Zelfbouw lipo-alarm?

• Topicstarter Topicstarter sandermt2
  • Startdatum Startdatum
S

sandermt2

Guest
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van een heel simpel lipo-alarm?

Ik ben aan het overwegen om namelijk zelf eentje te maken voor mijn 3s lipo's voor gebruik in mijn quadcopter. Zoals ik het nu zie heb ik 3 opties mbt het alarm:

- Een (luide) zoemer
- Een LED
- Beiden

Wat is wijsheid als het om een quadcopter gaat? Mijn eerste idee was om een zoemer te installeren. Maar anderzijds wil ik daarmee ook geen overlast veroorzaken als ik in een rustige omgeving ga vliegen. Een LED is dan subtieler, maar wellicht helemaal niet zichtbaar in de lucht?

En ten slotte; als er mensen zijn die ervaring hebben met het zelf solderen van zo'n alarmpje; welke schema's hebben jullie gebruikt?

Bedankt, daar heb ik wat aan!

Op die website wordt echter wel gesproken over een lipo-alarm dat aanslaat wanneer de spanning daalt tot beneden 9v. Is dat niet wat laag voor een 3s lipo? Ik lees steeds meer berichten van mensen die 3,2 of 3,3v per lipo-cel kiezen.

Bedankt, daar heb ik wat aan!

Op die website wordt echter wel gesproken over een lipo-alarm dat aanslaat wanneer de spanning daalt tot beneden 9v. Is dat niet wat laag voor een 3s lipo? Ik lees steeds meer berichten van mensen die 3,2 of 3,3v per lipo-cel kiezen.

Als ik de schema's bekijk op basis van de TL431 staat er gewoon een weerstandswaarde bij voor de voltage, je kunt dus ook andere waardes berekenen. Maar 3v per cel onder belasting (!!) is redelijk normaal.

Maar waarom niet een kant en klare? Ze kosten immers geen drol en aangesloten op de balancerplug is er controle op alle 3 de cellen. Mocht de weergave niet voldoende zijn kan je dat modificeren naar eigen inzicht.

Ik mag aannemen dat je dit wil doen met een microprocessor? Hier moet je namelijk verstand van hebben.

Foute aanname dan! :) Verstand alleszins aanwezig.

Roelof; de reden was gewoon dat ik er graag zelf mee bezig ben. Ik solder de laatste tijd alles zelf in elkaar en dit moest dus ook geen probleem zijn. Ik heb zojuist alleszins ook een lipo alarm in de winkel gekocht, dus voor het budget is het me inderdaad niet te doen! :)

Back