Zelfbouw borstelloze.

• Topicstarter Topicstarter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Voor dit project heb ik gekozen:

12 pool 25 mm statoren 3 stuks (2 met coating aan motoruiteinde, en 1 zonder ertussenin.)op elkaar.( www.gobrushless.com )
27.5 mm rotor ( www.komodohobby.com )
14 stuks 6*4*1 mm N50M magneten ( http://www.modellbau-letmathe.de ) (de M staat voor 100°Celcius)
Wikkeldraad 0.5 mm. 18 windingen LRK (A-B-C-A-B-C)
Verder nog wat kogellagertjes, statordrager, en 3 mm asje.
Dit is echt een internationale combinatie, samenwerking tussen België, Noord-Amerika, Japan en Duitsland :lol: :lol: Als dat maar goedkomt.

Heb 'm nu al 2 maal herwikkeld; steeds weer krijg ik een waggelende motor, voor-achteruit, blijkbaar scherpe hoekjes, die statoren.

Als dit niet lukt, zal ik er wat papier of zomoeten tussen gooien, of heeft iemand een andere suggestie?

De bedoeling is om een multipack van deze statoren te maken om een heuse 25 mm LRK motor te maken, à la Tweety Torque.

Met wat meer aandacht wikkelen zal wellicht volgende week deze motor luchtwaardig zijn.

Oh, ik weet best dat de verschillende leveranciers mooi op elkaar afgestemde pakketjes aanbieden, maar toch vind ik het veel fijner als je er zelf aan kan klungelen. Komodohobby heeft erg mooie pakketjes in de aanbieding, en helemaal niet prijzig! Maar ik wil nu eenmaal een echte LRK bouwen, en het verschil met mijn 9 polige cd-rommetjes merken.

Voor je de fases in ster of driehoek knoopt, moet je weerstanden tussen de fases onderling meten (drie metingen dus). Die moeten oneindig zijn. Idem voor de weerstanden tussen elke fase en de stator. Uiteraard wel met de meetpen goed door de isolatie prikken.

Wat kan een mens toch stom zijn... A-b-C-a-B-c, Ron, bedankt.

Ik kruip direkt mijn hobbykelder in, en ga ervoor.

Kortsluiting :evil: kortsluiting :evil: en nog maar eens kortsluiting :evil:

Ik heb nu een coating van 30 minuten epoxy aangebracht. Stator is aan het drogen op mijn traagdraaiende boormachine, elke minuut verander ik de draairichting 8O

De rest zal voor na 't weekeinde zijn; dochterlief haar communie zondag, en nog bergen werk, geen modelbouwwerk. 8)

Kortsluiting is echt om gek van te worden, en vaak net de laatste spoel. Ik had in een Duits electro blad gelezen dat vloeibare emaille de oplossing was, helaas niet. Als je de draad aantrekt dan heb je dus weer KORTSLUITING. Bij sommige stators zit al een goede coating en dan heb je nergens last van, ik vijl er ook altijd de scherpe kantjes af en kan ook wel schelen.

Ben in blijde verwachting van "edge guards", Don Armstrong had er enkele laser-cut laten maken bij wijze van proefproject, hij heeft er me enkele beloofd... :D (jaja, speciaal voor deze 12 pool 25 mm stators)

Dezelfde stators worden nu aangewend in een diy pakket van http://e-foamies.com/microdan/ :cry:

Hij drukt op het hart om de windingen niet strak aan te spannen. Zou volgens hem dé sleutel tot succes zijn voor die verdraaid scherpe stators.

Zullen morgen eens proberen. :sleepy:

Btw, is het meervoud van stator "stators" of is het "statoren"? :?:
Stators lijkt me best klinken alvast. :P

Back