Zelfbouw DLG beginner

Heren,

Na een halve dag draadjes te hebben gelezen ben ik gewonnen om ook ns een mini DLG te bouwen en te vliegen. Heb ik nog nooit gedaan, maar lijkt me een perfecte activiteit voor de windstille zomeravonden die er zonder twijfel aankomen.

Ik kwam voornamelijk volgende modellen tegen:
- Mimi (uiteraard)
- Apogee
- Spinnin Birdy

Zijn er verder nog modellen die te overwegen zijn? Wat raden jullie aan om mee te starten? Zijn er (gefreesde) ribbensets beschikbaar van deze modellen? Welke websites moet ik zeker ns doorspitten (behalve f3k.nl)?

Het wordt sowieso zelfbouw om de kosten wat te drukken (heb nog wat projecten lopen op dit moment).

Is het gebruikelijk bij mini DLGs om servokabels te verwijderen en lakdraad te solderen om gewicht te besparen? Die techniek wordt wel meer toegepast bij F3P (indoor kunstvlucht)

de ELF is een mooi toestel... als je wat van bouwen kent kan je deze bouwwijze vlot overnemen.

de staartdelen kan je altijd uit hout maken, en er een eigen vorm aan geven.

er zijn nog dlg's op de markt maar uiteindelijk is er haast geen verschil... allemaal ongeveer dezelfde profielen, vleugeloppervlakte etc.

wil je hem uit hout maken? of uit moderne materialen?
Podivin Composite Modellbau heeft ook een leuke nano die je kan kopiëren!

wil je hem uit hout maken? of uit moderne materialen?
Podivin Composite Modellbau heeft ook een leuke nano die je kan kopiëren!

De eerste uit hout, als het me bevalt zien we wel verder.

Over materialen gesproken: wordt de combinatie depron (vleugel-)kern met glasvezel/epoxy huid wel ns toegepast? Lijkt me licht, voldoende stijf en sterk.

Hoe zit het met die prestaties van zo'n nano? ik neem aan dat die wat minder zijn dan een mini...
Ik denk dat ik het voorlopig bij een mini hou.

Als ik het goed begrepen heb gaat het om de AG-XX profielen? Waar die 2 cijfers voor staan is me nog niet meteen dudelijk: max. welving (%), max dikte (%), ... ?

Deze site over de Apogee van Mark Drela is best wel een interessante
Charles River Radio Controllers - The Apogee HLG

je kan de profielen van de mimi stelen? ze staan op het plan.

depron? dan moet je dat met de hand helemaal schuren.
dan kan je bv beter je kerntjes snijden uit een schuimplaat, dan zijn ze ineens goed.

depron? dan moet je dat met de hand helemaal schuren.
dan kan je bv beter je kerntjes snijden uit een schuimplaat, dan zijn ze ineens goed.

F3P indoortoestellen in depron worden tegenwoordig CNC gefreesd. De contouren, maar ook zgn. pockets in het depron. Frezen van vleugelkernen zou moeten lukken denk ik. Heb je ze meteen op honderdsten of duizendsten van een mm nauwkeurig.

Snijden met gloeidraad lijkt mij onnauwkeurig. Zeker bij die fijne profieltjes in de mini en nano klasse...

Ik ben zelf bezig met een cad plan voor de elf, alle spanten staan alleen de romp heeft nog iets meer werk nodig

Als je me jouw e mail pm't dan mail ik hem je wel.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
F3P indoortoestellen in depron worden tegenwoordig CNC gefreesd. De contouren, maar ook zgn. pockets in het depron. Frezen van vleugelkernen zou moeten lukken denk ik. Heb je ze meteen op honderdsten of duizendsten van een mm nauwkeurig.

Snijden met gloeidraad lijkt mij onnauwkeurig. Zeker bij die fijne profieltjes in de mini en nano klasse...

als je een freestafel hebt, dan is frezen idd DE oplossing, maar ik dacht, laten we er van uit gaan dat we niet allemaal zo'n superdeluxe machine hebben... het kan dus met de gloeidraad ook (als je de deeltjes klein houd, en de draad dun genoeg)
tenslotte schuren en schaven ze de MIMI dlg vleugel ook helemaal met de hand... das ook niet perfect.

Leuk dat je ook DLG gaat doen....Wij zijn inmiddels "hooked" :D

Heb je deze overwogen ?

40" Depron Dynamite, Kline fogleman ? Tis wel een sloeber dlg / low cost..maar werkt toch ook leuk.

Nog geen vliegervaring, maar wat ik ervan zie is het voor een beginnerding helemaal niet gek ! en nog mooier het kost maar een paar euro! Ik ben er nu een aant bouwen naast de ammehoela (das ook niet het beste van het best maar twerkt voor een beginner perfect / goed genoeg.)

Laat in ieder geval weten hoe de bouw (bouwdraadje?) ervan vordert en hoe ie bevalt als je er mee gevlogen hebt.

k Moet het rc groups draadje wel nog ns grondig doorlezen want de info staat nogal door elkaar. Pdf tekeningen van vleugelvorm, stabilo en staartvin heb ik wel al gevonden. Maar posities van de verschillende onderdelen, lengte, spanwijdte, ...

Als ik het goed begrepen heb uit de draadjes in dit forum verdient 4 cellen NiMH de voorkeur boven een 1S Lipo omwille van de hogere spanning en wat meer gewicht in de neus.

Nog geen vliegervaring, maar wat ik ervan zie is het voor een beginnerding helemaal niet gek ! en nog mooier het kost maar een paar euro! Ik ben er nu een aant bouwen naast de ammehoela (das ook niet het beste van het best maar twerkt voor een beginner perfect / goed genoeg.)

zo blijft de nimbus natuurlijk stof happen franck ;) of is de dynamite voor mees? ;)

Back