Zelfbouw laser tweakboard

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Ik heb zelf een Topcad Laser Tweakboard. Nu wilde een maat ook zo'n ding maar dat is lastig geloof ik. Topcad maakt deze al een tijd niet meer en heeft Team Integy het nog wel op de site staan maar is ook niet meer leverbaar. Dan maar 1 maken ;)

Voor wie niet weet wat het doet, er is 1 vast deel en 1 scharnierend deel waar de hele auto op gezet wordt, als deze niet in lijn liggen als er een auto op staat betekend het dat de wieldruk niet in balans is en daardoor de auto scheef trekt.

Een meter aluminium profiel, rechthoekig in de maat 20 x 40mm, een zilverstalen 10mm rondstaf, 2 rubberen voetjes en 2 lagers van 10x15x5 maakt een goed begin. Verder een euro laser en een net zo'n dure batterijhouder bij Dealextreme gehaald.

tweak1.jpg

De binnenmaat van deze alu buis is 36x16mm dus een houder met een 15mm lager gaat net aan passen.

tweak2.jpg

Aan beide kanten zit een lager. Het middenstuk is uitgehold omdat er nog bedrading langs moet.
En zo zit het in de buis waar aan 1 kant een 12mm gat geboord is.

tweak3.jpg

Aan 1 kant van deze buis komt een laser en aan de andere kant een batterijhouder.
De laser is een 3v exemplaar en is 6mm in diameter. Gemonteerd in een 16mm hoog blok met een iets afgeschuinde boven en onderkant om te kunnen kantelen. Verder 3 stelschroeven die als een tripod werken om de laserstraal in de juiste richting te krijgen. Met de middenschroef draai je het geheel vast. Alle schroeven zijn met een blauwe locktite bewerkt zodat ze redelijk in positie blijven zitten.

tweak4.jpg

Om een kleine laserstip te krijgen komt het licht via een 0.8mm gat naar buiten, veel licht blijft in de buis. Mooi effect om aan deze kant later een lexan afdekplaatje te maken.

tweak5.jpg

Aan de andere kant een batterijhouder voor 2 AAA batterijen, deze houder kent een ingebouwde schakelaar waarvoor ik een uitsparing in de pijp heb gemaakt. Hier komt ook een afdekkapje overheen.

tweak6.jpg

Omdat dit het bewegend deel is (roterend over een midden-as) moet hij wel in balans zijn. Met wat stukjes metaal kwam ik op iets van rond de 35 gram uit om balans te maken, een blokje messing van 15x15x18mm zou volgens de berekeningen in de buurt komen. Met een sleufje kan ik hem iets verschuiven mocht er bij verse batterijen een onbalans optreden.

tweak7.jpg

Zitten denken hoe een schaalverdeleing te maken, uiteraard dacht ik dat thuis eerst op de printer te doen maar dat is op papier.... Op werk hebben we een label printer met plastic stikkers, een simpel Paint tekeningetje was nodig om met wat resizen hem op maat uit te printen.

tweak9.jpg

En zo ziet dat er uit

tweak8.jpg

Maar op mijn eigen tweakboard had ik ook een methode dmv 2 steuntjes verzonnen hoe een stabilisator af te stellen, dat moest hier in een verbeterde uitvoering op.

tweak10.jpg

Het idee is simpel, je zet het chassis zonder wielen op een verhoging. Aan deze kant waar het bewegend deel zit monteer je setup wielen en haalt de dempers los. Het systeem zal zo de tweak in de stabilisator meten en is eenvoudig en snel recht in te stellen.

De omhoog draaibare steun op de middenbalk:

tweak11.jpg

En de spacer op de andere kant. Hier zijn geperste pennen gebruik die in gaten vallen zodat die stabiel op zijn plek blijft.

tweak12.jpg

En de auto met setup wielen goed recht:

tweak13.jpg

25 euro aan onderdelen met wat draai- en freeswerk. Was weer een leuk klusje.

Zeker een leuk klusje. Misschien een wat late reactie, maar ik heb een kleine toevoeging. Misschien handig voor andere zelfbouwers. Ik heb zoiets gebouwd met 1 waterpasjes. Eentje op de vaste kant (stellen met stelpootjes) en eentje op de scharnierende kant. Daarnaast heb ik op beide balken een schaalverdeling vanuit het midden gemaakt, zodat je de auto altijd netjes in het midden kan zetten. Immers, als je de auto uit het midden op het tweakboard zet zal je meting nooit correct zijn.

Hugo

Het midden is prima te bepalen door de staaf over het midden maar idd 2 streepjes tot waar de wielen komen kan makkelijker zijn. Met waterpasjes moet je zeker zijn dat in beide balken het waterpasje goed zit. Ander monteer je maar 1 waterpasje op het scharnierende deel en leg je die op het vaste deel om hem waterpas te zetten, dan weet je zeker dat je geen afwijking hebt.

Je kunt ook denken aan een klein digitaal waterpasje voor een nauwkeuriger aflezing.

http://www.skyrc.com/index.php?route=product/product&product_id=183

https://www.amazon.com/DigiPas-Digital-Electronic-Protractor-accuracy/dp/B001NPJGL0

Back