Zelfbouw C5000

Discussie in 'Speedboten' gestart door Dazzler, 28 jun 2017.

  1. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi allemaal!

    Hierbij ga ik een nieuw bouwverslagje bijhouden van mijn laatste project, namelijk een zelfbouw C5000 cat.

    Voor wie mij hier op het forum een beetje kent weet dat ik niet de snelste bouwer ben, dus het kan even duren voor er updates verschijnen of er progressie is ;)

    Voor wie zich afvraagt waarom ik met dit project begin terwijl ik ook nog bezig ben met de J-Class Endeavour: ik hou van afwisseling, dat houd de uitdaging in leven :D Bovendien wordt de romp van m'n J-Class momenteel flink onder handen genomen door forumlid "Skiff" die professioneel werkzaam is in de polyester-industrie, dus die gaat er een echt pareltje (en mal) van maken :thumbsup:


    In elk geval, enkele maanden geleden had ik een vriend over de vloer die enkele jaren in Australië heeft gewoond en daar live enkele Offshore Powerboat wedstrijden had mogen meemaken. Toen ik hem vervolgens mijn vorige CAT projectje liet zien (dit dus: http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-eerste-speedboot-cat.130720/ ) was hij helemaal verkocht en wou hij zelf ook zo'n boot.

    Omdat hij zelf niet zo'n bouwer is en niet over de benodigde gereedschappen etc beschikt, vroeg hij mij of ik voor hem geen boot wou bouwen. Natuurlijk wou ik dat wel, ik had nog plannen liggen van de "Mystic C5000" waar ik altijd nog wel iets mee had willen doen.

    Natuurlijk wil ik dan zelf ook een rompje, dus aagezien had dan al onmiddelijk over 2 rompen gaat, was de beslissing snel gemaakt om eerst een plug te bouwen, zodat ik hiervan later een mal kan maken om meerdere polyester rompen te maken.

    Voor wie zich afvraagt waarom ik zelf aan zo'n klus begin en niet gewoon 2 kant-en-klare rompen koop van bvb MHZ of HPR.... tja bouwen is voor mij gewoon ongeveer 90% van het plezier van de hobby...
     
  2. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hierbij in elk geval de start van het bouwverslag!

    Alles begint met lasercut ribben van een plan dat ik op het internet heb gevonden:
    [​IMG]

    Stap 1 is het samenlijmen van de verschillende lange stukken tot 1 geheel. Hiervoor maak ik gebruik van een grote alu waterpas en enkele stukjes resthout zodat de verlijmde delen mooi recht zijn.
    [​IMG]

    Resultaat van stap 1: 2 mooi rechte rompdelen
    [​IMG]

    Droog passen van alle spanten:
    [​IMG]

    Droog passen van alle spanten, vooraanzicht:
    [​IMG]

    Zijaanzicht:
    [​IMG]

    Om te zorgen dat de romp mooi recht is, heb ik een stukje resthout gezaagd op de exacte breedte van de tunnel. Door de 2 romphelften dan netjes uitgelijmd tegen deze plaat te klemmen, staan de helften perfect recht en uitgelijnd ten opzichte van elkaar:
    [​IMG]

    Ander zicht, de plaat is duidelijk zichtbaar tussen de 2 geklemde helften:
    [​IMG]

    Vervolgens kunnen alle spanten gelijmd worden. Omdat de lange stukken niet kunnen bewegen, straat straks alles perfect haaks en uitgelijnd als de lijm droog is:
    [​IMG]

    Detailzicht achterzijde:
    [​IMG]

    Detailzicht voorzijde:
    [​IMG]

    Detailzicht middenstuk:
    [​IMG]

    Tijd om het bovendek erop te lijmen. Dit doe ik terwijl het geheel nog steeds op de plaat geklemd zit, zodat er niets kan kromtrekken in deze fase:
    [​IMG]

    Aanbrengen van de huidgangen op de onderzijde van de drijvers:
    [​IMG]

    Detail van de achterzijde:
    [​IMG]

    Verder bekleden van de zijkanten:
    [​IMG]

    Zijkanten bekleden:
    [​IMG]

    Detail van de achterzijde, volledig bekleed:
    [​IMG]

    Ondertussen werd ook de bodem van de tunnel dichtgemaakt:
    [​IMG]

    Detail van de voorzijde:
    [​IMG]

    Aanbrengen van een laagje glasvezel, zodat we straks kunnen gaan schuren en plamuren ;)
    [​IMG]

    Glasvezel is aangebracht:
    [​IMG]

    Voorzijde:
    [​IMG]

    Beginnen met plamuren ;)
    [​IMG]
     
  3. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ook al begonnen aan de constructie van de canopy. Eerste stap is enkele ribben uitsnijden en aan elkaar lijmen, zodat een eerste ruwe vorm ontstaat:
    [​IMG]

    Vervolgens heb ik enkele huidgangen aangebracht om de bolling te bekomen:
    [​IMG]

    Ik had geen zin om elke spleet dicht te maken met hout, dus heb ik alles volgespoten met PU schuim:
    [​IMG]

    Nadat het overtollige PU schuim is weggesneden, zit de canopy er zo uit:
    [​IMG]

    Daar ging vervolgens een laagje glasvezel met epoxy over, en genoeg plamuur:
    [​IMG]

    Na wat schuren ziet dat er dan zo uit:
    [​IMG]

    En dan een eerste keer een egale laag primer er over. Dan zie je duidelijk waar er nog fouten zitten, dat moet dus nog verder bijgewerkt worden!
    [​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Amai, straf gebouwd! Hoed af!
     
    Laatst bewerkt: 1 jul 2017
  5. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    Veenendaal
    Mooi project en helemaal zelf gebouwd, super!

    Wat voor setup (motor, regelaar en lipo's) wil je gaan gebruiken?

    Ik blijf je draadje volgen :)
     
  6. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Daar ben ik momenteel nog niet echt mee bezig, er is nog werk genoeg om de romp klaar te krijgen!

    Stilletjes denk ik wel iets in de richting van twin-motor setup met 2x Leopard 4082 (ergens rond de 1400 kV) op 6S
    de ESC...nog niet echt een idee... mss 2x de Turnigy Aquastar 200A?
     
  7. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoe groot moeten de rompen uiteindelijk worden en hoe hard wil je gaan ?? ;)

    Mijn Zonda van 1.04m loopt met 2x 3974 2200kv ergens rond de 100km/u met 5s en 45x1.9P props.

    De 200A turnigy zou ik links laten liggen !!
    Die fikken zeer geregeld spontaan af zelfs als de software voor 4 polige motoren erop staat.

    Ik zou dan persoonlijk eerder voor de Hifei 200A gaan , jammer genoeg zijn de nieuwe Hobbywing Seaking 180A V3 niet zo betrouwbaar meer als de V2 versie anders was dat een hele goeie optie geweest.
     
  8. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Hoi,

    Ja sorry inderdaad vergeten de afmetingen van de romp te vermelden... romp wordt 114cm lang (op 30 cm breed) dus zowat identiek aan pakweg de MHZ C5000 114cm of the HPR C5009

    Voordeel is dat ik dan ook makkelijk alle gangbare hardware beschikbaar voor die rompen kan gebruiken....
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgens opgave kan de BEC van die regelaar 5,5ampère leveren. Maar reken er niet op dat hij dat ook bij 6s nog kan. Hoe hoger de accu-spanning, hoe minder stroom een lineaire (=non-switching) BEC kan leveren.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het is een schakelende BEC (scroll heeeelemaal naar beneden in de link voor de specs).
    Dan nóg zou ik bij 6S een separate UBEC of een ontvanger accu gebruiken.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  13. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ondertussen de laatste maanden niet stilgezeten. Even een update plaatsen van de vorderingen....

    Canopy passen op de romp en bepaling van de opening van de hatch
    [​IMG]

    Hatch opening uitgesneden uit de romp...
    [​IMG]

    Canopy gelijmd op het stuk hatch dat uit de romp gehaald is.
    [​IMG]

    Verder schuren en plamuren van canopy/hatch
    [​IMG]

    Kijken of eea nog past in de opening van de romp
    [​IMG]

    Opening in de romp aanpassen en mooie rondingen voorzien op de hoeken.
    [​IMG]

    Mooi uitlijnen rondom, tussen hatch opening en cover is rondom netje exact dezelfde afstand
    [​IMG]

    Opvullen van de opening van de hatch in de romp (omdat dit een plug is, dus om straks de mal netjes te kunnen maken)
    [​IMG]

    Toch nog even passen...
    [​IMG]

    Na schuren en plamuren begint eea er erg strak uit te zien...
    [​IMG]

    Alles in spuitplamuur gezet, mooi geheel dus
    [​IMG]

    De hatch en canopy op een basis plaat gelijmd (dit zijn straks de flensranden van de mal)
    [​IMG]

    Primer erover....
    [​IMG]

    Lak erover...
    [​IMG]
     
  14. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ondertussen ook reeds wat hardware gekocht, zodat ik zeker kan controleren of eea past en ik straks niet met een romp zit waar geen enkele hardware op past...

    Roer passen:
    [​IMG]

    Roer passen, vanuit een andere hoek gezien:
    [​IMG]

    Passen van de drives:
    [​IMG]

    Het staartje van de romp nog even aangepast, boven de oude versie, waarbij eea niet echt mooi in dezelfde lijn liep. Onderaan de vernieuwde versie waar het staartje netjes dezelfde hoek heeft als de beugel van het roer...
    [​IMG]
     
  15. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ondertussen ook al werk gemaakt van een flens/scheidingswand omdat er straks van de romp een deelbare mal in 2 delen gemaakt moet worden.

    Eerst de nodige supports aangebracht op een plaat zodat de romp netjes ondersteund wordt:
    [​IMG]

    Close up zicht. Om een goede passing te garanderen heb ik eerst een vrij ruwe vorm in hout gezaagd, daar rijkelijk silicone op aangebracht, bovenaan de silicone een reepje plastic zodat de romp straks niet vastkleeft natuurlijk, en dan de romp erop gelegd. Geeft een strakke passing.
    [​IMG]

    Daarna rondom de romp steunblokjes aangebracht van de flens
    [​IMG]

    flens overgetekend op stukje dun mdf board
    [​IMG]

    flens gemonteerd op het werkstuk.
    [​IMG]

    Detailzicht voorkant:
    [​IMG]

    Detailzicht achterkant:
    [​IMG]
    Er zit nog een kleine marge tussen de romp en de flens, bedoeling is dat er in een latere fase nog een dunne plaat PE kunstof bovenop het MDF komt, omdat polyester niet hecht aan PE en dat dus een goede lossing geeft van de mal en de flens. De rand tussen deze PE plaat en de romp zal kleiner zijn, en de kleine marge die overblijft wordt met boutseerklei gevuld.
     
  16. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Tot slot nog wat foto's van de romp zelf:

    Voorzijde bovenzicht:
    [​IMG]

    Voorzijde bovenzicht:
    [​IMG]

    Even op z'n kant om de zijkanten goed te kunnen schuren...
    [​IMG]

    Laagje spuitplamuur erover om te controleren en verder af te werken...
    [​IMG]

    Anapssing van de achterkant. Hier had ik eerst een soort van verhoog zitten zoals op de echte C5000 romp, maar dan bleef er te weinig ruimte over om de drives neutraal uit te lijnen. De rompen van HPR hebben dit verhoog ook niet, dus even aanpassen...
    [​IMG]

    Verder plamuren...
    [​IMG]

    Aanbrengen van de lifting strakes
    [​IMG]

    Lifting strakes:
    [​IMG]

    Detail lifting strakes:
    [​IMG]

    Afwerken met plamuur uiteraard:
    [​IMG]

    na schuren begint eea er behoorlijk goed uit te zien:
    [​IMG]

    overzicht van de onderzijde:
    [​IMG]

    detail van de voorzijde, lifting strakes vooraan zijn wel een uitdaging!
    [​IMG]

    Na plamuren, schuren ziet dat er ongeveer zo uit:
    [​IMG]

    Andermaal de gehele romp in spuitplamuur gezet:
    [​IMG]

    Romp in spuitplamuur, gezien vanuit een andere hoek:
    [​IMG]

    Romp in spuitplamuur, gezien vanuit een andere hoek:
    [​IMG]
    Al bij al nadert de romp zo ongeveer het eindstadium... er zitten geen grote fouten meer in, nog wel fijn schuren en lakken en dan gaan we richting het maken van de mallen !!
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  17. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    kan mij wel voorstellen dat die australier verkocht was . wat een superrrrrrrrrrr project man!!!
    knap gemaakt en nog netjes ook . ben benieuwd hoe die eruit ziet als ie uit de mal komt!!!
    waarschijnlijk hetzelfde maar je snapt me wel haha.
    blijf ook lekker meeloeren . succes nog met de bouw hoor!!!!
    grt tom
     
  18. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Ondertussen weer enkele maanden verder zonder update... ik heb deze week de mal klaar dus tijd voor een update!

    Eerst nog enkele foto's van de laatste stappen van de romp (plug) zelf:

    Passen en controleren van de uitlijning van de assen:
    [​IMG]

    Na controle blijkt dat de spiegel achteraan niet 100% haaks staat:
    [​IMG]

    Nieuwe achterkant monteren die wel 100% haaks staat:
    [​IMG]

    Alles recht:
    [​IMG]

    Romp gespoten in primer:
    [​IMG]

    Romp gespoten in primer:
    [​IMG]

    Aflakken:
    [​IMG]
     
  19. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Maken van een scheidingsflens voor de 2 maldelen

    Omdat de mal straks uit 2 delen zal bestaan, hebben we een tijdelijke flensrand nodig om de scheiding van de 2 helften te maken. Deze flensrand komt op het breedste punt van de romp, zodat straks elke helft uit de mal zal komen.
    Ik heb hiervoor eerst de ruwe vorm uit een dunne MDF plaat gezaagd:
    [​IMG]

    Zoals te zien is de ruimte tussen de romp en de flensrand nog veel te groot. Ik heb hier een groot stuk karton over gelegd (ook te groot uitgeneden):
    [​IMG]

    Duidelijk te zien dat de karton ook te veel opening laat:
    [​IMG]

    Vervolgens met tape op het karton netjes langs de romp stukjes aanbrengen, zodat de rand volledig tot tegen de romp komt:
    [​IMG]

    Zoals te zien zijn er nu geen openingen meer tussen romp en flensrand:
    [​IMG]

    Hierna wordt het karton, inclusief de aangebrachte tape, in zijn geheel overgebracht op een stuk harde polystyreen plaat:
    [​IMG]

    Wanneer we dan deze polystyreenplaat uitzagen en over de romp leggen, zijn er nauwelijks nog openingen tussen de romp en de flensrand:
    [​IMG]

    Een laatste stap is alsnog met modelklei de miniscule ruimte tussen romp en flensrand opvullen:
    [​IMG]
     
  20. Dazzler

    Dazzler

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    897
    Locatie:
    Kessel, België
    Bouw van de mal (eerste helft)

    Nadat eerst meerdere lagen loswax zijn aangebracht, en tot slot een laag PVA losmiddel, kan gestart worden met het aanbrengen van de gelcoat:
    [​IMG]

    Gelcoat aanbrengen:
    [​IMG]

    Gelcoat is volledig aangebracht (2 lagen gespreid over 2 dagen)
    [​IMG]

    Lamineren van de mal, eerste laag 200 gram glasvezel met vinylesterhars:
    [​IMG]

    Lamineren van de mal, 4 lagen van 450 gram glasvezel met mallenhars:
    [​IMG]

    Lamineren van de mal, 4 lagen van 450 gram glasvezel met mallenhars:
    [​IMG]

    Aanbrengen van houten versteviging van de mal:
    [​IMG]

    Aanbrengen van houten versteviging van de mal:
    [​IMG]

    Omdraaien van de romp en loshalen van de oorspronkelijke bouwplaat:
    [​IMG]
    Loshalen van de tijdelijke flensrand:
    [​IMG]

    Eerste helft van de mal is klaar. De mal heeft nu zelf een flensrand, en er kan gestart worden met de bovenste helft (2° mal)
    [​IMG]
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina