zelfbouw jet drive?

ik ben nu al over een aantal verschillende dingen info aan het verzamelen, toen ik op een site een jet drive van zo'n soort y-splitsing van pvc vond. en op xtremercboats vond ik een soort mono/cat romp waar ze van die drives op zetten en ik vroeg me af of ik zo'n pvc ding met een nitro motorje (2,5 tot 3,5 cc) alleen weet ik niet precies wat de diameter van die dingen zijn want daar zit ik dan wel aan vast inverband met de prop.

zijn er hier misschien mensen die hier licht op kunnen werpen?

Waarschijnlijk ben je op mijn site geweest als je het hebt over het y-stuk.
Een zelfbouw jetdrive met pvc-pijpjes en met een nitromotor gaat niet lukken, daar draait de motor veel te hard voor.
Eea zal gelagerd moeten worden en daar is PVC niet het juiste materiaal voor.
Steek hier je licht eens op http://www.modeljetboat.com/jetboat/jetboat.htm

weet iemand misschien waar ik dan ergens een alluminium jet zou kunnen kopen of een plastic?
en hoeveel kost dat?

die heb ik idd net gevonden ik denk dat een 2 of 3 booster wel geschikt zal zijn?
misschien iemand die een aluminium zou kunnen maken ik beschik niet over de benodigde machines.

Zelf maken kost handen vol met geld, qua tijd zal er zeker zo'n 20 uur in gaan zitten.
Een (spuit) aluminium jetdrive kost ongeveer 150 euro.
Tweedehands 85 euro

P8010007.JPG

ik heb hier nog is over nagedacht en nu vraag ik me af of ik niks met keflar of carbon zou kunnen maken?
eerst een "mal" uit piepschuim (dat blauwe) en dan daarom heen beklede en als je klaar ben kan je dat spul eruit spoelen (weet ff niet meer waarmee...) of er gewoon uit slopen.

zou je hiermee er eentje kunnen maken die ene brandstof motor aan kan???

vrgt Jacar

piepschuim zou ik niet doen!

als het breekt is het vrij irritant om te repareren en het beschadigd TE snel

waardan van? Ik moet het er ook weer mooi uit zien te krijgen (daar bedoel ik mee dat er geen resten in de binnen kant achter blijven)

vrgt Jacar

ik heb hier nog is over nagedacht en nu vraag ik me af of ik niks met keflar of carbon zou kunnen maken?
eerst een "mal" uit piepschuim (dat blauwe) en dan daarom heen beklede en als je klaar ben kan je dat spul eruit spoelen (weet ff niet meer waarmee...) of er gewoon uit slopen.

is goed te doen ik zou alleen gewoon glas(band) gebruiken, is vele malen goedkoper en er zal nog het nodige mislukken voor het echt naar je zin is.

verder heb ik ooit eens een jet gezien die was gemaakt uit 45gr bocht pvc en daar dan een lagerhuis opgelijmd en een stator met straalbuis . het werkte maar een echt goede jet is niet eenvoudig te maken.

srry voor het late antwoord ik was op vakantie...
ik ga een jet maken voor een klein bootje ik heb een drieblads 20mm schroef waar ik het eerst mee ga proberen (al verwacht ik er niet veel van).
ik ben ook opzoek naar tekeningen voor een jetboat en tips over hoe ik een goede jet kan maken zijn ook welkom :oops: .

voor je nu een hoop werk op je nek haalt :wink:

graupner heeft een mini-jet met een impellor van 19mm voor 26,60 euro

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2349

voor dat geld kun je hem echt niet zelf maken, en je bent verzekerd van een redelijk goede jet.

een 20 mm schroef in een jet van 20,5-21mm gaat niet werken, ik denk dat het beter is een grotere schroef passend te maken, dan heb je minder verlies.

bedankt voor die tip, maar ik vind een speed 500 of 600 veel te groot... ik wil een jetboat van hooguit een centimeter of 20 maken... dus die jet is veel te groot...

Jacar

ik wil een keer een echte micro boot maken...
ik ga de "inhoud" van mjn micro-t gebruiken dus die 20cm is eigenlijk nog ruim...
ik denk alleen dat een jet voor zo'n klein bootje nooit iets zal worden, dus ik ga waarschijnlijk voor een MICRO rigger en ik a zeker proberen een micro hydromite te maken 8) .
Deze week moet ik nog werken maar daarna ga ik beginnen (als mijn ouders het tenminste toe staan... :roll: )
Dus tips over ik zelf een goede flexdrive kan maken zijn welkom :oops:
(als ik een keer glas vezel heb ga ik het toch proberen :D )

Jacar

als je een zeer kleine boot wil maken heb je alleen nog ruimte voor radiale jet drive,
dus eigenlijk een radiale pomp met nozzle.

een micro rigger/ hydro zal niet direct gaan naar verhouding wordt dat veel te zwaar, zeker met glas/epoxie.

Back