Zelfbouw Extra 300

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ThaYankee, 4 sep 2007.

  1. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Na enige tijd rondsnuffelen op dit forum vond ik het wel eens tijd worden om een zelfbouw verslagje hier neer te zetten.
    Ik ben vanaf me 11e ongeveer al bezig met modelbouw. Het liefst bouw en ontwerp ik mijn eigen vliegtuigen en het vliegen daarna geeft natuurlijk de grote kick!
    dit is mijn 2e zelf ontworpen model, mijn eerste model was een racevliegtuig... puur gebouwd voor hoge snelheid en snel was ie!!!! dat is ook de reden dat ik nu alleen nog maar de vleugel hier heb liggen:p
    Verder heb ik nog een aantal andere vliegtuigen liggen en momenteel vlieg ik vooral met mijn Dragon Lady. Dit is echt een heerlijk vliegtuig die geschikt is voor de beginnende stuntvlieger. Alleen na verloop van tijd gaat hij toch vervelen omdat hij lang niet alle stunts kan die ik zou willen doen.
    Daarom ben ik nu dus begonnen met een nieuw vliegtuigje. Het ontwerp is gebasseerd op een extra 300. Na het bekijken van veel plaatjes heb ik een tekening gemaakt van hoe het model globaal moet worden. Nadat ik het uitgetekend had ben ik begonnen met de ribben van de vleugel uit te tekenen in Autocad. Hetzelfde heb ik gedaan met de schotten voor de romp.
    Als alle ribbetjes en schotjes getekend zijn print ik ze uit en plak ik ze op het balsahout, waarna ik ze exact kan uitsnijden.

    Technische gegevens:
    Lengte: 950 á 1000mm
    Spanweidte 1100mm
    Motor: OS Max FX32
    Uitlaat: waarschijnlijk een resonantie pijp


    Hieronder volgen een aantal foto's van het bouwproces zoals het er nu voor staat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2009
  2. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    ziet er al zeer goed uit to nu toe, ga zo verder :wink:

    EDIT: was dus te laat met mijn reactie :wink:
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Mooi 3 zijden aanzicht zie ik daar liggen :lol:
    Heb je die toevallig digitaal?

    Bouw ziet er goed uit, maar waarom heb je gekozen om de vleugelribben te delen?
    ja kan ook de ribben half inzagen, en de hoofdligger ook, dan schuif je de delen zo op elkaar.
     
  4. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61


    hehe, dat 3 zijden aanzicht is van een écht model (geen schaalmodel dus), dus ik weet niet of je daar veel aan hebt. Ik heb hem in ieder geval gebruikt als hulp voor de grove lijnen voor mijn ontwerp. En aan de hand daarvan ook een aantal maten vastgesteld.

    En de manier van half inzagen van de ribben vind ik voor mezelf nooit zo succesvol werken. Dus dit leek me een iets makkelijkere oplossing in mijn geval:)
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Zou voor mijn doel prima zijn :wink:
     
  6. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Als je interesse hebt, dan moet je maar even je e-mail adres naar mij pm-en, dan kan ik de tekening via mail naar jou toe sturen
     
  7. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Eindelijk heb ik de 2 benodigde vurenhoutlatjes 10x3 binnen:)
    Dus meteen vanavond weer aan de slag gegaan met de romp.
    Ook de rompribben heb ik net als de vleugelribben in autocad uitgetekend, het snijden en in elkaar zetten is daarna een piece of cake.
    Verder heb ik in het midden van alle ribben een gat gemaakt, zodat hier een staaf doorheen kan die alle ribben mooi recht in lijn houdt.
    Hieronder volgen een paar foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het houtwerk weegt met elkaar 207 gram
    Het houtwerk + de motor wegen 515 gram.

    Voordat ik ga beplanken ga ik waarscheinlijk alle ribbetjes en schotjes even met de dremel bewerken, zodat ik hier wat gewicht kan besparen.

    Heeft iemand hier misschien enig idee hoeveel gewicht een OS 32 ongeveer kan trekken? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat ik straks met dit model kan gaan hoveren en verticaal accelereren:)
    En is het verstandig om een resonantiepijp te gebruiken? of kan ik beter een standaard pijp nemen? want de reso pijp is vrij zwaar (180 gram).
    Reso pijp heb ik in ieder geval al wel, een standaard pijp zou ik dan moeten aanschaffen.
     
  8. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Zo, ik ben vandaag weer een leuk stukje opgeschoten. Als je eenmaal begint met bouwen, dan kun je ook bijna niet meer stoppen:p
    Vandaag heb ik het staart- en kielvlak gemaakt plus het hoogte- en richtingsroer. Verder heb ik nog een aantal zaken aan de romp gedaan, zoals het motorschot gemaakt + gemonteerd, de motorsteun erop geschroefd en nog een paar kleine afwerkingen
    Hieronder volgen weer een paar foto's

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Uiteraard staat het project niet stil en zijn er dus weer een aantal vorderingen gemaakt.
    De vleugels hebben nu ongeveer hun plek en stand gekregen, alleen zit ik nog heel erg te twijfelen of ik ze ook demontabel ga maken of niet. Het is opzich een redelijk klein model, dus het is geen ramp als het 1 geheel wordt, maar aan de andere kant is het wel makkelijk met vervoeren als ik de vleugels demontabel maak.... nouja.. daar ga ik nog even nachtje over slapen:p
    Verder heb ik een deel van de achterkant van de romp beplankt met 1.5mm balsa en dat geeft aanzienlijk meer sterkte (vooral tegen torsie).
    Ook heb ik veel kleine dingetjes afgewerkt die je niet echt opmerkt, maar wel van belang zijn (met name schuurwerk). Ook heb ik de schotten van in achterdeel van de romp uitgehold, zodat ik hiermee iets gewicht bespaar.
    zoals gewoonlijk volgen er weer een paar update foto's.
    reacties zijn welkom.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    zal toch aardig lastig worden om de besturing ( kabels enzo ) in de romp te plaatsen
     
  11. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Ik voorzie eigenlijk geen problemen met het plaatsen van de besturing en kabels in de romp. Er is in ieder geval genoeg plaats, dus dat zal allemaal wel goedkomen.

    Verder heb ik weer een kleine update. Ik ben momenteel ook druk met school en andere dingen, dus ik heb even wat minder tijd om verder te gaan.
    Ik ben verder gegaan met het maken van een systeem om de vleugels aan de romp te monteren en dan natuurlijk een 'demonteerbaar' systeem.
    De hoofdliggers van de vleugels lopen een stuk door en deze kan ik dus in een op maat gemaakte 'sleuf' schuiven. Hiermee vallen de vleugels al mooi op hun plek. Verder vallen de vleugels ook voor een klein deel in de romp, waardoor de vleugels nóg beter op hun plek blijven. En om het af te maken heb ik nog 2 plastic bouten waarmee ik de vleugels aan de romp kan schroeven, zodat ze niet tijdens het vliegen er af 'waaien'.
    Ik ben in ieder geval erg tevreden met het resultaat. Voor de vleugel heb ik trouwens een instelhoek aangehouden van ongeveer 1 graden.

    Het mooie is dat het stabilo nu ook éxact recht staat in verhouding tot de vleugels, zonder ook maar iets aangepast te hebben.... hier begint het nauwkeurige werken dus al zijn vruchten af te werpen. Dat scheelt toch weer een heleboel herstelwerk achteraf

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Leuk project! :D Ben zeer benieuwd naar de vliegeigenschappen!
     
  13. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    ziet er super strak uit !!
    ga zo door
     
  14. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    Bedankt voor de leuke reacties, dat stimuleerd toch om weer ff lekker aan het werk te gaan, zoals vandaag dus weer gebeurd is.
    Ik heb een montageplaatje gemaakt voor de wielbeugel, welke ik later in het vliegtuig heb gelijmd. Hij is in ieder geval sterk genoeg om een harde landing te kunnen over leven. Verder heb ik de vleugels nog iets beter passend gemaakt op de romp, want ik kwam erachter dat als je van bovenaf kijkt... dat de ene vleugel in een heeel iets scherpere hoek staat dan de ander. Aan het tips komt het neer op een verschil van een 4 á 5 mm.
    Verder heb ik de motor op de steun gemonteerd.
    Het begint al steeds meer op een vliegtuig te lijken:)

    Hieronder volgt weer een aantal foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    :worship: very nice Man man man ,dat ziet er goed uit.ik wou dat ik er ok al klaar voor was.Zal nog wat mogen oefenen eer ik alles onder de knie krijg.
     
  16. Benno Z

    Benno Z Guest

    Heb je last van muggen ? :wink:
     
  17. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    ??????????
     
  18. ThaYankee

    ThaYankee

    Lid geworden:
    9 jul 2007
    Berichten:
    61
    ik denk dat hij een electrische vliegenmepper ziet liggen:p
     
  19. WeZZe

    WeZZe

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    943
    Locatie:
    Zwalm
    Inderdaad
     
  20. Benno Z

    Benno Z Guest

    :offtopic: Ja ik herkende inderdaad dat gele superding wat bij mij ook onder het bed ligt, werkt fantástisch :D
     

Deel Deze Pagina