Zelfbouw BTC BalastTankController

Discussie in 'Duikboten' gestart door marten77, 31 mei 2015.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja lex en dat weet ik maar die jij hebt is niet goed genoeg (sorry voor dat)
    jij meet met uw liposaver de volledige accu spanning en wanneer die tegen de cuttoff spanning komt schakelt die
    maar dat is niet de juiste goeie manier
    wat ik wil is elke cel apart meten en als daar een van aan de cuttoff spanning komt dat er dan alreeds geschakeld word
    uw manier is altijd beter dan helemaal geen lipo saver hoor dat hoor je me niet zeggen maar ik heb daardoor reeds een lipo defect gekregen
    Bv cel een 2.8 V cel twee 3.1 en cel drie 3.2 dan gaat uw lipo saver niets doen want je hebt nog 9.1 volt maar cel 1 zit reeds gevaarlijk laag

    er word aan gewerkt hoor en dan is het compatibel met de DTCV2 die ik gebouwd heb door gewoon de liposaver op het betreffende pennetje te steken
    kwestie om het juist werkend te krijgen en de materialen naar hier te krijgen
    op het ogenblik een test opstelling voor een 1S die ik juist krijg op 0.01 volt en dat begint in de buurt te komen

    je vind deze haast niet bij de reguliere verkopers omdat het verdomd moeilijk te maken is en redelijk wat onderdelen kost
    het printje is maar iets groter dan de balancer stekker hoor maar dat zie je wel als we der verder mee staan
    hier het gefreesde printje V1(der zitten nog fouten in en dat weten we LOL)
    [​IMG]
    er is reeds een V2 versie
    deze is voor een 3S lipo boven aan de balancer stekker on der 2 draadjes naar de pic

    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2015
  2. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Op zich heb je wel gelijk RAF, maar voor ieder gebruik van de lipoaccus worden ze opgeladen en dan zie je toch op de oplader dat de cellen nog goed zijn? Indien niet, niet varen!! En na het varen breng ik ze naar storage mode en ook dan zie je de spanning van de individuele cellen.

    Freek
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    nee klopt niet freek en dat is het probleem
    niet alle cellen zijn gelijk nooit niet zelfs in een productie proces zijn cellen altijd ongelijk
    als je dan tijdens het ontladen niet elke cel controleert krijg je een probleem
    de kriek was dus leeg gevaren en daar zat een cel onder de 2.8 volt terwijl de andere nog nog een 2.9 volt aan gaven
    daar de kriek op BL motoren vaart en ik het zo heb ingesteld dat een regelaar vroeger uitvalt dan de andere kan ik nog naar de kant komen
    op 1 motor wat ook het verbruik omlaag brengt
    maar die ene cel als je dat met een lipo doet dan is het vuilbak materiaal maar een lion kan 2.70 hebben als absoluut minimum
    efkes een pdf bij halen
    http://industrial.panasonic.com/lecs/www-data/pdf2/ACA4000/ACA4000CE254.pdf

    gr raf
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Heren,

    Het zal mij ook benieuwen betreft de LiPo savers.
    Ik zal komende week deze printjes gaan bestellen, de nodige onderdelen zijn al onderweg.

    Afgelopen weekend had ik gehoopt, om de duikcontroller te kunnen testen.
    Helaas was er iets meer herstelwerk aan het roer mechaniek van de Lafayette en was er kort tijd, om de Trafalgar om te bouwen.
    (zaterdag was het meer autorijden en nog eens autorijden... eerst naar Veendam voor de Trafalgar en daarna door naar Farmsum voor de Banjaardbank)

    Betreft de Trafalgar:
    De Trafalgar is nu uitgevoerd met een "nog met de hand" gesoldeerde gaatjesprint van Norbert.
    Deze ga ik van de week omwisselen voor mijn huidige controller, zoals ik hem laats in het filmpje demonstreerde.
    Daar de zelfbouw piston tank, (nog) geen trim functie heeft.
    De eerste tests zullen middels een drie-standen switch gebeuren en vervolgens stap ik over op de variabele snelheid, via een stick/schuifpot.

    Word vervolgd...
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    als je ze hebt eentje deze kant op sturen met spoed zou ik zeggen hahahaha
    hopelijk lukt het nu zoals we er over gepraat hebben via skippy
    want als je niet kan meten dat er een accu aan hangt blijft het gevaarlijk
    je had iets moeten wachten met die c'tjes te bestellen
    voor de print maakt het niet veel uit dacht ik
    want de aansluitingen van de ic'tjes was het zelfde
    eerst zo maar eens proberen en als er geen probleem is dan kunnen ze toch zo als standaard uitgedacht gebruikt worden
    en is het meteen een upgrade van de DTCV2 want ik heb de aansluitingen reeds voor zien

    het probleem is ik kan de printjes wel frezen maar het is dubbel zijdige plaat dus ik moet aan de andere kant dat koper kwijt
    dus ze moeten twee keer onder de machine
    gr raf die het eens gaat proberen om dat koper weg te schuren dan kan ik printjes maken aan de lopende meter
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Heb zojuist de bestelling van die printjes afgehandeld.
    Nu is het wachten... (wellicht zijn ze nog voor Den Helder binnen ;-) )

    Heb wel een kleine aanpassing gedaan, zodat we alle kanten op kunnen.
    Zo ook met die andere IC'tjes.

    Dubbelzijdige PCb is inderdaad niet handig om te vrezen.
    Nog even geduld... ;-)
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ik heb een leven lang tijd als ze gisteren maar geleverd zijn geworden LOL
    hoe viel het frezen van die printjes mee ??? heb je der test printjes voor gemaakt
    ik heb nog een stukje enkelzijdige gevonden dus straks effe een printje maken voor de DTCV2
    ik heb er nog eentje nodig voor de u2540 en de type23
    dan zijn alle printjes van norbert voorlopig vervangen
    gr raf
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    De bestelde printjes hebben ook onder weer wat kopere baantjes.
    Oftewel, het zijn weer dubbel layer printjes geworden, die (zoals jezelf ook weet) niet makkelijk te vrezen zijn.
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ja het zou toch moeten kunnen want je kan speciale gaten laten boren door de machine
    die gaten die ook in de basisplaat moeten geboord worden daar steek je dan pennen in en dan passen de printjes daar overheen

    je kan die printjes met die gaten allemaal frezen achter elkaar zonder de nul stand rekening te hoeven houden
    nadien frees je alleen in een blokje dat je vast zet op je basisplaat die centreer gaten en dan de losse printjes er overheen en dan zou het moeten lukken

    nog niet geprobeerd maar das den theorie
    ben aan een bootje bezig nu voor in de aquarium de foto komt via skype das nu nog niet voor hier
    gr raf
     
  10. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Lex' triple-S controller had nog een functie om een klep open en dicht te doen te gebruiken in combinatie met een tandradpomp - die niet dicht is. Dat is aantrekkelijk voor grotere boten en omdat pompslangen van slangenpompen kapot kunnen. Kunnen jullie controllers ook zon klep aansturen? Of kan Norberts controller dat?

    Freek
     
  11. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Freek,

    Deze functie is er makkelijk in te brengen.
    Ik had al een keer bij Lex zo'n servo besteld, waarmee je door middel van die servo-klemfunctie, de slang kan dichtdrukken/trekken.
    Open stand:
    DSC_0366-0000.jpg

    Gesloten stand:
    DSC_0365-0001.jpg

    Een andere oplossing kan een magneetspoel slang afsluiter zijn.
     
  12. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    Ja precies, die heb ik ook in mijn K-XVIII.

    Die klep gaat open, dan gaat pomp aan, en als pomp stopt gaat klep weer dicht.
    Is dat dan een extra uitgang op de print?

    Freek
     
  13. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Klopt inderdaad Freek, dat word een extra uitgang op de print.
    Deze zijn er nog genoeg, zoals ik hem nu heb opgebouwd.
    Dit is overigens de huidige print:
    DSC_0368-0000.jpg

    De servo zou dan bijvoorbeeld op die aansluiting Extra komen.
    Dat zal naderhand bepaalt gaan worden.

    Ook zit er nu een stukje elektronica op, om een watervoeler direct op aan te kunnen sluiten.
    Dit zal bij een tank met voelers de Full melder zijn en anders een waterlekage melding, als er geen voelers in gebruik zijn.
    Dit kan doormiddel van een soldeer-jumper geselecteerd worden.
    Op bovenstaande print, stuur ik hem nu door als waterlekage melder.
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Daar ik dit weekend lekker op dreef was qua programmeren, heb ik de vernieuwde print ook maar eens goed op het droge getest.
    Alles lijkt te werken, zoals het nu is bedoelt.
    Op dit moment, is het voor een drie-standen schakelaar opgezet.
    De softstart van de motor werkt ook naar behoren, hier was ik voornamelijk benieuwd naar.
    Daar sinds deze vernieuwde print, de eindtrap volledig optisch is gescheiden, wat als het goed is weer minder kans op motor storingen geeft.
    Hiervoor ga ik nog wat extra tests uitvoeren, o.a. met oude (versleten) brushed motoren en zien of dit invloed heeft op de rest.

    Ik zal van de week ook eens kijken, om die servo functie erin te zetten.
    Zodat deze controller ook bij tanks met een tandwielpomp gebruikt kan worden.
    De functie op zich is vrij simpel, echter dien je vermoedelijk de eindpositie wel nog te kunnen instellen.
    Dit zal dan gebeuren via een eenmalige setup, waarmee je middels de zender de eindpositie kunt instellen en opslaan.

    Zodra er weer updates zijn, dan laat ik die uiteraard weten.
     
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    normaal heb je geen extra kanaal nodig voor de servo functie
    pomp uit is servo in de midden stand darm is dicht geknepen
    pom duiken servo gaat naar BV rechts de darm is open
    pomp stijgen servo gaat naar links de darm is ook open
    dus geen extra kanaal eventueel een extra stekker daar waar het ontvanger signaal naar de pic gaat zodat je op de print een Y verbinding hebt

    gr raf
    ps heb dit in mijn u47 zo gedaan met een servo en een festo ventiel maar principe blijft hetzelfde
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Raf,

    Een extra kanaal voor de servo, dat zal zeker niet gaan gebeuren.
    Het kost enkelt een extra uitgang.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ??? efkes terug lezen marten

    GEEN extra kanaal nodig alleen een extra connector daar waar op de print het signaal van de BTS binnen komt
    niets extra programmatie nodig of zo gewoon de servo er in prikken en klaar
    het kan ook via een Y kabel maar dat is extra kabel en 3 stekkers
    ik breng de u47 mee dan kun je het zien als ik er een accu voor vind tenminste want die boot ligt reeds een paar jaar stil

    gr raf
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Voor de simpele versie (Middels een drie-standen schakelaar) zou dat inderdaad kunnen.

    Echter veranderd dit weer, als je de pomp ook proportioneel wilt gaan aansturen.
    Al zal dat laatste, eerder voor een zuigertank toe te passen zijn. (waar dus ook geen extra servo voor nodig is)

    Daar de RX aansluiting aan de onderzijde zit, kan ik op de print een servo aansluiting plaatsen, die dan parallel met RX is verbonden.

    Thanks voor de tip ouwe :):D
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    ha je ziet hé van een ouwe zak kun je nog iets leren hahaha
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    hahaha :D:rolleyes:

    Deze controller heb ik morgen ook mee.
     

Deel Deze Pagina