zelfbouw flying wing divinity

Na de bouw van een cargovliegtuig (zelfbouw-cargo-vliegtuig) zin om weer iets anders te maken. Deze keer wel van tekening.
Bouwmateriaal polypron, 6 mm, plaat van 1 bij 1 meter. Maten op tekening waren in inches, omgerekend naar maximaal afmeting die nog uit plaat kon, dus 1 meter brede vleugel.
Zender en ontvanger geleend van een artech wingdragon (4 kanaals). V-tail mixer van turnigy, FC 28-05 Borstelloze Outrunner 1600kv, Turnigy 1300mAh 2S 20C Lipo Accu, TGS Sport 7x4.5E Precision propeller, HK SS Serie 8-10A ESC/Regelaar met BEC, KD Colet adapter voor 3mm as. Allemaal via rc addict, goede gasten, snelle levering en snel antwoord op technische vragen. (mag ik dat op forum zeggen, anders a.u.b. seintje).
full

Voorkant vleugel 3 lagen dik. Voorop nog 2 lagen aan bovenzijde extra.
onderdelen met bison spuitbuslijm geplakt, taste het polypron niet aan, en lijkt goed vast te zitten. Maar ik kon nog wel stukken uitsnijden om accu etc verdiept te monteren. Leek me lichter dan lijmpistool.
full

Vanaf de zijkant is goed de opbouw in laagjes te zien (bovenzijde):
full

Het is een KF profiel. Zie hier voor uitleg wiki: Kline
zijaanzicht vleugeluiteinde
full

aanzicht onderzijde, hier heb ik aan achterkant een extra laagje polypron geplakt, ik hou wel van stevig.
full

Na intekenen center of gravity (zie deze link Flying wing CG calculator)
heb ik de electronica los op vleugel gelegd om te kijken hoe goed uitkwam. Het bleek dat ik niet genoeg gewicht naar voor kon brengen dus plakje daklood onder de punt geplakt.
Daarna proefvlucht gemaakt, en toen alles goed bleek ingesneden in polypron, en afdekplaatje gemaakt met aan achterzijde magneetje op schroef in romp.
Ziet er zo uit:
Bovenzijde:
full

Onderzijde met tekening van de kids
full

Klepje dicht
full

en klepje open.
full

Filmpje van de 2e vlucht
lcR8smcRPFU[/media] wing met cameravrouw.flv - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Wing is vrijwel helemaal bedekt met dunne tape en aan onderzijde gespoten met spuitbus aldiverf, maar dat laat heel snel los (kon niet rechtstreeks op polypron, lost op). Inmiddels gekleurde inpaktape kunnen kopen, das voor volgende project. Vleugelranden en andere belaste plaatsen bedenkt met vezeltape.
Wat zal ik nu weer eens gaan maken. Eerst een 2 maal zo grote wing of toch maar een skyman, dat lijkt me ook wel leuk
Groeten Marc

Laatst bewerkt:
Hij vliegt eigenlijk beter als dat ik zou verwachten met zo'n kleine motor. Ook een 8A regelaar terwijl hij met die prop toch 14,4A zou kunnen trekken. Word de motor en regelaar niet heel warm na het vliegen?

wanneer je die skyman gaat maken wel even een bouwverslagje maken!! ik ben benieuwd

Hij vliegt eigenlijk beter als dat ik zou verwachten met zo'n kleine motor. Ook een 8A regelaar terwijl hij met die prop toch 14,4A zou kunnen trekken. Word de motor en regelaar niet heel warm na het vliegen?

wanneer je die skyman gaat maken wel even een bouwverslagje maken!! ik ben benieuwd

Hoi Luppie.
Volgens de site van RC addicht trekt de motor met de prop die ik heb gekozen max 7 amp, met iets grotere prop 8 amp dus het zou moeten kunnen (FC 28-05 Borstelloze Outrunner 1600kv - RC-Addict.nl :: de modelbouwshop van Nederland). Heb wel de temperatuur gecontroleerd, maar was niet eens handwarm na minuut of 3 voluit vliegen. Accu wordt ook niet warm.
Had eerst nog een 6 prop gekozen omdat met de bedoelde prop de motor niet op toeren leek te komen. Maar dan had ik echt te weinig power, kon maar net in de lucht houden. Als je echt wat wilt stunten dan moet de motor iets groter. Maar ga morgen ook nog prop met iets meer spoed proberen. Heb geen wattmeter dus moet het doen met temp voelen :)
Lastigste bij het vliegen was de manier van starten

ow wacht ik denk dat ik naar 3S keek bij deze prop.
Bij een span van een meter is het starten nog wel te doen.
Ik heb ook zo'n vleugeltje van 2.2 meter en dat is inderdaad heel lastig om te starten. Alleen is dat onmogelijk

Back