Zelfbouw Depron parkflyer

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Courtman, 11 sep 2008.

  1. Courtman

    Courtman

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Fryslân
    Hallo,

    Al sinds lange tijd heb ik willen modelvliegen, maar het is er nooit van gekomen. Graag wilde ik de Depron Tigermoth bouwen die hier op forum staat, en een vriend van mij wees me erop dat via Hobbycity goedkoop elektronica te bestellen is om een dergelijk vliegtuig luchtwaardig te maken. Reden genoeg om me er aan te wagen!

    Uit verschillende draadjes hier op het forum (waaronder die van de tigermoth)heb ik een lading motortjes, accu'tjes en andere meuk besteld. verder is er een zender (MX-12) en kristal uit Duitsland gehaald, en heb ik bij een lokale parketboer enkele platen Depron gehaald.

    Nadat alles binnen was ben ik begonnen met de bouw van de tigermoth. Hoewel ik weinig kennis heb van vliegtuigen, ben ik wel redelijk technische en aardig vaardig qua bouwen, en het resultaat was dan ook redelijk geslaagd, het leek zowaar op de Tigermoth van het forum!

    Na enig instelwerk was het punt van vliegen aangebroken. Het was een redelijk windstille dag, en de maiden zou een feit worden. Vliegtuig in de hand, beetje gas geven.. beetje meer nog, en gooi!... In een ietswat flauwe bocht naar links ging het vliegtuig er vandoor, na een beetje 'up' te geven viel het vliegtuig over zijn linker vleugel weg, en belande 'nose-first' in het hoge gras. Een vlucht van amper 3 seconden en ik stond te trillen op mijn benen van de spanning! De schade viel gelukkig mee.

    Poging 2 was iets meer succesvol, en ik wist het vliegtuig redelijk lang in de lucht te houden (lees 20 seconden), toch vloog het als een hork. Tijdens de bochten trok de neus erg omhoog en het vliegtuig viel regelmatig over links weg. Na een half uur was het vliegtuig total loss, en ik gaf de schuld van de minimale controle van het vliegtuig aan het ontbreken van de Ailerons. (Later kwam ik er pas achter dat dit door het ontbreken van zijwaartse instelling van de motor, en het verkeerd liggen van het zwaartepunt kwam)

    Aangezien het vliegtuig niet meer operational was, moest er iets nieuws komen, iets mét ailerons. Op het forum kon ik echter niet iets vinden wat gemakkelijk te bouwen is, ailerons heeft en voor een absolute beginner te vliegen is. En als iemand anders niet iets bruikbaars heeft, dan moet je zelf maar wat verzinnen, zo ontstond het idee voor een Depron vliegtuig waar dit draadje over gaat.

    Na enig teken, knip en plakwerk waren er wat malletjes gemaakt:

    [​IMG]

    Vervolgens alle onderdelen uit Depron snijden en na wat meer plakwerk ontstond er zowaar een vliegtuig! Helaas heb ik geen foto's gemaakt van het bouwen zelf, maar van het resultaat wel:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Het ontwerp is deels gebaseerd op een pylonracer en wat Depron vliegtuigjes die ik vond op het forum. En moet zeggen dat het redelijk geslaagd is. Toch zijn er zo m'n twijfels of dit wel het ideale beginnerstoestel is (geen V-stelling enzo), maartoch, mocht ik hem kapotvliegen dan is zo weer een nieuwe gemaakt, mits de elektronica het overleeft.

    Na een week van harde wind en regen was het gister zover, droog en praktisch windstil! vliegtuig en zender in de fietstas. Extra propeller, gereedschap en plakband mee (kan altijd makkelijk zijn) en op naar de ijsbaan bij ons in het dorp. De ijsbaan is qua oppervlakte groter dan een voetbalveld en deels bekleed met een laag asfalt, deels met hoog gras, een ideale RC-plaats, maar wel binnen de bebouwde kom. Daar aangekomen, accu inpluggen, zender aan, alles testen, motor op toeren en gooi!... Het vliegtuig ging er in een kaarsrechte baan vandoor. Na een beetje up geven en prutsen met ailerons moest ik concluderen dat het vliegtuigje wel erg fel reageert. Gelukkig heb ik op forumadvies 1 van de schakelaars geprogrameerd om de uitslag van hoogteroer en ailerons naar 50% van het orgineel te zetten, en dat hielp! 3 Minuten later kwam het vliegtuig na een rustig buikschuiver tot stilstand in het gras, een geslaagde maidenflight was een feit! Ik stond weer te trillen op mijn benen, uitgeput door het inhouden van m'n adem, maar met een smile van oor tot oor, genieten!

    Na een korte pauze heb ik nog een 10 minuten in de lucht doorgebracht en zowaar wat loopings geprobeerd. Na een harde landing (lees: ongecontroleerde crash) was de neus ineengedrukt en verder vliegen niet mogelijk. Al met al was het een succesvolle dag, en ben die avond begonnen met de bouw van een nieuw rompje. Vandaag ondanks de wat hardere wind met die nieuwe romp gevlogen en me weer erg vermaakt.
    Ik wilde mijn ervaring met iemand delen, vandaag dit (wat lange) verhaal ;)

    Technische data van het vliegtuig:
    breedte: 700mm
    lengte: 640mm
    gewicht: ongeveer 190gram RTF

    Elektronica:
    Turnigy 2205 1500kV
    Turnigy Plush 10A
    GSW 8040 Slowfly
    Corona RP4S1 40mhz
    3x HTX500
    620mAh 2s lipo

    Het vliegtuig bestaat voornamelijk uit Depron 3mm met 6mm 'spanten'. De vleugel is een enkel stuk 3mm Depron dat aan de voorkant gevouwen is om 6mm spanten en versterkt met een enkele 2mm carbonstaaf en Leukopor(tape). vleugelprofiel is zelf wat bedacht. Scharnieren zijn van diskette materiaal en besturing van de roeren gaat dmv een 0,5mm trek-duw stangetje in een kunstofbuisje, de ailerons met 0,8mm stangetjes. De vleugel wordt op de voorkant in een sleuf in de romp gestoken en aan de achterzijde vastgeklemt met elastiekjes. Model is verder opgeleukt met viltstift en wat stickers die ik meekreeg van Hobbycity.

    Of het verder een goed vliegtuig is kan ik niet over oordelen aangezien ik niets heb om mee te vergelijken, mocht er interesse zijn in de tekeningen kan in deze wel digitaliseren en op internet zetten.

    Hier wil ik het bij laten,
    Gegroet!
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Wat me opvalt is dat de staartvlakken erg klein lijken .... minstens dubbel zo groot in oppervlakte lijkt me een stuk rustiger vliegen ....
     
  3. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet er idd wel zo uit.
    1/3 a 1/4 tov spanwijdte zou beter zijn.
    Verders wel net modelletje.

    Lees zo uit je verhaaltjes dat je nog wel wat ervaring mist met vliegen.
    Goed het begin is er maar is het bestuurd dwarrelen of echt beheerst vliegen.
    Probeer het snel goed te leren dat je ook weet wat je aan het doen bent anders blijf je aan het bouwen. Tuurlijk ervaring telt zeker mee. Je Tigermoth had een ervaren piloot al direct een staartlastig stempel opgedrukt als hij er mee vloog of zou zien. Dat is ook de reden dat je geen controle had en weg valt over de vleugel. Domweg overtrokken vliegen en dubbeldekker zijn daar niet zo goed in. Veel andere modellen ook niet trouwens.
    Bij twijfel beter te zwaar op de neus dan te licht.

    Maar je hebt een begin gemaakt dus zal wel goedkomen in de loop der tijd.

    Groeten Dennis
     
  4. Courtman

    Courtman

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Fryslân
    Te kleine staartvlakken had ik wel verwacht, die van het eerste rompje waren zelfs kleiner. Voornamelijk bij lage snelheden was de besturing niet altijd optimaal (reden temeer om snel te vliegen, maarjah, ooit moet je landen). Aangezien de neus weer in de kreukels ligt door een onverwachte windvlaag tijdens risicovol vliegen (lees: proberen laag over de grond te vliegen :) ) zal ik morgen weer wat bouwen, nu met grotere staatvlakken.

    De enige vlieg ervaring die ik tot nu toe heb is FMS (mx-12 geeft 8 uur aan), en ooit een x-twin. Toch leert het redelijk snel en ben blij dat ik niet een trainer hoogdekker vlieg. Loopings trekken en het snelle bochtenwerk is veel te mooi, dat het kan resulteren in een crash maakt me niet veel uit, zolang de elektronica maar heel blijft. Het bouwen van de vliegtuigjes vind ik minstens zo leuk als het vliegen, en heb dan ook al wat andere vliegtuigjes (depron spitfire, balsa/carbon motorzwever) klaar liggen die gebouwd zijn volgens tekeningen op dit forum, maar die vind ik nét te mooi om al kapot te vliegen :p
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Kleine staartvlakken geven inderdaad slechte response bij lage snelheden.
    Probeer het de volgende keer eens met wat V stelling in de vleugels.
    Daardoor vliegt hij makkelijker zeker voor een beginnende piloot omdat hij dan zelf de neiging krijgt om rechtuit te vliegen.;)
     
  6. konyn

    konyn

    Lid geworden:
    15 mei 2007
    Berichten:
    171
    Locatie:
    Den Haag
    Ik vind het een knap stukje bouwwerk!! Het lijkt mij een prima manier en goedkoop om te leren vliegen.
     
  7. rittersma

    rittersma

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    55
    waar kocht je de depron

    ik woon ook in friesland, waar heb je de depron 3 mm vandaan?
     
  8. rittersma

    rittersma

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    55
    heb je ook een tekening van je zelfgemaakte model.
    ik wil hem ook gaan maken ipv de tigermoth als maiden.

    groeten ferdinand
     
  9. Roeland010

    Roeland010

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    1.039
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooi verhaal! Mooie prestatie!....Filmpje???


    Maar...
    ... Een simpele Calmato hoogdekker (heb je met brandstof motor tweedehands, beetje zoeken en opknappen, voor onder de 100 euro) vliegt makkelijk 100 klm/uur, snaprolls, loopings, meskant! Ik denk dat je jezelf daar ook wel behoorlijk mee zult vermaken. Alleen kun je die waarschijnlijk niet bij je ijsbaan vliegen en zul je op een club moeten vliegen, alhoewel er in fryslan genoeg ruimte is volgens mij (maar ook bij een club is het behoorlijk leuk, er vliegt natuurlijk van alles).

    Succes in ieder geval!

    ooo ik zie nu dat het al een half jaar geleden gepost is... hehe
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2009
  10. koenv.w.

    koenv.w. Guest

    staartvlak

    inder daad wat zijn die klein:D
     

Deel Deze Pagina