zelfbouw monohull vaart slecht

hallo allemaal, ik heb met mijn vader een wildthing gebouwd met electro motor, nu zijn wij gaan varen, bij volgas komt de boot langzaam vooruit, er kom alleen een straal achter de boot maar de snelheid komt er niet in, ik dacht dat de schroef te klein was, mijn vader dacht dat de schroef niet diep genoeg in het water ligt
waaraan zou het kunnen liggen ??
alvast bedankt
mvg

Hallo, zou je misschien een foto willen maken van de achterkant van je boot waar de schroef zit dan is het makkelijker om het probleem te achterhalen, maar als ik het zo lees dan denk ik inderdaad je schroef niet diep genoeg in het water komt. als de boot in planee gaat moet de schroef namenlijk altijd onder het wateroppervlak blijven, anders 'vangt' hij lucht en dan kan de boot niet op snelheid komen.

groeten,
David

Heb je een duidelijke foto van de boot? Het is moeilijk om te oordelen op basis van alleen tekst.

Groeten Jurriaan

het lijkt erop dat je schroef wel erg ondiep zit, is het je toevallig ook opgevallen of de schroef boven water komt tijdens het varen?

groeten,
David

Laatst bewerkt:
Hey,

schroefas lijkt inderdaad wat te hoog in de spiegel te zitten maar laat eerste de experts er maar over oordelen.

Groetjes,

Jelmer

Hallo Manuel,

Plaats ook even een foto, genomen van de zijkant, zodat we de hoek, die de as met de kiellijn maakt, kunnen zien.

Zo in de 'eerste slag op het oog' denk ik niet, dat de as in deze positie op de tekening staat; om voldoende prop in het water te krijgen zou je dan een joekel van een prop moeten draaien, wat weer problemen bij het wegvaren oplevert (als je motor dit überhaupt kan trekken...)

De as zo laag mogelijk uit de spiegel en parallel met de kiellijn.

Groeten, Jan.

Back