Zelfbouw multicopter to be..

inertia/massa traagheid.

het kost meer moeite/tijd/stroom om meer gewicht te versnellen, en het kost ook meer tijd om te vertragen. ook verplaatst een grotere prop meer lucht dus ondevind meer weerstand om te versnellen.

een kleinere prop moet misschien harder draaien om genoeg thrust te genereren maar kan veel sneller van snelheid wisselen. en juist dat is belangrijk voor een stabiele multirotor.

1 van de redenen dat stabiele camera multirotors zoveel props/motoren hebben is niet vanwege meer lift (je kan ook lomp grote props en motoren op een quad zetten en bergen thrust krijgen) maar omdat er kleinere props gebruikt kunnen worden en het platform stabieler te krijgen is omdat de props makkelijker van snelheid kunnen wisselen.

Thanks voor jullie commentaar. Dus alhoewel grote props hem efficienter maken, wordt hij er ook trager van. En moeilijker stabiel te maken begrijp ik? Dat klinkt als een uitdaging.. :)

Nog even rustig over nadenken. Een beetje out of the box is ook wel leuk eigenlijk.. Maar het moet niet te gek worden, en zowel financieel als technisch wel haalbaar blijven..

Even qua motoren. Hoe kiezen jullie die, puur op Kv, max vermogen en gewicht? Zijn er nog merken waar ik weg moet blijven? Wat zijn de topmerken, waar heb je de beste prijs/kwaliteit?

Ok, goed voorbeeld. Maar stel nou dat je een bepaalde Kv in je hoofd hebt, en elk merk heeft wel zo'n motor, hoe kies je dan de beste/juiste motor uit. Of is het puur een prijs ding?

heeft ook met gewicht en afmetingen te maken;) een 100 gram 1000kv motor zal sterker zijn dan een 20 gram 1000 kv er;)

alle motoren worden met 2 waardes aangegeven. de KV's (aantal omwentelingen per volt) en stator maat :de diameter en hoogte van de stator in mm. de stator is het deel van de motor die het daadwerkelijke vermogen levert.(koppel)
heel simpel gezegt: "hoe groter de stator, hoe meer koppel (vermogen) de motor kan leveren" heel simpel gezegt dus..
kv's en koppel zijn van elkaar afhankelijk in samenwerking met de volts. (net zoals bij een auto motor koppel en pk's van elkaar afhankelijk zijn in samenwerking met de cilinder inhoud)

dus als je een 2028 1000KV (3S) en een 2830 1000KV (3S) motor gaat vergelijken zie je een hoop verschillen. (afgezien van maat en gewicht) bijvoorbeeld in gebruikte amperages en maximale prop maat.. en dat terwijl het toch allebei 1000KV motoren zijn...

het word zo snel wat ingewikkelder denk ik.. sorry...

gewoon niet te veel over nadenken en een motor kopen die de props kan draaien die jij wilt hebben... staat bijna altijd vermeld..

Thanks voor het advies!

Is prijs een indicatie van kwaliteit? Zijn er echt slechte of snel slijtende dingen op de markt? Of motoren die met inferieure magneten worden uitgerust? En wat is de Ferrari onder de modelbouw motoren?

Binnenkort ook maar eens een modellbouw winkel binnen lopen en kijken wat er allemaal te koop is van de plank af..

prijs is tot op zekere hoogte wel gekoppeld aan kwaliteit.
maar een motor van €120 is niet automatisch beter dan een motor van €40.

de zeer goedkope motoren hebben vaak slechtere lagers en kunnen een onbalans hebben.
kwaliteit van de goedkope motoren is de ene keer goed de andere keer slecht.
garantie heb je bij goedkope motoren vaak niet, maar je kan 4 goedkope motoren kopen voor de prijs van 1 dure met garantie..

ikzelf ben nogal een arme sloeber.. dus ik jaag op goedkoop spul en hoop mazzel te hebben.
ook vind ik het niet erg om een uurtje te zitten kloten om een motor te balanceren, en onderhoud ik de motoren regelmatig.(drupje olie op de lagers enzo)

maar ik hang ook geen dikke canon ofzo onder mijn quad. dus als er een motor in de lucht mee zou stoppen is het minder pijnlijk als het ding uit de lucht komt vallen.
(alhoewel de crashes van mijn quad allemaal mijn schuld waren en de motoren toppie werk leveren!)

de tijden dat goedkoop duurkoop was zijn al lang voorbij. soms is het wel een questie van mazzel.. maar gelukkig heb ik altijd mazzel!

garantie hoef ik niet.. bij mij gaat toch pas wat kopat als de garantie voorbij is of het word niet gedekt door garantie. ook hoef ik niet het beste van het beste of het nieuwst van nieuwste te hebben. scheeld ook een hoop geld..

Wederom dank voor de goede hulp, en inzichten. Ik begin een steeds duidelijker beeld te krijgen van wat er wel en niet mogelijk is. Even voor mijn gevoel, weer een volgende vraag:

Welk deel van het gewicht van een quad bestaat normaal gezien uit motor/accu, en welk deel is frame/elektronica? Percentueel hoeveel last kan een multicopter normaal nog dragen? Waarschijnlijk zijn de waarden verschillend voor kleine en grotere modellen?

Geen bericht betekent zeker niet dat dit stil ligt.. ;)
Ik heb nu een aardig lijstje aan te schaffen onderdelen. Ondertussen ben ik aangekomen bij het volgende onderwerp waar ik nog nooit mee gewerkt heb: GPS ontvanger.

Aanraders? Er zijn allerlei bordjes te koop. Waar op te letten?
Waarom gaan de meesten serieel? En op 9600 baud nog wel. Dat is toch steentijd?

Back