Zelfbouw acculader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Christiaens Andre, 25 dec 2020.

  1. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    25dec 001.JPG 25dec 002.JPG 25dec 004.JPG 25dec 004.JPG 25dec 004.JPG 25dec 002.JPG 25dec 002.JPG 25dec 002.JPG 25dec 001.JPG 25dec 001.JPG 25dec 002.JPG 25dec 004.JPG 25dec 002.JPG 25dec 001.JPG 25dec 002.JPG 25dec 004.JPG 25dec 001.JPG 25dec 002.JPG 25dec 004.JPG Ik heb 30 - 35 jaar geleden een acculader zelf gemaakt van een bouwplan dat verschenen is in het HB modelbouw & techniek december 1985 bladzijde 413, maar ook is het verschenen in AVIA Magazine waar uit ik het gebouwd heb. Ik heb dat nu na zovele jaren van onder het stof gehaald en nu kom ik tot de conclusie dat ik er ooit een schakelaar heb weg uit genomen. Het Avia Magazine heb ik niet meer maar nog wel een printafdruk.
    De ontwerper 25dec 001.JPG 25dec 002.JPG 25dec 004.JPG van dit bouwplan was een man uit Nederland en ik geloof uit de buurt van Bergen op zoom.
    Ik zoek dus de lijst van alle onderdelen.

    Wie kan mij dat bezorgen?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Verontschuldig mij voor de vele foto's, ik ben nieuw op het forum en mis nog wat de kennis van het gebruik.
    mvg Christiaens Andre
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het artikel over deze lader staat in twee uitgaven van HB. In het november nummer van 1985 staat deel 1 en in het december nummer deel 2. Ik heb beide uitgaven hier liggen. Morgen zal ik proberen kopieën te maken nu is het bedtijd. ;)
     
  4. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Hallo Ernst Grundmann,
    Hartelijk dank voor het antwoord, je mag de kopieën ook gewoon doorzenden naar mijn email adres chrisa@telenet.be. Natuurlijk mogen ook de andere forumleden dit inkijken en bestuderen.
    Het maken van de lader - timer - ontlader - voeding enz. is een mooie winter bezigheid, je leert iets over elektronica, zoals de waarden van de weerstanden, enzovoort - enzovoort.
    Wanneer alles klaar is, breekt het moment aan dat je de stekker in het stopcontact steekt en hoopt dat er geen ontploffing of brand reuk ontstaat en dat was bij mij niet het geval, alles werkte prima.
    Onze hobby is modelbouw, daarom dat ik het ook gebouwd heb, als je alle onderdelen aankoopt is de prijs veel hoger dan een toestel klaar uit de winkel. Maar ja, wat betekend dan nog het woord HOBBY
    Het tijdschrift AVIA MAGAZINE dat midden of op het einde van de jaren 80. verscheen in België en Nederland had dit overgenomen uit het maandblad HB.

    Ernst nogmaals bedankt.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Helaas heb ik een probleem waarvoor ik nog op zoek ben naar een oplossing. Mijn (heel) oude flatbed scanner kan ik op geen enkele manier gebruiken in windows 10. Drivers laden gaat niet want die zijn niet compatible met windows 10. Windows "ziet" wel dat er een apparaat is aangesloten maar verder niets.
    Ik ben nu dus op zoek naar drivers die mijn scanner weer bruikbaar maken. "Even" geduld dus. ;)
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn zgn twain compatible software pakketten wat mij ook 1x geholpen heeft.

    Maar je kunt ook een foto schieten....
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die scanner kan ik waarschijnlijk wel vergeten. Hij is te oud om door welk programma dan ook bestuurd te kunnen worden. Ik heb wel een software pakket gevonden dat de scanner ziet en waarmee ik ook kan scannen. De scanner werkt dus nog prima maar die software zet een heel naar watermerk dwars over de scan heen. Om dat weg te krijgen zal ik die software moeten kopen. Zo vaak gebruik ik die scanner nu ook weer niet dus ben ik niet van plan dat te doen.
    Het idee van Roelof is eigenlijk niet eens zo gek dus m'n camera erbij, blad ophangen en foto's maken. Dat is best aardig gelukt. Je kan de foto's niet gebruiken om de printen te maken want er zit nogal wat vervorming in maar alles is goed leesbaar en herkenbaar.
    Hieronder het hele artikel.

    IMG_7221.jpg IMG_7222.JPG IMG_7224.JPG IMG_7226.JPG IMG_7227.JPG IMG_7228.JPG
     
  8. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Hallo Ernst.
    Ik wil u bedanken voor de moeite die u gedaan hebt om het op te zoeken en het te laten verschijnen op dit Modelbouwforum:banana:
    Ik zal eens proberen om er een afdruk van te maken en het dan goed opbergen misschien onder het deksel in een doorzichtig mapje.
    Ik zie op het schema dat ik de hoofdschakelaar van de ontlader er uit genomen heb, maar dit is snel te verhelpen.

    Zoals ik hoger geschreven heb is het een mooie bezigheid om dit te bouwen.

    Hoe ben ik er aan begonnen?
    Eerst opzoek gegaan wie printplaten kon maken, een collega van mij zijn broer was juist uit de vakschool en was gestart als beroeps printen maker.
    Op twee dagen tijd had ik de printen in huis en kon ik verder met de aanschaf van alle onderdelen, hier had ik weeral het geluk had, dat een familielid
    bedrijfsleider was van een groothandelszaak in elektronica onderdelen. Alle onderdelen werden mooi apart in een zakje met hun waarden benoemd en
    ook gewaarschuwd voor het mis plaatsen van een onderdeel, zoals een Z- diode.
    Nu kon de soldeerbout en soldeersel uit de kas genomen worden en werd de start gegeven tot de opbouw.
    s' Avonds na mijn dagtaak was het telkens solderen en draad verbindingen maken.
    Wanneer alles op zijn plaats zat wat de tijd gekomen om de stekker in het stopcontact te steken, en ja hoor alles werkte en de batterijen werden opgeladen
    zoals het oord te zijn.
    Hoeveel avonden dat ik er aan besteed heb weet k niet meer en wat de totale kostprijs was, weet ik ook niet meer.' t Is meer dan 30 jaar geleden.
    Ik heb er zeer veel bouw plezier en voldoening uit gehaald en dat is wat telt in de modelbouw.
    En dan zij Ernst heb ik nu weer inzage in zijn geheel.
    Bedankt Ernst.
     
    ko v d heuvel vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De elektronica is bij mij als hobby begonnen toen ik een jaar of 17 was. Later heb ik 2 jaar extra op school gezeten om (ook) het diploma voor de richting elektronica te halen. Daarna ben ik in die vakrichting gaan werken en doe dat nog steeds, nog 22 maanden tot m'n pensioen.
    Vooral in de begin jaren was een apparaat kopen meestal te duur, zelf bouwen was goedkoper en nog leuker ook. In al die jaren heb ik heel erg veel gebouwd en gebruikt, sommige apparaten zijn zelfs nu nog in gebruik. Helaas is een 12 jaren geleden mijn examen werkstuk, een lab voeding, echt definitief kapot gegaan. Ter vervanging heb ik toen een nieuwe grotere voeding gebouwd. Een bestaand schema leek me wel wat maar dat had de nodige beperkingen voor mijn doel. Dat schema heb ik dus aangepast om het zo te krijgen als ik wilde. Andere (betere) transistoren, verbeterde stroomregeling, betere op-amps, groter spanningsbereik, vermogensregeling en zo nog meer aanpassingen. Die voeding werkt ondertussen ook al weer bijna 12 jaar naar volle tevredenheid.
    De laatste jaren kom ik echter maar weinig meer toe aan zelf dingen maken. De onderdelen zijn lastiger te krijgen en naar verhouding duur. Een simpele lader uit het verre oosten kost minder en kan meer dan iets wat ik zelf in elkaar kan zetten. Mijn eerste computer heb ik in 1980 zelf gebouwd, nu kan ik dat wel vergeten omdat je er zulke ingewikkelde printen voor nodig hebt dat ik die nooit zelf zal kunnen maken.
    De hobby is dus enorm veranderd. Toch is het erg leuk om soms met een "antiek" apparaat aan te komen waarvan iedereen denkt dat het niets kan. Als ze dan zien hoe goed het werkt en hoe precies zo iets kan zijn zijn ze verwonderd dat zoiets allemaal kan zonder computer. Ik vind het nog steeds leuk om iets te bedenken en maken met "echte" onderdelen zoals losse weerstanden, condensatoren, diodes, transistoren en zo meer.
    Ook op m'n werk komt het af en toe voor dat ik de vraag krijg zoals bijvoorbeeld, "hoe kan ik een precieze referentie spanning maken?". Je had het gezicht van die jongen moeten zien toen ik zo uit het hoofd een kleine schakeling op het bord tekende, één Ictje, 3 weerstanden, één condensatortje en klaar. Bleek hij al bijna een week bezig te zijn om zijn computer gestuurde tester goed werkend te krijgen maar de metingen bleven instabiel en onnauwkeurig. Hij was er na veel zoeken achter gekomen dat de referentiespanning die hij gebruikte veel te veel varieerde. Dat kleine schakelingetje van mij loste al de problemen op. Van het gebruikte Ictje had ik nog een klein voorraadje van thuis dus de volgende dag had hij alles op de rails. ;)
     
    FStrating vindt dit leuk.
  10. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (België)
    Offtopic, maar ik wil effe inhaken op het scannerprobleem van Ernst.

    Bij mij hetzelfde probleem met mijn oude Canon 5200F flatbedscanner die niet meer werkte met de nieuwere besturingssystemen.
    Ik had ook een programma VueScan (zelfde als Ernst waarschijnlijk) gevonden waarmee ie het weer deed in W10 maar ook betalend of anders watermerk erin.
    Verder gezocht en NAPS2 (Not another PDF scanner 2) gevonden. Gratis en werkt prima in W10 !

    Ontopic: André, geweldig dat er nog mensen zijn die zich met 'antieke' electronica bezighouden. Veel succes met de verdere bouw van je lader.:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2021
  11. Christiaens Andre

    Christiaens Andre

    Lid geworden:
    25 dec 2020
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Londerzeel Belgie
    Mijn eerste radiobesturing heb ik ook zelf gemaakt volgens de bouwwijze van E. Kreulen, het enige probleem was dat er in een gewone winkel de batterij van 1.5 volt niet te koop was.
    In deze begin jaren was er maar één winkel waar je deze kon kopen en dat was te Brussel, ik moest telkens met de bus en trein er na toe, ook om balsahout - japaneese zijdedoek en spanlak.
    Later als ik in .63 mijn legerdienst gedaan heb, op de vliegbasis Brustem heeft er een Luitenant van de controletoren voor mij een twee kanaal zender en ontvanger gebouwd, Op de basis was er ook een modelbouwclub onder het militair personeel en de Luitenant bouwde de zenders en ontvanger. Tijdens de middag pauze dat er niet gevlogen werd door de leerling-piloten mochten zij er vliegen met hun modellen.
     

Deel Deze Pagina