Zelfbouw Hexacopter

volgens mij heb je ze onder stroom staan of niet? je hoeft er geen lipo of iets op aan te sluiten tijdens programmeren.

volgens mij heb je ze onder stroom staan of niet? je hoeft er geen lipo of iets op aan te sluiten tijdens programmeren.

Nee, ik heb ze niet aangesloten op de LiPo.

Even hoe ik het probeer:
- Ik heb alle 6 ESC's aangesloten (gesoldeerd) op de powerboard. (maar niet op LiPo aangesloten dus)
- Ik open op m'n laptop Flashtool.bat en stel de zaken in (welke adapter, welke ESC)
- Ik probeer met de pinnen zo goed mogelijk op de pads te krijgen voor goed contact.
- Zodra ik bovenstaande goed lijk te hebben; sluit ik de USBasp (welke al aan de kabels zit) aan op de laptop.
- De ESC maakt een piep geluid dus hij krijg de voeding van de laptop door.
- Ik druk bij flashtool.bat op flash.
- Even gebeurd er niets maar dan piept de ESC 1-2-3 en bij flashtool komt bovenstaand bericht te staan.

EDIT: nog eens geprobeerd. Weer die fout, maar ik druk nog een keer flash en dan...:
Code:
avrdude.exe: Device signature = 0x1e9307
avrdude.exe: NOTE: FLASH memory has been specified, an erase cycle will be performed
             To disable this feature, specify the -D option.
avrdude.exe: current erase-rewrite cycle count is -50462977 (if being tracked)
avrdude.exe: erasing chip
avrdude.exe: warning: cannot set sck period. please check for usbasp firmware update.
avrdude.exe: reading input file "tgy.hex"
avrdude.exe: input file tgy.hex auto detected as Intel Hex
avrdude.exe: writing flash (2068 bytes):
Writing | ################################################## | 100% 1.23s
avrdude.exe: 2068 bytes of flash written
avrdude.exe: verifying flash memory against tgy.hex:
avrdude.exe: load data flash data from input file tgy.hex:
avrdude.exe: input file tgy.hex auto detected as Intel Hex
avrdude.exe: input file tgy.hex contains 2068 bytes
avrdude.exe: reading on-chip flash data:
Reading | ################################################## | 100% 1.09s
avrdude.exe: verifying ...
avrdude.exe: 2068 bytes of flash verified
avrdude.exe: safemode: Fuses OK
avrdude.exe done.  Thank you.
Ik neem aan dat dat goed is zo. Nog 5 te gaan! :banana:
Op Google vond ik al bij het opzoeken van die fout dat het een error is die je moest negeren en doorgaan.

Laatst bewerkt:
Yep is goed, wij hadden ook veel errors dat de pennen niet goed zaten, (wasknijpers methode). Met multi meter de verbindingen checken en gaan.
Suc6 met de andere, gaat steeds makkelijker.

5 zijn er gelukt maar de 6e wil maar niet lukken.
Dat is overigens ook de ESC waarmee ik ben begonnen om te flashen. Een flinterdun deeltje van 1 v.d. pads is toen los gegaan met solderen. Maar er zit nog wel gewoon metaal onder dus dat zou nog gewoon moeten werken.

Bij deze ESC kreeg ik ook 2 vage errors o.a. deze: http://i.imgur.com/ktISp.jpg
En nog een keer een van 'Expected Atmel of Atmega' Uiteraard wel bij de instellingen RCTimer 20A gekozen.

De 5 ESC gingen opzich prima met flashen, 1 ging bij de eerste poging direct goed maar de 6e zit ik nu dus al een tijd mee te klieren. Geen idee of dat nog wel gaat lukken...

Wel jammer opzich; leek me wel geinig om morgen aan de visite van m'n verjaardag te laten zien.

Deze heeft geloof ik niet echt zin meer. De 2e pad (Miso) is losgekomen bij het solderen in het begin (alleen de flinterdunne pad, meer niet).
De ESC krijgt stroom van de USBasp maar zodra ik probeer te flashen licht op de USBasp 1x snel een rood lampje op (en een 1-2-3 pieptoon) maar geen succes.
(Heb even de LiPo aangesloten en deze ESC's is niet geflashed, de andere 5 klinken positief voor SimonK)

Is er ook een manier om snel aan een nieuwe ESC te komen? Want als ik een nieuwe moet bestellen dan ben ik weken verder (en vakantie ook verder)?
Niemand hier toevallig een over?:???:

Laatst bewerkt:
ik heb ook een defecte esc gehad en er eentje bij een nederlandse webshop gekocht.
Voordeel: snel in huis
Nadeel: deze kostte net zoveel als 4 stuks uit HK (+/- 20,- incl verzenden)
Ik heb met het type vd esc in Google een webshop gevonden die precies dezelfde esc had liggen.
(Bij mij was dit via: http://www.powerspeed.nl)

Als het goed is heb je de MOSI draad niet nodig bij het vliegen.
Kijk anders eens goed of je niet tijdelijk een heel dun draadje kunt solderen.
Mocht het flashen toch lukken dan hoef je niets te kopen...

suc^6

ik heb ook een defecte esc gehad en er eentje bij een nederlandse webshop gekocht.
Voordeel: snel in huis
Nadeel: deze kostte net zoveel als 4 stuks uit HK (+/- 20,- incl verzenden)
Ik heb met het type vd esc in Google een webshop gevonden die precies dezelfde esc had liggen.
(Bij mij was dit via: Modelbouw)

Als het goed is heb je de MOSI draad niet nodig bij het vliegen.
Kijk anders eens goed of je niet tijdelijk een heel dun draadje kunt solderen.
Mocht het flashen toch lukken dan hoef je niets te kopen...

suc^6

Het is de MISO.
Om het uit te leggen; van de 6 pads is de MISO pad weg. Deze pad gaat onder de blauwe afwerklaag van de printplaat naar de rest van de ESC (de chip dus). Maar omdat die pad weg is is er met geen mogelijkheid meer om een MISO contact te maken. Dus deze ESC is eigenlijk wel afgeschreven.

Tenzij ik de hele schrinkwrap weg haal, en 5 pads normaal contact maak (d.m.v. de pads dus) en de 6e MISO rechtstreeks op de MISO pin van de Atmel chip druk. Is dat nog het proberen waard? (als ik de componenten vlak naast de pads al niet verkloot heb)

Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg escs zonder pads.
Bij mij moest het ook direct aan de chip.
Zou ik zeker proberen.
Je hebt niets te verliezen, toch?
Gewoon voorzichtig en misschien lukt het.

:banana::banana::banana::banana:

Rechtstreeks op de pin gedaan en met behulp van m'n broer (3e + 4e hand) na een paar keer proberen gelukt! :cool:
Ben ik even opgelucht zeg...

Nu snel de goeie firmware voor de control board flashen (hopelijk krijg ik KKmulticopter Flash Tool aan de gang; start niet op namelijk en kan ik kijken welke firmware het geschiktst is + documentatie), control board erop, aansluitingen maken en instellen.

Feest
Fijn dat het is gelukt

Volgens mij zit er in de huidige versie een bootloader en kun je via de signaal draad volgende updates doen, mocht dit nodig zijn.

Heb je link naar het flash tooltje? Ziet er netjes uit, heb zelf de command line gebruikt, maar dit is erg netjes

Mvg
Daniel

Feest
Fijn dat het is gelukt

Volgens mij zit er in de huidige versie een bootloader en kun je via de signaal draad volgende updates doen, mocht dit nodig zijn.

Heb je link naar het flash tooltje? Ziet er netjes uit, heb zelf de command line gebruikt, maar dit is erg netjes

Mvg
Daniel

Hier: KKmulticopter Flash Tool - Die Molls.net

Ik probeer er nu firmware op te zetten, maar na het flashen (wat gewoon goed lijkt te gaan) blijft de rode lamp op de control board branden. Dat zou geloof ik niet moeten (moet groen branden)....

Overigens, hexa firmware kiezen is ook niet erg prettig. Veel versies en dan ook nog een goede bijpassende manual (incl. prop richting) vinden is best lastig.

Even dom vraagje, maar ik ben nu bezig met H6Copter firmware instellen (volgens de site is H6Copter voor zowel een H-copter als een hexa zoals die van mij.

Je hebt met een HobbyKing Control board de o.a. de volgende instellingen te doen:

Stick Centering. De manual van H6Copter zegt dit:
- Set Pitch gain pot to zero. (CCW)
- Set Transmitter trims to center.
- Power on.
- LED flashes 3 times.(Ready)
- Check a receiver power.
- Wait a few seconds.
- LED flashes 1 time.
- Power off.

- Restore Pitch gain pot.
Wat bedoelen ze eigenlijk met 'Check a receiver power'??

Zelfde geldt voor ESC calibration:
- Set Yaw gain pot to zero.
- Put throttle stick to full.
- Power on.
- LED flashes 3 times.(Ready)
- Check a receiver power.
- Wait a few seconds.(In this state, ignore the beeping.)

- LED flashes 3 times.(Start)[
Supported in v1.6 or later]

- Wait for motor signal.(Please refer to the manual of ESC.)

- Throttle to zero.

- Wait for motor confirm signal.
- Power off.

- Restore Yaw gain pot.

Dat heb ik nu overigens op de 'standaard' manier gedaan:
- Transmitter throttle vol (overigens eerst reverse) en aan.
- Yaw pot volledig rechts (nul)
- LiPo aansluiten.
- 1-2-3 piep van ESC's, wachten tot 1 piep.
- Throttle naar nul
- Wachten op 2 beeps
- LiPo loshalen en Yaw pot weer naar 50%.

EDIT: laat maar. Doe het wel op een andere manier.
Oh, en m'n LiPo-alarm lijkt kapot te zijn. De LiPo is niet helemaal opgeladen (cellen schommelen rond de 4.15-4.2V en die had ik aangesloten op de hex. Beetje gas en direct begon cel 2 (of 3) al te piepen, terwijl die zou moeten afgaan op 3.3V...

EDIT #2: nog zo'n leuke (gyro reverse):

- To set Gryo Reverse, move Tx stick right/down or To normal it move stick left/up.
Moet toch gewoon de stick heen & weer doen?...

Laatst bewerkt:
Zo, de eerste hoppen zijn gemaakt. :p
En boy, daar gaat nog veel tijd in zitten om dat enigszins onder controle te hebben.

Als het goed is alles (goed) ingesteld; throttle range, draairichting motoren, de yaw/pitch/roll uit zichzelf en met de transmitter, en nu komt het dus aan op het finetunen van yaw, pitch en roll.

Getest met de 12" props en ik ga die denk ik direct vervangen voor de 11".
De hexa komt zoals het hoort bij zo'n 50% throttle los maar daarna is ie wat mij betreft te 'licht'; hij reageert iets te snel vind ik.
Dus met de 11" lijkt me dat dat (wat) minder zou moeten zijn.

Tussen 0-50% gas trekt/tilt hij wat naar achter, gaat ie net de lucht in trekt dat iets bij maar eenmaal in de lucht is het toch een aardig ongeleid projectiel. Nou weet ik dat de HobbyKing Control Board verre van vernuftig boardje is maar dat zou uiteindelijk wel wat stabieler moeten worden.

Overigens, ik weet niet of het aan het weer lag (warm :???:) maar de ESC's werden handwarm maar de motoren werden wel vrij heet (je vingers hou je er maximaal een paar seconden op). Eens kijken hoe dat precies zit.

Dus, nu 11" props erop, kijken of ik op het weiland achter ons huis kan komen (toch iets ruimer dan ons - toch aardig ruim - gazon; waar zou dat blad linksonder op de 1e foto vandaan komen:rolleyes:) en finetunen.
En misschien de landinggear wat aanpassen; het is nu wel een beetje een soort van trampoline...

En zoals gezegd lijkt de LiPo-alarm niet heel goed te werken. Deze begon een aantal keer te piepen bij een cell terwijl de LiPo volgens de lader volledig opgeladen was (4.18-4.2V). Maar na deze tests piept ie weer niet.
Dus denk ik even een backup halen, eentje waarop voltage van de cellen ook weergegeven wordt.

Hij verdient geen schoonheidsprijs, maar goed...het begin is er.

Snelle fotopics:
zUa9d.jpg

uKJBl.jpg

GUnU3.jpg

9gfuM.jpg

Laatst bewerkt:
misschien zelfs terug naar 10 of zelfs 9 inch props? kans is dat hij veel stabieler word..

ziet er verder toch netjes uit!

Heb inderdaad wel weer een lijstje met spullen die ik wel kan gebruiken:
- Wat extra klitteband LiPo-houders
- Een schakelaar voor verlichting (verre toekomstmuziek)
- Props, 9" en 10".
- LiPo-alarm
- en geloof ik nog wel wat dingen.

Op dit moment is het gewoon bijna gevaarlijk om ermee te vliegen. Vanmorgen even met de 11" geprobeerd en dat is een heel klein beetje beter maar dat ding gaat bij lift off ook direct alle kanten op en is nauwelijks te evenwichtig te corrigeren; geeft je iets input naar de andere kant schiet de hexa direct die kant op. Bij alleen throttle verwacht je niet meteen dat ie alle kanten op gaat...

Oh, en m'n landing-gear is alweer krom (en weer enigszins rechtgebogen):
zbO8q.jpg

Volgens mij ben je een Hortensia aan het snoeien geweest ;)
:rolleyes:

Heb eens wat gegoogled de laatse dagen hoe ik goede instellingen kan maken en wat alle instellingen überhaupt betekenen. Nog lang niet allemaal duidelijk maar 't komt wel.
Zo heb ik in de Turnigy 9x de D/R en expo veranderd (voor langzamer respons). Verder schijnt trimmen nog te helpen (voor het tiltprobleem).
Straks maar weer 'ns in de touwen hangen (Met een touw door de landing gear en vast aan tuinhek/volle gieter kon/kan ik mooi testen zonder dat dat ding alle kanten op gaat).
En dan maar weer 'ns verder googlen. Jullie misschien nog wat tips qua afstellingen/instellingen?

EDIT: het zit me ook niet mee.

Vanavond nog eens getest in de touwen:
- Beetje gas erop: motoren gaan uit zichzelf heel erg in toeren wisselen. ligt gedeeltelijk aan de gain pots maar ik weet niet of dat wel zó erg zou moeten zijn...
- 2 motoren zijn geloof ik kapot. De Hortensia is blijkbaar harder aangekomen dan gedacht (hoewel dat in mijn ogen wel heel erg meeviel). Ze draaien opzich prima, maar je hoort ze ratelen als ze uitstaan/zacht draaien.
- LiPo-alarm kan ik niets op aan; ding piept vrij willekeurig.
- De D/R en expo aanpassing merkte ik niet of nauwelijks.
- Aluminium landing-gear is ook niet veel waard.

Zucht...

Laatst bewerkt:
Back