Zelfbouw Catje.

Het wordt zo langzamerhand een beetje vervelend, maar ook ik heb
maar besloten een bootje zelf te bouwen. Je moet toch wat.
Ik Heb besloten om er een catamaran van te maken.
Als eerst een tekening gemaakt in Acad.
Cat1.JPG

De spanten worden gemaakt van 3mm triplex (2 had denk ik ook wel genoeg geweest)
en het bekleden doe ik met 1mm Balsa.
Voor de hardware moet ik nog even kijken maar denk aan een speed 700 met flexas.

Na het tekenen alles uitprinten en op het hout tekenen, wat een klus was dit zeg.
Hout.jpg

Hier zie je maar een klein gedeelte.

Toen alles getekend had was het tijd om te zagen. Helaas liet het weer het afweten, dus zat ik binnen met regen IPV buiten in de zon.
Maar goed alles uitgezaagd en voor de lol maar even in elkaar gestoken.
ruw.jpg

Nu eerst alles maar schuren.
Het zal geen haast project zijn dus alles komt op ze tijd.

Ziet er goed uit! Kijk voor hardware is bij www.hopf-modelltechnik.de . Goedkoop en van goede kwaliteit. 2 mm was inderdaad ook genoeg geweest. Ik raad je wel aan om op het eind de binnenkant te bekleden met een carbon mat en de buitkant met een glasvezel matje. Kost niks, maar brengt een hoop stevigheid er aan toe. Zorg je er ook voor dat alles haaks op elkaar zit :idea: Maar wat bedoel je precies met het bekleden van Balsa hout? :oops:

Maurits

Dat carbonmat niks kost geloof ik niet.
Dat je speciaal carbon moet gebruiken ook niet.

Voor het bekleden zou ik *helicopter triplex* gebruiken van 1mm dik.
Hierdoor hoef je niet met polyester/epoxy aan de slag, waardoor het model veel lichter blijft.

Het word ook wel vliegtuigtriplex genoemd, het is echt heel fijn om mee te werken! nog wel aardig te snijden en het word lekker hard! Bij balsa heb je toch altijd net wat minder stevigheid en moet je zoals Rob al zei, nog weer met epoxy e.d. aan de slag.

Weet je al wat voor motor etc. er in komt?

1 tip, lamineer de naden van de onderkant wel van binnen uit,

je verlijming van vliegtuigtriplex met de naden tegen mekaar is niet super sterk.

dus als je een strookje op de naden doet nadat de hele bodem in mekaar zit. dan heb je een veel sterker geheel

heej,

leuk dat je zelf een boot bouwd en zeker een cat!

Hoe groot is je model? en wat komt erin?

succes met de verdere opbouw

jurriaan 8)

Hoi,

leuk om te zien dat er nog iemand een eigen ontwerp aan het maken is. Ik ga het zeker volgen. Ziet er al leuk uit. Succes.

geachte bouwers heb een kleine toevvoeging aan dit vantastische project las dat mensen het leuk vonden dat ze hun eigen ontwerp maaken dit heb ik zelf ook gedaan alleen heb ik het een keer anders gedaan wat alle regels te boven gaat ben dus een cat aan het bouwen maar zonder een tekenig werk vanuit foto,s dat ik een idee had wat het moest woorden (heb de foto.s eigelijk helemaal niet gebruikt :lol: :lol: ) maar mijn boot is dus 1.15 meter lang word aangedreven door 2 speed 700 nedeyon motoren van graupener op 14 cellen hij is nog lang niet klaar zit nog veel werk aan maar als jullie het leuk lijkt om en bouw verslag van mijn cat laat dan gewoon een berichtje achter op het forum hier dan zal ik met een klein verslagje beginnen met foto,s

greetz formi

duh, wat voor vraag is dat, natuurlijk willen we een bouwverslag! :D heheheh! :lol:

ben benieuwd hoe dit eruit ziet allemaal

grtz jurriaan

ok is goed moet er wel bijzeggen dat ik het neit van de teening doe en zo gewoon uit het hoofd maarja zal binnenkort wel ff een opic beginnen met foto's zal de URL dan wel tovoegen hier op dit topic nou tot mijn bouwverslag dan maar :P :P

greetz formi

Back