Zelfbouw Catamaran project

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum maar al een tijdje met RC boten bezig.
Heel vroeger in mijn jeugdjaren (zo'n 30 jaar geleden) al wat standaard Graupner boten gehad en ook ooit een houten model zelf gemaakt. Die is nooit helemaal af gekomen en ben ik uiteindelijk ook kwijtgeraakt.

Zo'n twee jaar geleden werd ik weer enthousiast toen ik op youtube een filmpje tegen kwam van een RC boot met twee buitenboordmotoren. Vol enthousiasme aan het bouwen geslagen en uiteindelijk best een leuke boot gemaakt.

Echter was het uiteindelijk niet een volledig geslaagd project. Veel te veel epoxy aan de binnenkant gesmeerd voor de versteviging en daardoor werd ie veel te zwaar.
De motoren zijn twee stuks Graupner GTX800 met de standaard brushed 24v motoren. Daar moesten dus twee 6s lipo's bij. Met de bijbehorende electronica ook een behoorlijk gewicht.
Hij lag nogal diep in het water maar vaarde op zich niet eens heel slecht.

Na dit project (misschien maak ik hier nog een apart topic voor aan van de bouw) kwam ik op het idee om toch maar een lichtere boot te maken en kwam ik op internet deze tekening tegen:

Op internet ook al wat projectjes hiervan gevonden en dus weer met veel enthousiasme een de slag met project twee.

Omdat dit project uiteindelijk toch wel erg geslaagd is wil ik hier op dit forum een verslag van plaatsten.
Ik zal de komende tijd dus wat foto's plaatsen van de voortgang van de bouw en het uiteindelijke resultaat.

Om te beginnen moest ik eerst de tekeningen op het juiste formaat afgedrukt krijgen. Ik heb via internet wat afdrukken kunnen laten maken op redelijke formaat. De boot moest ca. 1 meter lang gaan worden dus wat verschillende formaten af laten drukken. uiteindelijk was één van de afdrukken precies goed en kon ik beginnen.
Eerst alle spanten uitknippen en op triplex plakken.
Ik heb gewoon bouwmarkt triplex gebruikt.

Ik heb het model van de tekening wel wat aangepast. Het laatste stuk van het origineel heb ik er af gelaten dus het voorlaatste spant is de spiegel geworden. Dit had ik gedaan omdat het oorspronkelijk het plan was om de twee Graupner buitenboordmotoren op dit model te monteren. Dat plan werd gaandeweg aangepast. In eerste plaats omdat ik het toch wel zonde vond om het eerste project te demonteren.
Ik heb een knik in de zijkant gecreëerd. Dit heb ik afgekeken van de echte offshore catamarans. Ook heb ik de zijkant wat spitser naar de voorkant laten lopen waardoor aan de voorkant wat meer van de onderkant zichtbaar is. Het achterdek heb ik in het middendeel wat meer omlaag laten lopen zodat dit niet meer een geheel vlak is. Omdat ik de buitenboordmotoren in het midden wilde plaatsten heb ik de bodem vlak naar achteren laten lopen.

Mooi project! Het lijkt erop dat je ook de steps in de drijvers weg hebt gelaten, dat is niet echt bevorderlijk voor het vaargedrag. Is dat met een specifieke reden gedaan?

De steps heb ik inderdaad uiteindelijk weggelaten. Ik had aan een kant wel de inkepingen gemaakt (is ook nog te zien op latere foto's) maar weer dicht gemaakt. Heeft vooral met het uiterlijk te maken. Is ook op latere foto's wel te zien waarom.
Omdat ik inmiddels al een paar keer heb gevaren weet ik al dat het vaargedrag goed is.
Ik heb er wel lang over getwijfeld omdat het in echt er ook altijd in zit en dus natuurgetrouwer is.
Je ziet dit op real size offshore race boten, zowel catamaran als deep V. Kleinere boten hebben dit meestal niet. Wat ik er van weet is dit vooral gedaan is om minder weerstand te genereren wat bij boten van een meter of 15 die een paar ton wegen wel verschil maakt.

De romp zal nu wat meer plakken aan het water en wat lastiger op snelheid komen. Nu is dat tegenwoordig eenvoudig te compenseren met een dikkere setup. Zolang het niet om topprestaties gaat zal je het misschien niet merken inderdaad.

Grondverf, plamuur en heel veel schuren. Het deksel heb ik van polyester schuim gemaakt. In de lengte een paar dunne draadeinden er in gestoken voor de stevigheid.
Aan de achterkant een opening gelaten voor het monteren van de motoren. Omdat het oorspronkelijke plan was om de buitenboordmotoren te monteren leek me dit genoeg ruimte. Dat viel later na het wijzigen van de plannen nogal tegen.

Piet, een prachtig project! Houtbouw in combinatie met buitenboordmotor(en), precies waar ik ook van houd ;)

Wat voor buitenboordmotoren ga je gebruiken? Weer de Graupners? En wat zijn de afmetingen van de romp? Ik blijf het volgen!

Ik was inderdaad van plan om de Graupners hier op te monteren. Uiteindelijk heb ik toch voor een andere set up gekozen.
De afmetingen van de romp zijn 110 cm lang en 32 cm breed.

Mooie boot, heb de boot in klein gebouwd , om te proberen. Lang geen modelbouw meer gedaan
Nu wil ik hem ook groter bouwen, heb je nog een tekening of i.d.? Want uitvergroten vervormen/ vervagen de lijnen. Groetjes Henri.

Vooral als je nog niet veel hebt gevaren en geëxperimenteerd met r/c speedboten is het raadzaam groot te beginnen. Dus, minimaal vanaf 1m lengte. :hammer: Euh... nee ik vergis me. Hoe mooi de romp ook gebouwd is, je gaat leergeld betalen bij varen en afstellen. Alleen, gezien de afmetingen een veelvoud van wat je kwijt bent ten opzichte van mini-hydro of hydro 1-formaat (om maar ‘ns een dwarsstraat te noemen). Nogmaals... het ziet er mooi en strak uit, maar zeker bij electro setup wordt het een kostbare aangelegenheid.

Back