Zelfbouw BTC BalastTankController

Discussie in 'Duikboten' gestart door marten77, 31 mei 2015.

  1. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Allemaal,

    Inmiddels ben ik alweer even bezig met een eigen BTC ontwikkeling.
    Volgens mij meer dan vier jaar terug, ben ik er al mee van start gegaan, echter door "geen" tijd te hebben,
    nooit echt verder kunnen gaan.
    Inmiddels is het nu wel in een eindstadium en hoop ik deze zomer nog de controller te gaan testen.

    Dit is de print, waar alles opzit wat er minimaal nodig is:
    DSC_0072.JPG
    De maten zijn: 43mm x 50mm
    Er zullen ook aansluitingen bijzitten, die niet bij elk systeem noodzakelijk zijn.
    Dat zal per type duiksysteem bepaalt gaan worden.
    Deze print kan na mijn inzien, voor elk type duiksysteem ingezet worden.
    - ZuigerTank
    - ZuigerTank met Trim potmeter
    - DuikZak met drukschakelaar
    - DuikTank middels een pomp en Leeg/Vol voelers.
    - Duiksysteem middels perslucht (weet ik niet zeker)

    De reden waarom ik er eentje zelf wilde gaan maken, had vooral te maken met een variabele Pomp/Zuiger snelheidsregeling.
    Deze optie miste ik bij de meest verkrijgbare controllers.
    Er zijn twee hoofdredenen waarom ik dit graag wil toedienen:
    -1- Hierdoor kan ik een Softstart voor de Pomp/Zuiger motor toepassen, wat na mijn idee beter voor motoren zal zijn.
    -2- Tijdens het trimmen bij een bijna volle tank, kan er met een lagere snelheid het juiste Trimpunt gevonden worden.

    Voor mijn eigen Lafayette ga ik gebruik maken van een ZuigerTank van Engel, daar deze er standaard inzit.
    Deze Tank heb ik inmiddels met een Schuifpotmeter uitgebreid, zodat ik die als Trimmer kan gaan gebruiken.

    Ik maak gebruik van een Graupner MX-22 zender (40Mhz), daar het een digitale zender is, kan ik een ideale mix voor mijn controller programmeren.
    Hierdoor splits ik het kanaal voor mijn DuikSysteem op in drie delen.
    Normaal gebruik je een Stick/Switch OmLaag>Midden<OmHoog
    Mijn indeling word deze:
    Met de Mix nog uit,
    Van Stick OmLaag tot Stick Midden = Duiken en kan ik de snelheid van de motor variërend bepalen.
    Van Stick Midden tot Stick OmHoog = Stijgen en kan ik ook de snelheid weer variërend bepalen.
    Bovenstaand is bij het gebruikte kanaal van 0% tot 100%
    Middels het activeren van een Mix, ga ik nu met een andere Control input de Trim waarde bepalen.
    Op mijn zender is dit Control5 en kan ik het DuikKanaal van -100% tot 0% zetten.
    Daar het Trimgebied nu redelijk groot is, kan ik hopelijk vrij nauwkeurig het Zweef moment vinden.
    (ik zal later van deze bediening een video plaatsen)
    Als het goed is, dan zal ik op locatie die Trim eenmalig hoeven aan aan te passen.
    (uitgezonderd bij diverse moeder natuur effecten)
    Als ik snel wil duiken, dan hoef ik alleen maar mijn Mix te activeren en de Tank word gevuld tot de ingestelde Trim waarde op de zender.

    Het Trim gedeelte moet ik nog in de software gaan verwerken.
    In eerste instantie maar eens alleen met Duiken/Rust\Stijgen gaan werken en daarna weer een stapje verder.

    Daar ieder zo zijn voorkeuren/wensen heeft, sta ik uiteraard open voor alle suggesties :)
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hier alsnog een video betreft de zender Mix werking:
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ja maarten dat is te programmeren in de zender maar bv met een promars heb ik daar niks aan
    gr raf
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.604
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Marten,

    Het systeem in eerste instantie op een analoge zender baseren is denk ik een betere / makkelijkere oplossing voor velen. Normaal werk je dan met één kanaal. van 0 tot 80% vrij lopend / vullend, en de laatste 20% dan proportioneel. In dat proportioneel gedeelte zit dan meteen je 'trim op zweefgewicht' ingebouwd. Niet moeilijker maken dan noodzakelijk, meneer Murphy leest mee!! Heb je een computerzender kan alle extra trim functionaliteit dan achteraf met mixers in de zender geprogrammeerd worden.
     
  5. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Raf en Lex,

    Uiteraard komt er een basis controller, die ook voor analoge zenders te gebruiken is.

    Bovenstaande is zoals ik het graag zelf wil en maakt het trimmen een stuk makkelijker/nauwkeuriger.
    Qua programmeren is het voor mij juist makkelijker, om gelijk alles erin te zetten.
    Zodat ik later alleen maar een bepaalde functie aan of uit hoef te zetten.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ja volledig akkoord maar het kost processor tijd en je kan indien nodig een kleinere processor gebruiken
    zoals ik het nu zie heb ik met de 16f628 een te grote processor gebruikt maar omdat deze print nog voor test doeleinden gebruikt word en ik de dispaly er op kan aansluiten heb ik nu de print met deze opgebouwd
    voor de eigenlijke uitvoering als BASIC ga ik de 12f628 gebruiken

    gr raf
     
  7. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    @Marten
    Ik zie op je print toch maar één relais zitten?
    Hoe zorg je ervoor dat de motor de andere kant op loopt?

    Hans
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Naar een kleinere processor kan altijd nog, indien het formaat echt een probleem is.
    Wellicht dat deze in de toekomst nog komen gaat en dan zal ik deze gaan gebruiken: 12LF1840.
    Dit word door het aantal pinnen dan wel een controller met beperkingen.
    1- RC input
    2- Relais-1
    3- Relasi-2 / Logic FET via PWM
    4- DrukSensor / LowBattery / WaterLekage
    5- Vol Sensor
    6- Setup Jumper/Switch

    Voorlopig blijft het even bij de print, die je in mijn eerste post ziet.
    De Relais die ik nu gekozen heb, die kan 60Watt schakelen.
    Dit is voor de meeste pompen/motors voldoende.

    @ Bosreus,

    Daar ik gebruik maak van een motor eindtrap en een 2xOM Relais.
    Kan ik de motor met de Relais ompolen en middels de eindtrap de snelheid laten oplopen.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2015
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    marten er is nog wel een oplossing en dat is de ingang van de vol sensor gebruiken tijdens de leer periode
    de jumper zetten zodat de processor de leerkurve doorloopt en dan nadien in de beveiliging gaat
    bij terug opstarten eerst de jumper weg nemen en dan werkt alles zoals het moet
    dit instellen hoef je maar een keer te doen hé
    en op dat ogenblik is die poort toch nog niet in gebruik
    gr raf
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf en Marten,
    als het werkt kunnen jullie die dingen toch ook voor andren maken.
    Op bestelling he.

    Hein
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ja Hein maar het blijft een moeilijke materie en ik bouw ze specifiek omdat ik geen plaats in mijn boten heb en de nieuwe regelaars van norbert vind ik niet zo goed als de oude
    @ hans
    de relais die marten gebruikt is makkelijk en kost maar 1 uitgang op de pic
    de fet stuurt dan de motor snelheid en hoe de relais staat maakt niet uit
    als je een propertioneel kanaal gebruikt dan hoe je ook van uit het center gaat stuur je steed gas gevend
    eenvoudig in het programma te verwerken en alleen de relais word bij BV vullen bekrachtigd
    bij mij DTCV.1 is het alles of niets naar beide richtingen
    gewoon kwestie hoe je het concept bekijkt van de manier waar er van uitgegaan is geworden
    bij de ontwikkeling van het programma

    het proportioneel sturen van de pomp heeft niet veel zin bij mezelf omdat ik steeds duik met een volle tank
    bij kolbentank sturingen zou het wel kunnen uitmaken

    beide concepten werken even goed als waar ze voor ontworpen zijn
    nu nog het programmeren een beetje aan passen maar daar heb ik al weer een idee voor en dus kijken of het lukt

    gr raf
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Persoonlijk kies ik er liever voor, om die ontvanger Leer momenten met een eigen Jumper/Switch te kunnen doen.
    Zo kan er minder snel iets verkeert gaan, mocht de processor om welke reden dan ook opnieuw opstarten.
    De Vol detectie staat immers actief, zodra je onder water bent en daar kunnen nou juist net die dingen gebeuren die je liever niet hebt.
    Dan maar een in/uitgang minder.
    Maar goed, dit geld dan alleen voor de kleine variant.

    @ Hein,

    Als ik hier mensen mee kan helpen, dan is dat zeker geen probleem.
    Ik hoop deze maand (Juni) de eerste tests te kunnen maken.
    Als alles na behoren werkt, dan zal ik wellicht ook meerdere personen vragen, om de controller als proef te gaan gebruiken.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    ha ook mijn idee daar had ik al iemand gevraagd
    andere zender andere ontvanger maar die heeft het probleem reeds anders opgelost dus weer opzoek naar iemand anders

    @ marten
    ja je hebt gelijk maar dan moet ik een uitgan/ingang vinden die op dat ogenblik niet actief gaat zijn
    en inderdaad alleen voor de kleine processor van belang
    gr raf
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Welke functies wil jij dan minimaal bij die kleine versie behouden ?
    Als ik mijn bovenstaande lijst bekijk, zou dat voldoende moeten zijn.
    Die DrukSensor, WaterLekageMelder en LowBattery kunnen middels externe printjes op een zelfde ingang functioneren.
    Als de DrukSensor een melding geeft, doordat je te diep gaat, dan hersteld deze zich weer, zodra je weer boven een bepaalt niveau bent.
    Krijg je een melding van de WaterLekage en/of de LowBattery, dan wil je zo en zo dat die naar boven komt en blijft.
    Beide meldingen zullen actief blijven, totdat het verholpen is.

    @ Allen,

    Zonet de PWM regeling van de nieuwe controller getest en deze werkt zoals het moet.
    Dat betekent dat ik weer een stap verder kan gaan zetten :)
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    de rest op FB liever

    gr raf
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Vandaag weer even tijd gehad, om verder te programmeren.

    Op dit moment heb ik de basis controller inclusief FailSafe werkend.
    Althans, de tests op het droge zien er goed uit :)

    Met deze basis controller bedien ik hem nu middels een 3-standen switch.
    - Switch omhoog = Stijgen
    - Switch in de middenstand = Stand-by
    - Switch omlaag = Duiken

    Met het activeren van Duiken of Stijgen, zal de pomp/motor langzaam opgang komen.
    Dit geeft een fijnere afstemming, voor het vinden van het zweefpunt.
    Ook zijn er inputs voor Vol & Leeg functies, welke standaard actief zijn.
    Daar de meeste Tanks/Duikzakken geen Leeg melding hebben, is er een optie om deze functie uit te zetten met een Jumper.
    Als de Jumper word gebruikt, dan zal de pomp tijdens een FailSafe actie eenmalig een X aantal seconden aanslaan.
    Het aantal secondes kan worden bepaalt, via een optionele potmeter.
    (zolang het model tijdens die FailSafe maar weer boven water komt)
    Tijdens de normale bediening zal de pomp aanblijven, tot dat jezelf weer de Switch terug in het Midden zet.
    Je ziet immers zelf, dat het model weer voldoende boven water is :)

    Qua FailSafes heb ik nu het volgende erin zitten:
    -1- Zender uitval
    -2- LowBattery
    -3- Watermelder(s) voor lekkage
    -4- Druk sensor (Maximale diepte begrenzing)

    De Zender FailSafe is altijd actief en zal direct de functie Stijgen activeren.
    FailSafes 2 t/m 4 zijn allen optioneel.
    Bij het niet aansluiten van deze functies, zal er ook geen actie ondernomen worden.

    Middels een Jumper op input Extra, is er een mogelijkheid om de Midden waarde van de zender op te slaan.
    Zolang dezelfde zender wordt gebruikt, is dit maar eenmalig noodzakelijk.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    goe bezig en buiten een verschil in sturing van de pomp ongeveer hetzelfde wat uitvoeren van de functies betreft
    tank leeg doe ik nooit want is niet nodig zeker bij een baxterzak niet
    de pomp kan geen vacuum trekken dus irelevant
    bij een open systeem zoals dat van mij ook niet nodig want veel lucht kan de pomp ook niet weg pompen en op al die jaren er eigenlijk nog nooit last mee gehad
    maar als je de plaats heb kun je ze er altijd op zetten maar indien zou ik het ook met een jumper (eventueel soldeer vlakje)uitschakelbaar maken

    ik blijf volgen en de andere sturing waar we het hebben over gehad is reeds in wording alleen of het op die zender gaat werken is maar de vraag
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Alle controllers werken zo goed als hetzelfde.
    Het zijn vaak de extra's, die een controller de ideale eigenschappen geeft.

    Betreft die functie Leeg, die is inderdaad middels een jumper uit te schakelen.
    Dat het in veel gevallen niet uitmaakt ofdat de Pomp in Leegstand aanblijft, is mij bekend.
    Echter tijdens een FaiSafe kan het soms lang duren, eer je de Pomp weer kan uitzetten.
    Na mijn idee, lijkt mij dat drooglopen niet het beste voor een Pomp.
    Vandaar dat de Pomp maar een X aantal seconden word aangezet, zodat de levensduur niet wordt verkort.
    Zolang de batterij vol is, zal de Pomp na bijvoorbeeld 30 seconden weer even aanslaan en dit blijven herhalen, totdat het probleem is verholpen.

    Nu heeft mijn Lafayette een ZuigerTank met eindafslagen en heb ik van bovenstaande geen hinder.

    De Lafayette ga ik komend weekend vaarklaar maken.
    Daar ik hierin aardig wat veranderingen heb aangebracht, zal het mij gaan benieuwen betreft het opnieuw aftrimmen.
    Alle NiCd cellen zijn door een LiPo vervangen, wat een aardige gewichtsverplaasting met zich meebrengt.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    gewicht besparen op een lafy kan je niet
    de boot moet zijn gewicht hebben zoals hij ontworpen is
    woog hij met nicad 15 kilo droog dan moet hij met lipo ook 15 kilo droog wegen
    de lafy is een vol romp boot dus je kunt niet spelen met het drijfvermogen door styro bij te voegen voor meer drijfvermogen
    ook voor en achter kun je niet iets doen aan de stabiliteit
    het moet allemaal langs binnen gebeuren
    woog je accu 1.5 kilo dan moet onder de lipo het verschil aan lood leggen
    dus je wint misschien aan vaartijd doordat de lipo een groter amperage heeft dan de nimh
    gr raf
     
  20. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    Raf, je hebt idd gelijk , maar hij heeft het over gewichtsverplaatsing en niet gewichtsbesparing. Ook al weet ik niet wat hij met gewichtsverplaatsing bedoeld of wat het nut hiervan is.
    Hans
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2015

Deel Deze Pagina