Zelfbouw Hexacopter

Leuk project! Testen hoe de copter reageert kun je ook doen door hem stevig vast te houden en dan door met gas erop te kijken hoe hij reageert op veranderingen. Misschien nog iets van een trainingskruis er onder om erge schade bij invliegen te voorkomen? Heeft mij al heel wat narigheid bespaart...
Heb je de stroom gemeten van een combi motor, regelaar en prop?
Hoe voelen die motoreen als je ze met de hand draait? Misschien een lager gesneuveld?
Motoren kun evt je ook balanceren. Staat ergens een filmpje op youtube.

Verder veel succes met testen en doorgaan.
 
Leuk project! Testen hoe de copter reageert kun je ook doen door hem stevig vast te houden en dan door met gas erop te kijken hoe hij reageert op veranderingen. Misschien nog iets van een trainingskruis er onder om erge schade bij invliegen te voorkomen? Heeft mij al heel wat narigheid bespaart...
Heb je de stroom gemeten van een combi motor, regelaar en prop?
Nee, niet gedaan.
Hoe voelen die motoreen als je ze met de hand draait? Misschien een lager gesneuveld?
Ik denk dat bij 2 motoren het niet goed zit helaas. De overige 4 draaien (en klinken) normaal, maar 2 ratelen wat. Hoor je ook duidelijk als je net start (tijdens de vlucht hoor je geen verschil) en misschien is dit ook wel de reden dat de copter zo onrustig (reageert). Ook omdat de hexa lijkt de kant op lijkt te tilten met 1 van deze 2 motoren.

Veel know-how van motoren heb ik niet, dus het lijkt erop dat ik weer 'ns wat geld en tijd kwijt ga zijn aan 2 motoren, props, LiPo-alarm e.d...
Motoren kun evt je ook balanceren. Staat ergens een filmpje op youtube.

Verder veel succes met testen en doorgaan.
Ik zal 'ns naar kijken.
 
En weer even testen in de touwen. Alle pots op 50% gezet en de lucht in.
In totaal denk ik zo'n 5-10 minuten gevlogen. Toen begon de LiPo-alarm constant te piepen.

- Dat gaat al een stuk beter dan dan de vorige keer, stukken soepeler in de lucht. Geen motoren die uit zich zelf gigantisch in toeren gaan wisselen. Nog niet stabiel genoeg (teveel horizontale bewegingen), maar in ieder geval enigszins controleerbaar.
Yaw ben ik nog niet aan begonnen; eerst maar met throttle, tilt en roll proberen te hoveren.

- Ik ben bang dat ik 2 motoren mag vervangen of in ieder geval iets aan moet doen. Als ik ze met de hand ronddraai ratelen ze. Een lijkt ook nog eens een kromme as te hebben. Het tilt probleem lijkt me daar ook een resultaat van (tilt richting deze motoren)
Valt hier ook zelf nog iets aan te doen of moet ik ze compleet vervangen? As weet ik dat je die kan vervangen maar dat ratelen enzo.

- ESC's werden in die tijd lauw tot handwarm. Geen idee hoe dat gaat uitpakken als ik langer doorvlieg (of hogere payload krijg).

- Motoren worden wat warmer dan de ESC's. Maar vreemd genoeg zijn er nu niet echt temperatuurverschillen tussen de 4 goede motoren en de genoemde 2.

- LiPo werd lauwwarm. (zou toch makkelijk aan moeten kunnen: 5000mAh, 25C (30C piek). Dat maakt 125-150A en motoren zijn theoretisch maximaal 6x18A = 108A. Normaal en weerafhankelijk of niet normaal?

- Vogels zijn er niet blij mee; ze hebben m'n prop ondergepoept! :mad: (maar al vrij schoongevlogen ;))

- Ik hoop dat de LiPo beter balanceerd. Iemand heeft hier wel verteld dat cellen wat beter gelijk trekken naar een aantal keer laden/ontladen maar nu is het toch aardig groot verschil nog (voorbeeld LiPo alarm ging af; een cel stond dus (blijkbaar) op zo'n 3.3V maar de andere cellen waren zelfs rond de 4V geloof ik:???:)

- M'n landing gear is niet echt goed; het buigt zo om ofwel na een beetje ruwe landing moet je de boel bijbuigen om weer horizontaal te kunnen beginnen.

- Wat is dé tip om de throttle input wat minder gevoelig te maken? Tilt en roll zijn aardig controleerbaar (mag misschien ook nog wel iets minder) maar throttle mag wel wat minder. Tuurlijk, kleinere props helpen vast maar wat kan op korte termijn ook helpen? (D/R en Expo van tilt/roll staan op 60% en 30%)

Er zijn een aantal filmpjes gemaakt op 2 telefoons, 'ns kijken of ik dat wat kan bewerken en op youtube kan gooien zodat jullie ook wat kunnen zien...
 
Laatst bewerkt:
Even een filmpje in elkaar geflanst (eerste keer dat ik een filmbewerkingsprogramma heb gebruikt; niet zozeer om mooi filmpje te maken maar meer om gedeeltes eruit te knippen enzo).

Eerst een idee hoe ik nu zo ongeveer vlieg en vanaf 2:44 de genoemde motorproblemen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
he goed gedaan jonge, Ja die ene motor lijk me niet goed meer...man man lijkt wel of er zand in zit..haha.

Misschien dat je ander motor alleen een kromme prop adaptor heeft, maar wees er maar op voor bereid dat je er nog meer zal kopen. Het is dan ook wel makkelijk als je er een aantal extra besteld dan heb je wat voorraad en hoef je niet weken op HK te wachten.

En kleinere 9 of zelf 10'' props op die motors gebruiken lijkt me niet de beste oplossing om van je schokkerigheid af te komen. Het is meer onwennigheid van jou, omdat je nog beginner bent en het KK bordje wat behoorlijk gevoelig is naar mijn mening. Verschil tussen mij CC is Dag en Nacht.

Probeer de Throttle Curve in je Radio eens wat lager te zetten. Dan zou hij wat minder fel moet reageren.
 
Motoren eens goed checken. Die 'krr krr' hoort niet echt zo... ;-) Eens demonteren en uit elkaar halen. Misschien kun je het zien. Lagers kun je redelijk testen door ze vast te pakken op de binnenschaal en over de tafel te rollen. Dan voel je wel of hij nog goed is of dat hij een opdoffer heeft gehad.
Die laatste motor is iets krom. Je ziet de slinger op de propadapter. Laat hem eens draaien zonder adapter en prop en dan kijken of hij nog slingert. Anders misschien nieuwe as oid.

Wat voor een zender heb je? sommige zender kun je heel mooi programmeren met een gaskurve. Dan moet je uitzoeken waar je ongeveer gaat hoveren en kun je daar je uitslag bepalen.

in welke buurt woon je? misschien zit er iemand bij je in de buurt die je ff kan verder helpen.

Dat van dat touw snap ik dat je het doet, maar op het moment dat het touw op spanning staat, gaat de hexa erop corrigeren, wat ook weer een onrustig beeld geeft.
 
Probeer de Throttle Curve in je Radio eens wat lager te zetten. Dan zou hij wat minder fel moet reageren.
Ik heb de 9x in Acro mode staan en dus geen Throttle Curve mogelijkheden.
Ik lees via Google wel dat sommige mensen het in Heli mode zetten met bepaalde settings waardoor je wel Throttle Curve kunt inzetten.
Dat dan doen en zo ja; welke settings precies?
Motoren eens goed checken. Die 'krr krr' hoort niet echt zo... ;-) Eens demonteren en uit elkaar halen. Misschien kun je het zien. Lagers kun je redelijk testen door ze vast te pakken op de binnenschaal en over de tafel te rollen. Dan voel je wel of hij nog goed is of dat hij een opdoffer heeft gehad.
'ns kijken of die motoren uit elkaar te halen zijn. Zoiets doe ik liever niet (want geen idee hoe of wat).
Die laatste motor is iets krom. Je ziet de slinger op de propadapter. Laat hem eens draaien zonder adapter en prop en dan kijken of hij nog slingert. Anders misschien nieuwe as oid.
Ga ik doen. Even alle props er weer af en kijken. Tegelijk nog maar een keer weer ESC's kalibreren (throttle) en daarna met control board kalibreren.
Dat van dat touw snap ik dat je het doet, maar op het moment dat het touw op spanning staat, gaat de hexa erop corrigeren, wat ook weer een onrustig beeld geeft.
Uiteraard. Daarom probeer ik ook vrij te hangen dat het touw niet op spanning staat.;)
 
flash die 9X naar ER9X en je kan alle curves instellen waar en hoe je wilt..

Kan ik altijd nog doen, maar nu even geen zin in priegelig soldeerwerk. ;)

Op rcexplorer.se staat qua acro/heli mode dit:
If you have a computer-radio you can chose either airplane or helicopter mode. It doesn’t really matter. The helicopter mode will have the advantage of setting a custom throttle curve for those who doesn’t like a linear response on the throttle. If you use the helicopter mode make sure that the swash is set to; two servos 90°. If you use 120° CCPM mixing your platform will be unflyable!
En op RCGroups een reactie:
For the 9x this is wrong..put it in heli 90deg mode, it will work the same as acro but will give you access to throttle curve which acro doesnt. Throttle curve is a very necessary option with multis....
Tilt en roll zijn met D/R en Expo al aardig wat verbeterd. Maar 't ding heeft gewoon teveel power voor nu.
 
Laatst bewerkt:
De ratelende motoren lijken voorlopig een eenvoudige oplossing te hebben: heb alle bouten/schroeven e.d. weer 'ns stevig vastgedraaid (de 2 bouten waarmee de motor op de arm zit en de 3 inbusbouten van de propadapter) en dat leek al het geratel weg te nemen. :o
Ben alleen even vergeten te kijken naar die kromme as; maar ik hoop dat dat dus ook komt van de losse inbusbouten van de propadapter...

Overigens nog maar een model aangemaakt in heli (2) mode. Throttle curve wat aangepast uit de losse pols (maximaal 80%, midden 40% en 2 andere daar tussenin). Na een hoop gedoe (props eraf -> alles vastschroeven -> esc's individueel throttle range -> alle esc's via control board throttle range -> nieuwe heli mode op Turnigy 9x -> receiver los om te binden -> alles weer aansluiten en weer proberen.
Linkerkant is underpowered om het zo te zeggen; rechts draait veel harder en als ik vol naar rechts stuur gaan de linkermotoren nauwelijks harder.
Morgen maar weer 'ns naar kijken.

Hoop gedoe, maar ik hoop door de 9X in heli mode te zetten i.c.m. throttle curve dat het allemaal wat beter controleerbaar wordt.
 
Wat een rotweer ook de laatste weken. Geen leuke zomervakantie zo...

Wil graag weer proberen maar er is gewoon geen mogelijkheid voor; zoals in het filmpje te zien is test ik met touw in het gras dus als ik dat nu zou doen regent het voordat ik alles klaar heb + gras is drijfnat.

Hopelijk wordt het beter weer en kan ik weer vliegen. Waarschijnlijk moet ik wel kijken naar de roll pot want links draaiden de motoren nauwelijks (ook niet bij vol naar rechts sturen) en hij wil bijna meteen omrollen.
Maar ik moet maar rekening mee houden dat ie nooit echt stabiel wordt, en echt stabiele controllers zijn ook weer zo duur (OpenPilot is opzich rond de €100 nog enigszins te doen, maar de rest is echt 100-en euro's :shock:)
 
Laatst bewerkt:
Vanavond nog eens getest maar niet gevlogen; had wel een vreemd probleem namelijk:

Met tilt werkt met sticks prima maar roll doet het letterlijk maar half. Roll stick heeft hetzelfde effect op beide motoren (dus beiden gaan harder of juist zachter draaien) i.p.v. maar 1 motor? Heb wel 'ns gezien op internet dat roll verkeerd om staat maar dit nog nooit?
De 9x staat overigens in heli-3 mode; enige manier om wat aan throttle-kracht te doen. Zou dat er mee te maken hebben?

Iemand een idee wat dit is en beter nog; opgelost kan worden?

Zit overigens met een schuin oog overigens al naar wat andere control boards te kijken zoals de Rabbit en DJI Naza maar die zijn ook wel erg stevig geprijst en natuurlijk gruwelijk overkill voor een beginner...
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft je motor bevestiging: ik zie dat je maar 2 punten vast hebt zitten (in dezelfde as/lijn). Het lijkt mij verstandiger om alle 4 vast te maken zodat de motor in alle richtingen (zowel het verlengde als de haakse richting op je hexa) vastgesnoerd zit.
Ook zullen ze zo minder snel lostrillen.
 
Zit overigens met een schuin oog overigens al naar wat andere control boards te kijken zoals de Rabbit en DJI Naza maar die zijn ook wel erg stevig geprijst en natuurlijk gruwelijk overkill voor een beginner...

Ik kan maar 1 ding zeggen "MultiWii" kost bijna niets meer en vliegt perfect.
Naza is wel iets makkelijker, maar veel duurder.
Kijk eens rond voor een Crius SE, kost rond de 40 euro, hiervoor krijg je 4 sensoren. Hier op dit forum is er al veel over besproken.

De Rabbit zou ik afblijven, deze is gestolen van MultiWii en word op dit moment niet meer ondersteund.
 
Ik kan maar 1 ding zeggen "MultiWii" kost bijna niets meer en vliegt perfect.
Naza is wel iets makkelijker, maar veel duurder.
Kijk eens rond voor een Crius SE, kost rond de 40 euro, hiervoor krijg je 4 sensoren. Hier op dit forum is er al veel over besproken.

De Rabbit zou ik afblijven, deze is gestolen van MultiWii en word op dit moment niet meer ondersteund.

rabbit werd nooit ondersteunt door multiwii.. dus da's sowieso BS als je zegt dat deze niet meer ondersteunt word.

het is een op zichzelf staande controller net als bijvoorbeeld naza.
en de fabrikant werkt wel degelijk aan verbeteringen in de FW.
in het begin ging het hard met updates van de FW, maar nu langzamer... simpelweg omdat de meeste bugs eruit zijn.
vorige maand kwam de 2.12 versie uit, en deze zal waarschijnlijk snel weer opgevolgd worden door een nieuwe update.. de 2.12 versie word niet echt gewaardeerd vanwege de failsave functie. (er word nu aan gewerkt door het ontwikkelings team)

de multiwii gemeenschap viel over de rabbit omdat er blijkbaar een stukje multiwii was gebruikt en verbeterd.. en juist deze verbetering zou gedeeld moeten worden.
iedereen mag MultiWii gebruiken en verbeteren, je mag geld verdienen met controllers die op multiwii draaien maar als je iets aan de code verbeterd moet je het delen.

het gebruik van MultiWii is overigens nooit onomstotelijk bewezen.
(TC heeft met veel pijn en moeite 1 stukje code gevonden welke op MultiWii lijkt.. 30 regels van enkele 1000den regels code)

de rabbit had de gegevens van hun CPU's afgeschuurt zodat het moeilijk is/was om te weten hoe en welke code er gebruikt word.(iedere CPU behandeld de input/output anders en de ene kan wel met een bepaalde code overweg en de andere niet)

ondertussen is de cpu bekend, maar ondertussen is ook wel degelijk bewezen dat de rabbit NIET volledig op Multiwii draait........ was het maar zo, dan was het communicatie protocol een stuk beter en zouden problemen met de FW sneller en beter opgelost worden.


zo weer genoeg gezeur over Multiwii vs Rabbit.
 
Bedankt voor jullie opmerkingen over flightcontrollers, daar kan ik wat mee.

Maar weet iemand waaraan het ligt dat bij roll stick beide motoren (links en rechts) tegelijk versnellen of juist langzamer gaan (i.p.v. een sneller en ander langzamer?)

Ik heb de 9X in Heli-3 modes, want het moest in 90° zijn. Hoewel Heli-5 mode hetzelfde eruit ziet?
 
gewoon in vliegtuig mode zetten.. in heli mode zijn er altijd mixes actief.

en binnenkort je 9X flashen naar ER9X software... pas dan is je 9X een top zender.. nu is het een onding voor multi's..
 
Maar hoe hou ik 'm dan in toom? Juist zoals jbkappirossi aangaf is het handig om throttle curve te gebruiken zodat ik maximum toeren kan inperken en de curve bij zo'n 50% wat kan afvlakken voor makkelijker hoveren. Dit omzetten naar Heli-mode kwam ik ook veel op internet tegen, ook bijv. bij RCGroups. En dat kan alleen in Heli-mode (of na flashen naar ER9X).
Kleinere props is dus ook geen mogelijkheid.

EDIT: 9x in heli-1 mode gezet en werkt nu beter. Nu weer opnieuw helemaal afstellen die kamikaze hortensia snoeier:nosmile:...
 
Laatst bewerkt:
rabbit werd nooit ondersteunt door multiwii.. dus da's sowieso BS als je zegt dat deze niet meer ondersteunt word.
Dat heb ik ook niet gezegd, ik heb gisteren nog ergens gelezen dat het Rabbit team stil ligt en er verder geen ontwikkelingen meer zullen komen.

Dit zou dus niet waar kunnen zijn.

Ik heb nog nooit iemand een Rabbit aanbevolen om de welbekende reden (die jij hier keurig uitgelegd hebt) en zal dit ook in de toekomst niet doen.
 
Back
Top