zelfbouw borstelloos wordt te heet

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Hoi,
Mijn eerste bostelloze motor heb ik net getest, maar hij wordt veel te heet. :?
stator 3 polig 23*5mm 20 windingen 0.46mm draad,
rotor 4 polig vol met magneetjes van 5*2*1.5mm

hij trekt bij 10 volt 9ampere onbelast volgas (veel toeren) en bij lage toeren 2 ampere.
moet ik nou meer windingen hebben of dikker draad? of 2 draden tegelijk wikkelen?
wat is precies het effect van het aantal wikkelingen? (meer weerstand dus minder stroom dus minder magnetisch veld :?: )

ik vind dat de motor wel veel weerstand heeft als je hem met de hand ronddraait. je voelt duidelijk de magneet weerstand/overgangen.
Groeten Jeroen

Ik denk dat je zoveel stroom trekt (9 amp onbelast is wel VET!) omdat je een drie-pooler hebt, hoe meer polen, hoe meer verdeling van stroom, en dus warmte.

edit: als ik goed kijk, dan zie ik dat de vraagsteller zijn post heeft weggehaald...
Er stond wat als zelfbouw borstelloze moter, 3 polen, 20 windingen, en een stroomverbruik van 9 amp onbelast.

De volgende motor krijgt 6 polen maar ik heb wel een 4 avonden werk zitten in deze dus ik wil hem nog niet afschrijven. punt is dat ik de stator gelijmd heb en dus niet zo makkelijk een andere optie probeer. ik wil hem 1 keer losmaken aanpassen en dan een bruikbare motor hebben.
ik kan wel sterschakeling proberen zonder te slopen. dat ga ik nog ff doen....

ster schakeling geeft minder toeren 3-4 ampere maar wordt net zo heet.
wie verlost mij van de warmte. :oops:

Hoi hoi,

Gewicht motor? Wat voor belasting? Welke regelaar? enz... Probeer het eens met verschillende propjes, er zijn motor/regelaar combinaties die onbelast erg heet worden, onder belasting worden ze handwarm.

Gr.A.

De no-load stroom is extreem hoog. Ergens sluiting of zo? Hier vind je een aantal checks en tests. Mocht alles in orde zijn, begin dan eens met het verdubbelen van het aantal wikkelingen:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993

Geroenimo zei:
... wat is precies het effect van het aantal wikkelingen? (meer weerstand dus minder stroom dus minder magnetisch veld :?: )
Een elektromotor kun je niet beschouwen als een eenvoudige elektrische weerstand waar de wet van Ohm voor geldt (stroom = spanning/weerstand). Hoe meer wikkelingen hoe langzamer de motor zal lopen (Kv = toerental/volt) neemt af, tegelijkertijd neemt de trekkracht toe (Kt = koppel/Ampère), je kunt een grote prop ronddraaien. De weerstand van de draad bepaald niet de stroom, zolang de draad niet te dun is natuurlijk. Bepaal eerst het aantal windingen en neem dan altijd zo dik mogelijke draad, of 2-3 parallel: minder weerstand, minder verliezen, lagere temperatuur, groter rendement, de motor kan meer vermogen verwerken.

Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the power from the batteries, it also means the motor is able to handle more power before hitting its maximum temperature mark.
An example:
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire, efficiency increases to 75%. The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in power of 20%. That's why efficiency plays such an impertant role, in any motor design: efficiency governs maximum power.

Geroenimo zei:
...ik vind dat de motor wel veel weerstand heeft als je hem met de hand ronddraait. je voelt duidelijk de magneet weerstand/overgangen. ...
'Cogging'. Dit zegt niets over de kwaliteit en rendement van de motor. Beschouw het als een heuvelige weg zonder rol- luchtweerstand. Het beklimmen kost energie die bij het afdalen weer vrijkomt. Netto kost het geen vermogen.

Bedankt voor de tips ik ga eerst even wat doormeten (de truuk met de dremel en dan meten of er net zoveel volt op staat. overal. en dan probeer ik een paar propjes om te zien of hij belast minder warm wordt. zo niet dan meer en dikker wikkelen.
Ik gebruik een phoenix 25 ampere controler van casle creations. ik heb nog niet met de timing gespeeld van de controler. het motortje weegt 55 gram (5mm as)

hebben jullie trouwens de volgende speeltjes al gezien? helaal cool (ff blijven kijken als je denkt dat het gewoon maar bootjes zijn)
http://www.baize.org/hfh.wmv van michael connally http://www.michaelconnally.com/

Je hebt maar een 3 polige motor en 20 wikkelingen per pool. Een 6 polige motor zou 2*20 wikkelingen hebben en een 9 polige motor 3*20 wikkelingen. Het aantal wikkelingen is dus erg klein. Een 3 polige motor draait twee keer zo snel als een 6 polige motor en die weer twee keer zo snel als een 9 polige motor. Het koppel (draaimoment) van een 9 polige motor is echter twee keer zo hoog als dat van een 6 polige motor waarvan het koppel weer twee keer zo hoog is als dat van de 3 polige motor.
Jij hebt nu dus een motor die heel erg hard draait maar die niet zo'n erg groot koppel heeft. Om dan toch het koppel te vergroten moet je een vertraging gaan gebruiken. Wanneer je nu meer wikkelingen gaat gebruiken, 40 of misschien wel 50 dan zal het toerental dus zakken maar het koppel hoger worden. De dikte van de draad bepaal je zoals Ron het al heeft beschreven. Hoe dikker de draad hoe geringer de verliezen in de draad zullen zijn maar als je de draad te dik kiest waardoor je te weinig wikkelingen kunt aanbrengen dan zullen de verliezen juist hoger worden zoals je al gemerkt hebt. Een stroom van 9A bij een onbelaste motor is erg hoog, daardoor wordt de motor zo heet. Het grootste deel van die 9A gaat verloren en stookt alleen de temperatuur van de motor maar op.

Een ding is wel duidelijk, die 9A bij een onbelaste motor is ongewoon hoog, hier klopt iets niet. Met 20 windingen en dan 9A onbelast is heel merkwaardig, heb je geen fout gemaakt bij de aansluitingen van de windingen?
Is de regelaar wel geschikt voor deze motor?

Ik heb opnieuw gewikkeld, 40 windingen meer paste er niet op. in sterschakkeling trekt ie nu 2 ampere bij 10 volt. volgas. hij wordt ook nog wel flink warm maar niet meer zo heet als de eerste poging. helaas heb ik 1 sluiting die ik had opgelost door de windingen iets weg te drukken van de rand. toen was ik er van af. maar het is nu na volproppen met epoxy toch weer terug. :( maar omdat het 1 sluiting is kan het geen probleem opleveren lijkt me omdat je toch 2 sluitingen nodig hebt om kortsluiting te krijgen. 8). Er zit me ook net iets te veel speling met het asje en de lagers
dat los ik wel op met wat lijm ertussen hoop ik. niet al te kritisch zijn op mijn eerste motortje. ik vind hem super stoer!
Ik zal de resultaten van wat hij op de weegschaal presteerd ook posten. hij was in ieder geval flink sterk verbrande bijna mijn vingers bij het tegenhouden van het asje.

Back