Zelfbouw micro antenne

Dat is ook wat Azarr schrijft over zijn antenne's, zij leveren in principe iets van 15-25% reikwijdte in. Ook de Litenna (concurent van Azarr) schrijft dat het bereik verminderd.
Voor indoor toestellen is dit niet zo van belang net zoals voor de parkflyers tot speed 400. Met deze modellen vlieg je normaal toch niet zo ver weg als met een groter model met verbrandingsmotor. De bewuste antenne's zijn eigenlijk bedoeld om bij die kleine modellen geen last meer te hebben van die lange draad. Ook is er een klein gewichts voordeel. Bij de grotere modellen levert zo een antenne geen voordelen op en is dus niet interesant voor die modellen.

Theo Coenen zei:
Dat is ook wat Azarr schrijft over zijn antenne's
Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik zo'n Azarr-antenne gemonteerd had op mijn Zoom, maar erg veel storing had.

De ontvanger is van het type dat Protech in de kit levert (indoor type dus).
Ik vloog niet ver weg, hooguit 20m.
De Azarr-antenne was keurig (volgens voorschrift met 1" orgineel antenne-draad er tussen) gemonteerd.
En de Azarr was met tiewraps gemonteerd op de steunen van de skids (niet er vlak naast).

In ieder geval heb ik de antenne weer in de oude staat (het draadje had ik bewaard) gemaakt en loopt nu naar de tailfin en weer terug, en de problemen zijn over.

De antenne van mijn Zoom (Berg ontvanger) Had ik om een plastic pijpje gedraait (zonder dat het draad kruist). Geen last van storingen.

Op mijn Hummingbird CP zit een kleine Azarr antenne met een MZK ontvanger (geen berg ontwerp) ook niet zo'n last van storingen. Af een toe een bokje. Met de hummingbird CP vlieg... euh vloog ik ook behoorlijk ver zonder problemen.

Dit probleempje heb ik ook gehad met mijn Hitec Feather ontvanger. Met een aantal kort bereik ontvangers schijnt het niet te werken.

Bij de andere ontvangers (MPX pico 4/5, ACT Micro 6) die ik van zo een antenne voorzien heb zijn er geen problemen. Bij een reikwijdte test met ingeschoven zender antenne kwam ik ruim 50% verder dan met de originele antenne. Hoe dit zich verhoud bij uitgeschoven zender antenne weet ik niet. Dat zijn dingen die je in een lab moet testen.

Satoer zei:
Af een toe een bokje.
Wat jij een "bokje" noemt, noem ik "storing" :P .
Maar hij kieperde ook wel eens een meter omlaag (en nee dat was geen stuurfout).

Hmm zo'n Hitec-feather ontvanger zit nu in mijn (kopie)-Holiday, dus daar hoef ik ook al niet mijn azarr in te monteren.
sad(1).gif

Is dit nu voor eigen parochie :?

Niet zo bedoeld...., en zal er geen gewoonte van maken.

Ik heb de antenne eerst zelf getest op mijn esky, ik vlieg daar nu een aantal weken mee en kan niet zeggen dat ik verschil merk tussen de lange draad en de korte (indoor) antenne. Storing is niet meer of minder :wink:
Ik had er eerst een prive gekocht, en had later zoiest van dit is ook wat voor de winkel.

In eibergen totaal geen storing gehad, en in Markelo had ik net als veel andere wel last van storing, maar is dat ook niet helemaal vergelijkbaar want ik vloog in markelo voor het eerst met de brushless setup, en heb inmiddels van verschillende kanten gehoord dat ik de regelaars moet verplaatsen Zitten nu tegen de ontvanger. Wat ik wel minder had was storing op de servo's met de brushless setup, alleen twee keer een uitval van de mainmotor aan het begin van de middag. De vluchten daarna heb ik totaal geen storing meer gehad.
Hier thuis in het park totaal geen problemen, ik moet er zelf bij zeggen dat de zender/ontvanger combi van de esky ook geen standaard modulatie vorm is want ik kan geen futaba ontvanger op die zender aan de gang krijgen en anders om.

Natuurlijk lever je in op je bereik..... maar is dat erg voor indoor /parkflyers ? Op mijn raptor of eolo zou ik deze antenne ook nooit plaatsen, maar daar is het probleem van die lange draad ook veel kleiner. Een rietje en wat brandstof slang en je bent het ding kwijt.

gr Remco

Da's natuurlijk helemaal top.
Moet ik alleen nog even uitvogelen, met mijn boerenkool-engels,
wat een 10 MicroHenry Choke is.

Maar voorlopig doe ik t nog maar met mijn zelfbouwsprietje.
Zelfs aan een meter of vijftig bereik heb ik genoeg, daarna is
mijn microheli toch al praktisch onzichtbaar.

Gerwin

solex zei:
Da's natuurlijk helemaal top.
Moet ik alleen nog even uitvogelen, met mijn boerenkool-engels,
wat een 10 MicroHenry Choke is.
In "farmers' cabbage" nederlands: Smoorspoel(tje) met een zelfinductie van 10 μH....

Door je antenne "vertikaal" korter te maken, door middel van het oprollen van je antenne draad [spoeleffect] of gedeeltelijk horizontaal te bevestigen van je ontvangst-antenne, krijg je verstrooiing van polariteit staat mij nog bij uit het HF tijdperk, en loop je het risico sneller reflecties door weerkaatsing van je zendsignaal, op te vangen in je ontvanger, waardoor er een soort echo-effect ontstaat!!! Hij zal hierdoor in bp omstandigheden niet meer het enige juiste signaal en de bij behorende "opdracht" snel kunnen herkennen en verwerken :( , niet doen dus!!! Waar is die goede oude tijd gebleven dat men de antenne-draad er gewoon onderliet hangen, desnoods met een klein stukje antenne-rietje aan het eind voor extra gewicht, of een rietje met "kruiskoppeling" onder aan de heli, zodat het niet te veel heen en weer ligt te wapperren!!! Altijd vertikaal, op de juiste lente, optimaal ontvangst, wat wil je nog meer??? Waar ligt de schoonheid in crashen??? Neem maar van mijn aan heren, een beetje lengte is wel degelijk belangrijk :wink: !!!

m.vr.gr. Per.

drift-junkie zei:
Waar is die goede oude tijd gebleven dat men de antenne-draad er gewoon onderliet hangen, desnoods met een klein stukje antenne-rietje aan het eind voor extra gewicht, of een rietje met "kruiskoppeling" onder aan de heli, zodat het niet te veel heen en weer ligt te wapperren!!!
Waar is die goede oude tijd dat heli's niet op de kop konden vliegen. ;)

Century adviseerd zelfs om de antenne om het meegeleverde rietje te rollen.
Handleiding zei:
ROUTING THE ANTENNA
To provide the best possible reception for the model, the Hummingbird Elite comes with a plastic tube for
routing the antenna. Put a small hole in one end and pull the antenna all the way through leaving about 2
to 3 inches of slack. Wrap the antenna around the tube. After the antenna is almost completely wrapped
around the plastic tube place a hole at the other end of the tube to secure the end of the antenna. The
Hummingbird Elite series helicopters have brackets in the landing gear for mounting this plastic tube.
Zie de handleiding op blz 8 voor foto's

Satoer, je wilt niet weten hoe veel reikwijdte dat kost. :evil:
Maar als je op een paar meter om je heen blijft zal je daar weinig problemen mee krijgen. Ga je echter wat verder weg dan komen de problemen tevoorschijn!
Voor 3D vliegers die binnen een meter of 25 tot 30 om zich heen blijven, geen problemen. Voor de meeste van ons hobby vliegers die ook wel eens wat verder weg of hoger willen, NOOIT DOEN! Vroeger of later kost het je een heli. :cry:

Satoer, je hebt gelijk als je vindt dat het voorbeeld wat ik aanhaalde ongelukkig gekozen is!!

Inderdaad tijden veranderen maar sommige dingen niet, zoals dat je eerst een goed sterk ontvangst signaal moet hebben om het stoorvrij te kunnen verwerken!! De techniek is gelukkig hier in ver gevorderd om alle stoorinvloeden te onderdrukken, maar het aanbod hiervan is wel dusdanig dat jouw zend signaal hierin dreigd te verzuipen!!! vb: vroeger had je een 10 watt [omroep] zender nodig om straal van 50km te bereiken, nu heb je een [omroep] zender van 10 Kilowatt nodig om het zelfde te verwezelijken [stoorvrije ontvangst]!! Dit komt oa door de HF dichtheid die veroorzaakt wordt door de massale toename van het aantal zendsignalen in de ether, zoals telefonie en andere draadloze communicatie systemen!!! Hoe sterker jouw zendsignaal binnen komt in verhouding tot andere signalen, des de beter de filters het kunnen scheiden van de rest van de rotzooi die in de "lucht hangt"!!! Ga je nu beknibbelen op je ontvangst dmv het inkorten van je antenne [vrije lengte] dan zal het "sterkte verschil" met de rest van de aangeboden signalen zeer snel vervlakken naarmate de afstand toeneemt tussen jouw zender en de ontvanger, en dan komt de narigheid [in het kwardraad]!! De verontrusting van Ernst is zeker gegrond!! PS. in de handleiding zal ook wel ergens staan dat men niet verantwoordelijk is voor "gevolg schade", dus lijkt het in mijn geval, verstandig om de "handleiding" van mijzelf er maar even op na te slaan, hoofstuk: 10 tal jaren HF ervaring :wink: !!!

m.vr.gr Per.

Bij mij geldt ruim 30 jaar ervaring met modelbouw zenders en ontvangers. In de tachtiger jaren heb ik er vele gerepareerd en even zo veel afgeregeld. Ook nu regel ik zo af en toe nog wel eens een ontvanger van een clubgenoot af. Zenders kan ik helaas niet meer testen en afregelen omdat ik niet meer over de apparatuur kan beschikken.

Back