Zelfbouw motor ooit samen met Martin Stouten gemaakt/gebouwd

Dit motortje heeft er al een heel leven opzitten.
Jaren geleden samen met Martin gebouwd.
Basis ketel is een senseo pad bus met een diameter van 75mm.
NGV en turbinewiel orgineel van wren, zelf de onderdelen pas gedraaid.
Compressor wiel is van Mitsubishi, T4 dacht ik, uitwendige diameter is 46 mm.
Draait op 170.000 met een stuw van 3.5 kilo, lekker tam en koel.
Volledig handstart.
De turbine heeft in een f18, he162 en kleine bobcat gezeten en doet nu dienst in een RBC F35 welke overigens zeer prettig vliegt.
Eerste lagers.
7 minuten vliegtijd op 900 cc brandstof.
IMG_2437.jpeg

IMG_2436.jpegIMG_2440.jpeg IMG_2439.jpeg IMG_2438.jpeg

Laatst bewerkt:
Erg interessant project, mag ik vragen wat je hebt aan moeten passen, aan de rbc F35?

Groeten Geoff

Hoi Geoff.
Niets bijzonders, ik heb de taileron servo’s naar voren verplaatst voor het zwaartepunt, volgens tekening zitten deze naast de stuurvlakken zelf maar dat vond ik niet zo’n goede plek vlakbij de uitlaat van de turbine, is dus closed loop aangestuurd nu.
Een turbine luikje gemaakt welke makkelijk erop en eraf te halen is in verband met starten.
Verder geen gram lood nodig gehad, een klein tankje gesopt die tussen de Y aanvoer lucht buizen zit naar de turbine, iets voor het zwaartepunt.
De oorspronkelijke EDF unit zit normaal een stuk meer naar voren, de turbine heb ik zover mogelijk naar achter gemonteerd.
Waar de turbine zit heb ik 2 houten bevestigings houtjes gelijmd in de duckted housing, verder alleen wat aluminium tape gebruikt als hitte schild, werkt prima zo.
Totaal takeoff gewicht is 3400 gram, zodoende vliegt het dingetje als een engeltje met heimwee met een stuw van maar 3,5 kg.
Makkelijk dingetje, je mikt ‘m zo achter in de auto met z’n geringe span en lengte, pakken, tanken, starten en vliegen.
Blij mee.

Laatst bewerkt:
Kijk dat is goede info, zit al een tijdje te kijken naar zo'n compact achterbak model voor mijn kingtech 45 G3. En deze had ik al bekeken maar nog niet veel info over te vinden. Bedankt voor de info. Heb denk ik weer een winterproject

Gr Geoff

Mits je deze RBC F35 gaat bouwen, het zwaartepunt ligt bij mij 1 cm meer naar achter dan tekening en vliegt hierdoor volledig neutraal en nergens nerveus,
Voor die kingtech zou ik niet meer dan 800 cc peut meenemen want je vliegt amper half gas.

Back