Zelfbouw luchtvering.

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Loeana, 10 nov 2014.

  1. Loeana

    Loeana

    Lid geworden:
    29 jun 2011
    Berichten:
    83
    Locatie:
    Asten (NBr.)
    Hoi iedereen,

    De laatste tijd zie ik veel luchtveringen voorbij komen in deze bouwverslagen, vaak gekocht of in 3D print.

    Heb daarom zelf geprobeerd om iets te fabriceren wat redelijk eenvoudig te maken is en niet te veel kost.

    benodigdheden:

    • pvc electra buis.(diam. 16 mm)
    • drukveren van 20 mm x 8 mm x 1 mm.(€ 10,00/6st. op ebay.de)
    • balgen. (anti vibration bals € 2,40/10st. op dealerxtreme)
    • styreen plaat 1 mm.
    • 6 boutjes m3 x 30 mm.(€ 0,10/st.)
    • Styreen buisje van 5,5 mm.(evergreen)
    Allereerst van het pvc buisje ringetjes snijden van c.a. 4 mm hoog en aan een zijde afsluiten met styreen plaat en vervolgens rond snijden/schuren.
    Hiervan heb je er een 12 stuks nodig.

    In het hart een gaatje boren waar het 3 mm boutje door gaat en aan een kant verzinken.
    Hiervan heb je er 6 stuks nodig.

    Aan de binnenzijde van alle deksel en bodems een 5 mm hoog buisje van styreen plakken precies om het gaatje heen, dit valt straks in de veer om deze op zijn plaats te houden.

    De drukveer door de balg draaien/friemelen tot deze onder en boven gelijk zit met de veer.

    Dan de balg met een klein schroevendraaiertje in de pvc boven en onderkant wurmen, vervolgens het boutje door het deksel - veer en onderkant steken en vast draaien met een moertje.

    hieronder de foto met de desbetreffende stappen.

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat de bestaande trailer assen van Wedico gebruikt gaan worden voor deze luchtvering.

    Hoe dit te maken, daar moet ik nog even over brainstormen.

    Ik hoop dat jullie er wat aan hebben want het is m.i. ook toepasbaar voor Tamiya modellen.

    Groeten Leon.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina