zelfbouw intrekbaar wiel?

Ja. (teminste ik hoop dat je zo iets bedoeld :oops: )
Ik heb er deze vorige week gemaakt vanaf. http://perso.wanadoo.fr/g.risbourg/construire/train/train.htm
cinematique-train.gif

Meer info en zelfs CAD-files kun je vinden op: http://perso.wanadoo.fr/aerotech/
Ik heb hem gemaakt uit 4mm aluminium met een 8Kg servo en werkt erg mooi.
Wel twee dagen zagen, vijlen & polijsten. :wink:
Is gelocked in de in- & uitstand (dus dan geen servo belasting) en verend, echter niet geremd.
Ik zal morgen eens wat foto's in dit draadje zetten.

OK dat van die luiken ga ik eens lekker uitpluizen want die zijn eerdaags aan de beurt.

Die ik je opgaf was wel geveerd maar niet geremd. :wink:
Het was een hoop werk, maar ik durf te zeggen; erg goed gelukt.

hoi erwin

das een mooi bewegend plaatje van het intrekbaar wiel....
vraagje: hoe laat je de onderste arm in de juiste houding bewegen ?
met geleidingsprofieltjes?

groeten
steffe

dank voor de info

zo te zien zal bij een harde landing wel het geleidingsmechanisme/ geleidingsprofiel van het wiel sterk belast worden maar niet de stturhevel van de servo (wat hier dus een goed ontwerp is....).

steffe

Wilde gisteren foto's maken, camera leeg. :|
Morgenochtend direct na het eerste bakje koffie. Beloofd!

Koffie is op. :wink:

Neuswiel%20in.jpg

Ingetrokken wiel is keurig gelocked en dus in deze stand geen belasting voor de servo.

Neuswiel%20uitgeveerd.jpg

Wiel uitgeklapt. Ook hier is het wiel gelocked.
(let op de "W"-vormige sleuf in de buitenste frame-plaat.

Neuswiel%20ingeveerd.jpg

Hier is het wiel maximaal ingeveerd.

Mechaniek.jpg

Een close-up van het mechaniek.
In die dubbele plaatjes zie je een sleufje, deze zorgt er voor dat de uitslag van het in- & uitveren beperkt is.

Mechaniek3.jpg

En nog een close-up.

In het " echt" is ze veel mooier. :yes:
In de beschrijving staat dat je met een standaard 3KG servo uit de voetend kunt. Dat gaat maar net. Om dat ik de luiken gewoon met het wiel wil opendrukken heb ik er een zwaardere servo ingezet (GWS iq-620mg ca 7kg)
Het mechaniek loopt welliswaar mooi soepel, maar met een standaard servo blijft er weinig kracht voor het wiel over om nog de luiken weg te drukken.

Al het zaagwerk gedaan door gewoon grof uitzagen met een decoupeerzaag, gelijke delen tegenelkaar monteren (alle boorgaten nu ook maken) en maar vijlen, vijlen en vijlen :wink: .
Die letter "W" is nog het lastigst. Ik kan hier wel frezen, maar dat is niet nauwkeurig in rondingen. Ik heb het met een 3mm freesje gedaan en op het oog geveild naar iets meer dan 4mm (asje is 4mm).
Als laatste heb ik al het vijlwerk met de hand geschuurd met uiteindelijk P600.

Die veertjes, dat zijn de veren die ervoor zorgen dat het landingsgestel veert. :wink:
Afhankelijk van het gewicht van de zwever kun je deze lichter of zwaarder kiezen.
De uitslag is door kleine sleufjes begrenst. Dus je kan voorspanning geven en het is niet mogelijk dat het wiel te ver inveert.

Is wel een beetje veel ja. Servo-uitslag is maar ongeveer 45 graden.

Als je hem ook gaat maken, breng ik volgende week een paar kopietjes mee. Ik heb alles wat opgeschaald waardoor hij dus wat groter is geworden nu past er ook een standaard servo in (eerst niet).
(Alle verschillende onderdelen staan op 1 A4)

Back