee. :)
     
  12. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Peter,
    Ik doe die dingen samen met een maatje van me, zo heel erg lang is het niet uit te houden bovenop die gasturbine ding word echt heet, is ook niet zo vreemd voor de naverbrander spuiten we zo´n 10 liter kero per minuut in onder 10 bar druk.
    Maar las in een ander topic dat je het had over een DRO voor op je draaibank, ik heb zelf een 4 kanaals met toerental weergave uit china laten komen. dat scheelt echt een klap geld in vergelijking met bijvoorbeeld Harry Bagger Machines.
    was nog geen 340 euro kwijt voor de DRO , een liniaal van 1000mm en een van 300 mm met een weergave van 1 um en toerental opnemer.

    Remco
     
  13. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Aan de hand van het materiaal wat ik voor de cilinder heb gevonden aan het tekenen geslagen, met wat voorbeelden van het handboek model stoommachines er bij.
    valt nog niet echt mee, maar kom stukje bij beetje verder
     
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Met een grote slag komt ook wen grote krukas kijken.
    Dus met een slag van 2,5x D krijg je een behoorlijke krukas.
    Of dit optisch er nog een beetje uitziet is maar de vraag.

    Word het een staande of een liggende machine?

    Met zo'n grote slag wordt je machine ook erg lang, dan wel hoog.
    Ik zou zelf voor een wat meer vierkante machine gaan (boring gelijk aan de slag) en er een reductie tussen zetten.
     
  15. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Aan de hand van het materiaal en de maattabel in het handboek even aan het schetsen gegaan.
    met vliegwiel mee word het geheel een 70 cm hoog, dat komt aardig in de richting van wat de bedoeling was.
    voor het vliegwiel word opgegeven 7xD en dan 1/2x D dik, maar dit is toch niet massief mag ik hopen een schijfje van 420 x 30 zou een 32 kg wegen
     
  16. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Nee, hoeft niet massief te zijn, gewoon met spaken.
    De buitenrand van het vliegwiel "doet" het werk, veel massa bij de naaf doet weinig.

    Neem je in je geheel ook mee dat langzaam lopen zonder belasting iets heel anders is dan langzaam lopen met belasting voor een stoommachine.

    Neem als voorbeeld een locomotief, zet deze op blokken en de wielen draaien, je zal zien dat dit niet lekker en mooi gaat.
    Echter met de wielen op de rails doet de massa van het geheel mee en kan de locomotief heel langzaam rijden.
     
  17. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    John bedankt,
    Als ik een ring pak van ca 420 x 30 x 30 kom ik zonder spaken op een 9 kilo.
    ben al een beetje aan het rondkijken voor een vliegwiel van een stationair motor, een stukje dikwandige buis van 450 is wel te vinden, kan dit ook nog in de draaibank hebben, maar zou gewoon werk schelen en die oude gietijzeren vliegwielen zien er ook wel fraai uit.
    had er geen rekening mee gehouden dat bij heel langzaam lopen er een probleem is, eigenlijk ook wel logisch, het totale gewicht van het voertuig werkt ook als een soort vliegwiel als ik het zo mag zien.
    De rolstoel zal met berijder toch wel richting de 200 kg gaan denk ik .
    nog even aan het rekenen geweest, ga denk ik 28 inch wielen gebruiken,( had liever 36 inch zoals je ze wel ziet op een kleine maat hoge bi die ook weer gemaakt word maar dat word mij te kostbaar)
    kom dan bij een 1 op 1 aandrijving op een top van ca 15 kmh bij 100 rpm.
    Kan helaas nu niet met de bouw beginnen , mijn draaibank mist van een paar tandwielen in de norton kast een paar tandjes, dat moet eerst gerepareerd worden.
    had het ding verder net opgeknapt en kwam er bij uitgebreid uitproberen achter.
     
  18. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    weer wat materiaal gevonden, een boutje om de krukas uit te maken.
    is 3,5 duims met moertjes waar je sleuteltje 135 voor nodig bent.
    De auto in ging nog wel met twee man, maar heb raar staan te worstelen om het ding alleen er weer uit te krijgen.
    Weet niet of het mogelijk is, maar denk er over om twee van de moeren als vliegwiel te gaan gebruiken.
    [​IMG]
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik begrijp niet uit uw verhaal waar u nu precies mee bezig bent
     
  20. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Gemaakt zonder naar nonissen te kijken
    Alleen een boor van 9,5 en een ruimer van 10 mm
    En een micrometer voor de zuiger
    Het vliegwiel had ik al

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina