zelfbouw Brushless. Floppymotoren voor DD-heli/shocky?

Ik heb dat doormeten ook maar gedaan (na 1 regelaar verbrand te hebben). Wat ik ook een mooie tip van Ron vond is om een voeding ipv accu te gebruiken. Heb nu een oude voeding die bij 2 amp al inzakt. ga je verder dan gaat ie uit en stinkt ie. Laat je hem weer afkoelen, en dan doet ie het weer :D.
Die 2 amp is genoeg om te kijken of je motortje überhaubt wel draait.

Je kan heel voorzichtig alle polen gaan afwikkelen en dan goed opletten :D. ben je ff bezig, maar het werkt wel. Misschien een tekening ernaast maken voor aantekeningen. Je kan ook nog het afwikkelen filmen. Kan je nog ff terug kijken.

Planelover_CrAzY_Murdock zei:
Hey dat gaat goed met een ander magneetje :) en ik altijd maar klooien met een stukkie metaal...Hij heeft 7 (zeven, sieben, sept, seven) magneetpolen...
Zeven is heel vreemd. Het zou een even getal moeten zijn. Of zijn het 7 noordpolen (afstoten) EN 7 zuidpolen (aantrekken)? Niet dat het zoveel uitmaakt, waarschijnlijk zijn de magneten zwak en moet je 10 of 14 Neodymium magneten monteren (lrk) of 4 of 8 (ABCABC).

Ooh ja sorry :oops:
14 polen idd...
Het is het mooist als ik twee 2s lipo's in serie kan zetten, heb toch nog een 2s lipo die 30-40A kan leveren nodig voor m'n typhoon EDF.

Ooh ja computervoedingen gaan tot 5A, zorg wel dat je 5v uitgang belast blijft anders kakt ie in. Zou 2 of 3 computervoedingen parallel werken?

Heb even uitgevogeld hoe ie gewikkeld is:
50 wikkelingen 0,5mm draad STER
AabBCcaABbcC

Haha, eindelijk heb ik volgens mij wel een goeie voor mijn heli :D. Ben weer naar dezelfde zaak als waar ik mijn 1e voorraad vandaan had. Weer een voorraad floppydrives, 2 cd-romspelers en 2 voedingen waarvan er 1 standaard al 13 amp op de 12 volt zou moeten leveren!

Nou ff over die goeie. In de meeste (nieuwere) floppydrives zitten relatief kleine met 12 polen.
In een wat oudere had ik die vorige grote gevonden en nu weer 1, alleen die mist wat polen.... Die ik eerst wilde gebruiken had 18 polen.
De mooiste kwam ik uiteindelijk tegen in een oude floppydrive voor van die grote oude flappie floppy's!
Diameter van ongeveer 6,5 cm en 30 polen!!! Is wel te zien op de foto welke ik bedoel. Nou nog ff uitzoeken hoe ik die moet wikkelen...

Weer een hele tas vol :D
HPIM1059.JPG

En dit houd je over:
HPIM1060.JPG

Mijn moeder zou gek worden: "WAAROM LIGT HIER ALTIJD ALLES VOL? DAT GA JE NU OPRUIMEN! NU!" ja mam :oops:
resultaat: weer een middag niet geleefd :(

dat zegt ze dus ook regelmatig omdat het hier ook aardig vol ligt met laserprinters, computers en projecten :D

Die 30-polige is wel bruut 8) , en perfect voor een heli lijkt me. Kost je wel veel aan magneetjes :wink:

eeeh, zal wel niet de bedoeling zijn dat ik dat hier vraag maar:
jullie praten over motortjes her wikkelen en magneetjes er in lijmen.
magneetjes, oké, maar even een motor her wikkelen!?
ik zie hier een hoop links, staat daar iets?
of moet ik even een nieuw topic hier voor starten?

vragen zijn altijd de bedoeling van een forum :D!
Motoren opnieuw wikkelen is ff lastig om te leren, maar dan wel goed te doen. Je moet het ff door hebben. Enige wat je er voor kan doen is veel lezen! Er staan her en der al veel links. (zoekfunctie v/h forum).

Een hele mooie site met voorbeelden en tips is:
http://www.powerditto.de/

en natuurlijk de bijbel met links en al van Ron doorlezen!!!
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=240993.

Verder natuurlijk altijd dingen vragen als je het daarna niet snapt. Ik had dit topic nieuw gestart omdat een ander topic vrij oud was. Ron wees er op de vorige bladzijde al heel juist op dat de "oude" info ook nog geld. Maarja, topic is er nu, dus dan maar hier verder.... Ik heb nu ook wel door dat het niet handig is als er veel dezelfde topics zijn.

>edit< ben je me weer voor fons..... :D

mmmhh, op powerditto staat die eco8 DD, denk dat ik zoiets maar ga doen:
30N32P
AaAaABbBbBCcCcCAaAaABbBbBCcCcC.
Hij heeft hem weliswaar op een eco 8, maar die is ook een stuk dikker!
Misschien dat deze het wel goed doet op een kleine heli.... Wie weet. ik zie wel.
denk dat ik eerst maar eens ga kijken hoeveel windingen ik met 0.6 draad erop krijg :D

Ik zou voor een 18N gaan op een kleine heli, bespaart gewicht en is beter denk ik, maar dat weet je al :wink:
Wordt wel een bruut monster zo met die 30 tanden 8O

Maar kan iemand uitleggen hoe dit precies werkt? Dr zit toch een grote lager in de bovenste plaat?

ney fons, weet ik niet.. (Ron? waar ben je? :D).

Ik heb maar ff de oude wikkelingen eraf gehaald en volgens mij is hij:
- ABCABCABCABCABCABCABCABCABCABC gewikkeld.
- Ster geschakeld.
- 1.5 meter draad per tandje, is dus totaal 45 meter draad. (Veel!)
- 0.2 mm enkel draad
- 125 windingen per tandje.

HPIM1060%2B.JPG

Ziet er toch mooi uit zo :D

125 WINDINGEN PER TANDJE? 1.5M DRAAD PER TANDJE? 8O
voor zulke kleine tandjes? Ding moet dan wel niet erg sterk zijn geweest of hard hebben gedraaid...

Welke heli wil je er eigenlijk mee gaan aandrijven? Ik blijf erbij dat het volgens mij te weinig toeren maakt voor een kleine heli, en dat je hem beter op een iets grotere kunt monteren, T-rex achtig ofzo? Maar hijs ook wel heel erg dun. Hoe zit dat dan met de magneetflux enz enz? Kun je hem niet overbelasten? (Ron? :wink: )

Ja hij ziet er wel mooi uit zo :wink:

Bij mijn 1e serie floppymotoren zaten allemaal verschillende. Bij de 2e serie ook. Leuke is dat die 2 voorraden samen wel wat dezelfde hebben opgelevert. Die zijn wel een stuk kleiner. (15 tanden dacht ik), maar die kan ik dus wel dubbelen. Misschien die eerst proberen.

Bij de paar die ik nu heb gestript, valt het me trouwens op dat ze allemaal ABC gewikkelt zijn. Dus gewoon beginnen met 1 fase, en dan telkens 2 tandjes overslaan voor die andere fases. Allemaal zelfde kant op ook. Dus een veelvoud van ABC eigenlijk.
Zou dit puur gedaan zijn om het productieproces makkelijk te maken? Of is het ook gewoon een goede combo?

en fons, met die grote wil ik het liefst een soort esky CP zelfbouw aandrijven.

sietse zei:
Bij mijn 1e serie floppymotoren zaten allemaal verschillende. Bij de 2e serie ook. Leuke is dat die 2 voorraden samen wel wat dezelfde hebben opgelevert. Die zijn wel een stuk kleiner. (15 tanden dacht ik), maar die kan ik dus wel dubbelen. Misschien die eerst proberen.

Bij de paar die ik nu heb gestript, valt het me trouwens op dat ze allemaal ABC gewikkelt zijn. Dus gewoon beginnen met 1 fase, en dan telkens 2 tandjes overslaan voor die andere fases. Allemaal zelfde kant op ook. Dus een veelvoud van ABC eigenlijk.
Zou dit puur gedaan zijn om het productieproces makkelijk te maken? Of is het ook gewoon een goede combo?

en fons, met die grote wil ik het liefst een soort esky CP zelfbouw aandrijven.
Alle cdroms zit een andere verrassing in is ook mijn ervaring:D
Gebruik niet te dunne draad met wikkelen.
Ik gebruikte bij zo een 18p 56mm stator 0.9mm draad met 12 w.
Motor is nog in aanbouw dus nog geen testresultaten.
Heb je dit gezien.http://www.powerditto.de/croco12.html.
Motoren in een cdrom of floppydrive zijn meer ontworpen voor een stabiel toerental dan een hoog toerental en dan geeft een ABC wikkeling misschien het beste resultaat.

Nou, na een flinke tijd met verschillende floppymotoren te hebben geklooid, is het nu wel redelijk gelukt op van een videorecordermotor een aandrijving voor een CP-Heli te realiseren :D.
Kreeg hem een tijdje terug van een vriend. FF checke op Powerditto, en ja, hoor. Daar stond ie :D
http://www.powerditto.de/24N26Pmicroheli.html

Ik heb hem eigenlijk hetzelfde gewikkeld als hij daar staat. moet lukken dus. Ben nog een hele tijd bezig geweest om die "bel" een beetje in balans te krijgen. Die draait nu wel mooi. Enige wat er nu nog is, is dat de rotorkop nog wat in onbalans is. Misschien zit dat nog in de bladen ofzo. moet ik nog ff checke. Verder ziet de kracht er veelbelovend uit. Heb hem nog niet volgas geprobeerd en moet nog ff wachten op een kristalletje voor ik hem met mijn MX-12 kan aansturen.

HPIM1416%20%28Medium%29.JPG

Hoeps, moet eigenlijk naar de microhelies :D.
Nou ja, Ik plaats dadelijk nog wel een foto van een motor die ook gelukt is. 2 stators op elkaar met 15 statortanden en 16 magneetpolen. Heb er een 9x7 3-blad prop van GWS op gezet en dat draait wel lekker.

Hier dan nog 2 motortjes die ik ook gewikkeld heb (en die werken). Moet ze nog doormeten of de propcombo een beetje efficient is.

1e dus van 2 stators met 15 tandjes. heb er 25 windingen 0.5mm, delta geschakeld op zitten. 16 magneetpolen.
HPIM1419.JPG

de 2e is een simpel cd-rommetje met een 6x3 klappropje. Moet leuk draaien op een minizwevertje.
HPIM1420.JPG

cdrom flyer zei:
... en dan geeft een ABC wikkeling misschien het beste resultaat.
ABC geeft wel meer cogging (loopt iets minder vloeiend) en daardoor meer geluid.

cdrom flyer zei:
... Gebruik niet te dunne draad met wikkelen...
Beter, gebruik zo dik mogelijke draad, of twee parallel. Gebruik de ruimte tussen de tanden. Hogere efficiëntie, lagere temperatuur, meer vermogen.

Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a higher power/weight ratio.
An example:
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 0.3*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (0.25*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power.
Go to your local friendly motor/transformer rewinder/refurbisher or repair shop. Excellent quality, all gauges, penny stuff, you'll probably get it for free if you bring your motor along. They love it when they can handle a motor without the need for a crane :D And maybe let them have a spin with your plane once you finished your motor? You know, in case you need wire again for your next motor ;)

Back