zelfbouw prototype zwever

• Topicstarter Topicstarter barthezzo
  • Startdatum Startdatum
zo ik heb het allemaal voor elkaar gekregen :) gister zelf tot 12 uur door gegaan terwijl ik het niet door had, het was zoo leuk!
ik heb toch maar geen Wikkie gemaakt maar een iets anders type die me wle aantrok, deze:
de ''Thermal Scout'' http://f4bscale.worldonline.co.uk/scouts.htm#Test Flying
hier wat foto's:
de uitgesneden delen van mijn eerste vliegtuigje:
1189731_4c97ea14db.jpg

ik was zo enthiousiast bezig dat ik meteen een wat grotere versie heb gedaan met wat zelfbedachte aanpassingen:

hier is het eind resultaat van alle bij:

1189731_6ab8683abf.jpg

ik vind het er best leuk uit zien :P
vanochtend stond ik al als 1e bij de modelbouwinkel en heb daar wat stukken balsa gehaald van 5mm/4mm en 2x 3mm.
nu wil ik wat groters gaan maken.
er stond tot nu toe nog te veel wind dus heb nog nisk kunnen testen:P
hopen op morgen :D

hoi Barthezzo,

die kistjes zien er al prima uit! Mooi gedaan hoor!
Het valt me alleen wel op dat je nog geen stukjes lood op de neus hebt zitten. Of zie ik dat verkeerd? Hierdoor krijg ik het vermoeden, dat het zwaartepunt van de modellen nog niet op de juiste plek ligt. In dat geval zullen de modellen niet al te best (zeg maar gerust niet) vliegen.

Waar het zwaartepunt van je model ligt, wordt op de tekening meestal aangegeven met "CG" of een pijl ofzo onder de vleugel. Als je je vliegtuig laat balanceren op je duim en wijsvinger en je vingers zitten ongeveer daar onder de vleugel, waar het zwaartepunt zou moeten liggen, volgens de tekening, dan moet het vliegtuig precies in balans zijn (de neus is even zwaar als de staart). Mocht op de tekening nu niet aangegeven zijn waar het zwaartepunt moet liggen, dan is 50% van de wortel koorde wel een aardige plek om mee te beginnen. Op de site van de Thermal Scout staat ook 50% aangegeven zag ik. Dus als je vleugel bij de romp bijvoorbeeld 8cm breed is, dan leg je het zwaartepunt 4cm achter de voorlijst.

Het zwaartepunt kun je op de juiste plaats krijgen door een stukje lood op de neus van je kist te plakken met bijvoorbeeld crepetape.

Succes!
Jurgen

bedankt voor de tip(s)
ik weet dus niet wat voor een soort lood ik moet hebben.:P
ja ik zag een keer wat staan van : bladlood. maar ik weet niet waar ik dat kan krijgen.
en is dat bladlood niet heel duur en is alleen te koop in groote stukken?
alvast bedankt.

ahaha en owja noem me maar Bart:P :lol:

Het beste kan je lood halen bij een autogarage. Daar hebben ze altijd veel ( oud ) lood wat afkomstig is van wielen balanceren.
Je hebt daarin 2 types :

Slaglood , waar een metalen beugel in zit om het lood op de velgrand vast te slaan
Plaklood , platte stukjes van 5,10,20 gram met plaklaag op de achterzijde.( verdraaid makkelijke plakjes :wink: )

Dit lood kan je doorgaans zonder kosten meekrijgen , zeker als je laat zien waar je het voor nodig hebt. :!:

Bedenk dat auto-monteurs techneuten zijn en die zijn zéér 8O geïnteresseerd in jouw creaties . 8O

Veel geluk en je hebt een leerzame leuke hobby gevonden !! :wink: :wink: :wink:

Hallo Bart,
Als ik de foto van je uitgesneden delen bekijk valt me op dat je bij het stabilo en kielvlak geen rekening hebt gehouden met de richting van je houtnerf. op deze manier worden je stabilo en kielvlak wel heel erg breekbaar. Als je de tekening van de thermalscout bekijkt staat de houtnerf wel aangegeven. Het is heel belangrijk dat deze nerf in de lengterichting van je staartvlakken loopt om afbreken te voorkomen. Verder moet je je model even met spanlak lakken want balsahout kan zeer slecht tegen water.
Succes met vliegen.
Alex

inderdaad jullie hebben gelijk met dat lood.
ik heb even als test om te kijken , wat lood voor het vissen pladgedrukt als een plaatje en aan allebei de kanten geplakt.
als ik hem nu gooi dan vliegt hij mooi recht naar voren en zakt hij langzaam.

Gefeliciteerd, dat is precies de bedoeling! Hierdoor krijg je veel inzicht in de vliegeigenschappen en handigheid in het aftrimmen van modellen.
Iets dat de rest van je leven in je voordeel werkt.....
Theo Coenen zei:
soms tot verbazing van de rc-clubleden.
Inderdaad, wat weten die nou helemaal van modelvliegen.... :lol:

ik vind dit echt helemaal geweldig dat modelbouw.
heb echt een nieuwe hobby gevonden.:D
ondertussen in 2 weken benik al echt iets van 6 keer naar de modelbouwwinkel geweest om balsa te halen, die eigenaar moet telkens lachen als ik weer binnen kom:D hahaha
ik denk dat ik nu een wat grotere wil gaan maken, met een hengels stuk. maar ik zie dat veel mensen in de neus van zown grotere kist elektronica doen om te sturen enzo.
is dat noodzakkelijk?
of kan je net zulke vliegtuigen net zo als ongeveer de Thermal Scout maken alleen met een andere romp en vleugels enzo?
bedankt alvast:D

k denk dat ik nu een wat grotere wil gaan maken, met een hengels stuk. maar ik zie dat veel mensen in de neus van zown grotere kist elektronica doen om te sturen enzo. Is dat noodzakkelijk?
Nee, dat is niet noodzakelijk, maar wel leuk :D je kunt dan je model echt sturen zodat je weet waar hij landt en heb je een minder groot veld nodig, anders zit je zo in een boom.
't is wel een stukje kostbaarder. Reken op zo'n € 100,- voor de besturing.

of kan je net zulke vliegtuigen net zo als ongeveer de Thermal Scout maken alleen met een andere romp en vleugels enzo?
Tuurlijk! Dat heet de Vrije Vlucht klasse. Kijk eens in het Vrije Vlucht forum, ik weet daar zelf niet zo veel van.

Leon

En als we nou reclame aan het maken zijn: http://www.lijnbesturing.nl/

Is ook goedkoper dan RC en minstens zo spectaculair :D
128.jpg

Doordat de reguliere handel vrijwel niks heeft voor VV of LB is de instap wat lastiger, maar voor wie het wil proberen is via dit forum altijd hulp voorhanden.

Je hebt toch wel 12 mei in je agenda staan?
12 mei? Ja: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=53326&sid=3b6ebb21474306e8099cb78e4e34dd7d
Van Hilversum naar Almere is geen afstand...
En zoals gezegd, je hoeft geen model te hebben om mee te kunnen doen.
image017.jpg

zo na een paar dagjes lekker in het zonnetje hebben gebouwd is mijn eerste ''echte'' vrije vlucht vliegtuig af!!
ik heb hem gewogen en hij weegt 107gram(is dat te veel?)
de vleugelspanwijdte is prcies 1meter.
hier wat foto's:

dsc05004iw9.jpg

dsc04999ip4.jpg

in het weekend maar eens testen denk ik:D

weet iemand trouwens nog een leuke naam voor dit vliegtuig.
groetjes
Bart

neus te kort, staart te lang en oppervlakte van de staart te klein.

en als naam: Misbaksel :lol:

Theo Coenen zei:
neus te kort, staart te lang en oppervlakte van de staart te klein.

en als naam: Misbaksel :lol:

echt heeel grappig, ik post het hier om tips te vragen ik ben net begonnen en dan krijg ik zown kinderachtige post!
post het dan niet!!

maar bedankt voor: neus te kort, staart te lang en oppervlakte van de staart te klein, maar dat had ook anders geformuleerd worden of niet?

ik ga hem zowieso testen, mischien zie ik dan zelf wel wat ik kan veraderen enzo.
ik kan het altijd nog wel veranderen

Een opmerking als die van Theo moet kunnen, maar dan wel laten volgen door een paar goede tips
waarmee deze jongen weer verder kan.

Ik zou zeggen:probeer het zwevertje eens uit...
Vliegt het niet goed dan proberen te beredeneren waarom het niet goed gaat, en wat je er aan zou kunnen
doen.
En voor wat betreft dat korte neusje, zonder aandrijving maakt dat niet zo bar veel uit.
Het zwaartepunt goed krijgen is natuurlijk wel wat lastig... (zo niet onmogelijk)

Succes..

Als je je vleugel naar achteren schuift, en dan het zwaartepunt op 30% van de voorlijst zet is dat een aardig begin.
De oppervlakte van je stabilo is inderdaad te klein. Hoe groot ie wel moet zijn weet ik niet. In ieder geval een stuk groter.

Als ik het goed zie, moet je je vleugel omdraaien. Ik zie dat je er een profiel in aangebracht hebt. Daarvan moet de puntige kant naar achteren en de meer afgestompte kant naar voren.

Wij vinden het allemaal hartstikke leuk dat je zo enthousiast bent en zijn graag bereid om opbouwende kritiek te geven.
Volgens mij was Theo's reactie enigszins grappig bedoeld :lol:

In ieder geval: ga zo door, maar post volgende keer eerst een tekening met de belangrijkste maten, dat scheelt weer sloop-en breekwerk.

Misschien hoort dit draadje in 'beginners' of 'Vrije Vlucht' thuis. Een DLG is het (nog) niet.

Succes, Leon

Als ik het goed zie, moet je je vleugel omdraaien. Ik zie dat je er een profiel in aangebracht hebt. Daarvan moet de puntige kant naar achteren en de meer afgestompte kant naar voren.

haha dat dacht ik ook toen ik de foto zag, maar dat is niet zo.

Back