Zelfbouw auto's (offroad auto's)

Discussie in 'Bouwtips rijdende modellen' gestart door r_m, 4 apr 2005.

  1. r_m

    r_m Guest

    Heeft een van jullie of kent een van jullie mensen die zelf een auto hebben gemaakt of auto's omgebouwd hebben?
    of dat mensen bijvoorbeeld in een 1:10 of 1:8 een 4 takt motor hebben gezet?

    Alles is welkom
    foto's zijn meer dan welkom!
     
  2. Piglet

    Piglet Guest

    Nou wij bouwen dan geen schaalauto's of buggy's. Maar wij bouwen op schaal tractorpullers. Zie www.micropulling.nl In onze vereniging worden volop 4-takt motoren gebruikt en wel van 7 to pak 'm beet 75 cc. We zien dat langzaam de 2-takt motoren steeds minder op nieuwe bouwprojecten gezet worden. De belangrijkste reden voor ons is denk ik wel de bedrijfszekerheid van een 4-takt. Veel minder moeite met afstellen, contantere koppelcurve. Minder weersafhankelijk. Geen grote resonantie uitlaat. Een 4-takt heeft niet alleen maar voordelen. De verhouding vermogen gewicht is iets ongunstiger bij een 4-takt. De meeste 4-takts zijn gebouwd voor in vliegtuigen en hebben voor continu gebruik geforceerde luchtkoeling nodig. Je hebt uiteraard meer bewegende delen. De problemen die er zijn kunnen opgelost worden, zeker de moeite waard om verder mee te gaan. Succes.

    Het varkentje.
     
  3. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Heey,

    ik ben al geruime tijd bezig geweest om mijn micro rs4 van hpi aan te passen. Ik heb al veel foto's geplaatst in het foto album onder de naam foto's 1/18. Dus kijk daar even rond, als je vragen hebt over hoe en wat ik gedaan heb, even vragen :D dan geef ik graag antwoord!

    Groeten, Thomas
     
  4. pglet, je site doet het niet.
     
  5. sjorsi

    sjorsi

    Lid geworden:
    19 okt 2004
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Hoorn
  6. sjorsi

    sjorsi

    Lid geworden:
    19 okt 2004
    Berichten:
    248
    Locatie:
    Hoorn
    loop nou tege 1 probleem aan, hoe maak ik die endbelt vast aan die motor>????

    Iemand hiermee ervaring??

    Mzzl,
     
  7. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Maar het is toch voldoende om hem aan de voorkant vast te zetten?

    Anders misschien iets maken als bij deze motor? Dat je hem gewoon vast klemt?

    [​IMG]
     
  8. Roger B.

    Roger B. Guest

    Van het weekend begonnen een bigfoot te bouwen.

    Ik had nog wat oude incomplete chassis liggen..

    het middendiff, de driebak en de motor (3,5 cc??) komen van een SG race auto

    Voor en achterdiff en wielophanging zijn van een 1:8 Kyosho (landmax of inferno oid)

    De voor- en achterwielophanging zijn iets gemodificeerd (vóór de achterdempers/veren en achter ander bevestigingspunt voor dempers/veren)waardoor er een veerweg van pakweg 10 cm
    ontstaat.

    De complete vóór en achterwielophanging wordt ONDER een ladderchassis van alu kokertjes van 20x20 mm geschroefd. Daar waar normaal het plaatschassis onder het diff zit komt een plaatje dat aan de aandrijfas zijde iets uitsteekt zodat vanaf dat punt verstevigingsbuizen naar het midden van het chassis gemonteerd kunnen worden.

    Het middendif komt tussen de chassisbalken en steekt iets onder het chassis uit.

    Als het onderstel klaar is en naar tevredenheid berijdbaar is zal er een body van een unimog op gemaakt worden mbv glasvezel en polyester
     
  9. neoblader

    neoblader Guest

    wat heb je dat mooi gemaakt zeg. ik maak ook wel mijn eigen onderdellen voor mijn auto's maar sit ziet er echt mooi uit, waarmee bewerk je dit?
    ik ben nu bezig met een paar onderdelen voor mijn SP3 van 5 MM sik alu hoe kan ik dit het beste bewerken?
     
  10. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z
    5mm 8O
    wil je hem kogelvrij maken ofzo ?
     
  11. neoblader

    neoblader Guest

    [​IMG]

    onderdelen A zijn 5MM dik en onderdeel B is bij de groene pijl ook 5MM dik. maar weet iemand hoe ik dit het beste kan bewerken?
     
  12. easy2

    easy2 Guest

    ik denk dat je geen freesmachines oid hebt, dus blijft er alleen nog vijlen over. het meeste kun je met een eizerzaag doen, dan alles mooi rond maken met een veil.

    als je een goede vijl hebt is dit prima te doen, ondaks dat het alu 5 mm dik is. het is namelijk vrij zacht vergeleken met andere materialen.
     
  13. neoblader

    neoblader Guest

    het is inderdaad zacht maar het vult ook zo snel de groeven van je vijl
     
  14. Roger B.

    Roger B. Guest

    daar zijn speciale staalborsteltjes voor te koop, maak je je vijl ook weer schoon mee
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  16. neoblader

    neoblader Guest

Deel Deze Pagina