Zelfbouw nademper voor Force 21 nitro motor in de maak

Ik ben momenteel bezig met een absoptie nademper te fabriceren ivm overlast voor de buurt hier. Hier een filmpje met nademper versie I. Versie II is inmiddels druk in de test. Hier alvast een impressie van versie I.

Enjoy

Laatst bewerkt door een moderator:
klinkt bekend......

demper.jpg

demper1.jpg

Leuk, en duidelijk doordat hij doorzichtig is.
Maar is dit niet een afgeleide van een reflectie demper? Of is het meer een kruising tussen absorptie en reflectie?

uitlaat-nademper

Op pagina 10 staan foto's en een tekening van een commerciëel verkrijgbaar model

Kan je die dingen ook nog ergens verkrijgen? Google levert niet veel resultaten op.
Verkoopt M7H ze intussen commercieel?

Wat betreft jouw demper. Gebruik je hem nog steeds of valt het alleemaal een beetje tegen....
Is die van jou ook af te stellen door de ''baffle'' te verplaatsen? Lijkt er wel op.
Leuke info allemaal. Vandaag weer lekker hobbieen en knutselen dan maar.
Kopen is makkelijk maar maken en proberen blijft ook een leuk deel van de hobby!

Laatst bewerkt:
M7H doet niets commerciëel daarin, als je het draadje hebt gelezen had je begrepen dat hij bij een club zit waar geluid een probleem is en heeft men dit voor de leden verplicht gesteld. Deze na-demper is ontwikkelt door Mielke.

Ondertussen komen er langzaam meer oplossingen, zo is er ook een complete uitlaat .

Ik denk dat spelen met de lengteverhoudingen in de nademper niets meer doet aan de prestaties omdat de resonantie in de pijp wordt opgebouwd maar het zou kunnen dat je bep. resonantieklanken nog iets verder kunt wegwerken.

Het nadeel is alleen dat er meer druk in het systeem komt en dus meer druk op de tank, je moet duidelijk de HSN meer indraaien en je merkt dat de motor hier en daar iets te kort komt, in rondetijden scheelt het niet veel.

Dat tekort komen zie je ook goed in mijn filmpje. Met demper trekt hij prima maar op middentoeren houd hij even net iets in om daarna weer lekker in toeren te klimmen.

En dan heb ik het niet over nadat ik de demper eraf had gehaald, dat was lucht in de leiding ;)

Die nademper van mielke ga ik es effe op-goooooogelen.

Dat tekort komen zie je ook goed in mijn filmpje. Met demper trekt hij prima maar op middentoeren houd hij even net iets in om daarna weer lekker in toeren te klimmen.

En dan heb ik het niet over nadat ik de demper eraf had gehaald, dat was lucht in de leiding ;)

Die nademper van mielke ga ik es effe op-goooooogelen.

Zoals ik al zei zal de na-demper meer druk op de tank geven waardoor de brandstof toevoer sterker word en de motor dus rijker gaat lopen, je moet opnieuw afstellen wat ik niet in je filmpje zag.
Overigens kan je in de vliegwereld constructies zien met een (redbull) blikje.
Zie bv. zelfbouw-geluidsdemper-benzinemotor

Zijn die nadempers nog ergens te koop. google levert geen adressen op helaas.

Voor de rest is het nademper verhaal even in de kast gezet. Er zit nu een GRP 3009 3-kamer uitlaat op en deze maakt al een stuk minder herrie en levert een stuk meer vermogen ;)
En met een stuk silicone slang op de stinger wordt hij nog zachter.

Hiet een kort filmpje met mijn slechte nokia camera (filmpje loopt even vast in het midden maar gaat daarna weer verder):

Ze zullen wel te koop moeten zijn maar er is geen vraag naar.... Zoek de winkels op die wat met Mielke doen (bigscale uitlaten!) en mogelijk kunnen ze er 1 bestellen.

De 30xx uitlaten zijn inderdaad stiller en minder nadelig op offroad dan bij onroad. Bij onroad hebben we vreemde dingen gezien zoals kritisch op de afstelling en weersverandering tot hete motoren en inderdaad ook vermogensdipjes. De beste die ik heb gehad was de 3036 van JP, die was stiller maar gedroeg zich normaal.

Back