puntlasapparaat
mijne heren,
Hierbij een bijdrage van mij uit onze verenigingssite
Zelfbouw/ombouw puntlasapparaat
Voor het maken van een puntlasapparaat heb je nodig:
Een oude lastrafo met zo’n zwaar stuk weekijzer erin gewoon een 220 volt ding die ergens onder in de schuur staat.
Een aantal stukken zware laskabel met de benodigde klemogen.
Een paar stukken rond aluminium en blokken aluminium of iets wat hiervoor door kan gaan.
Natuurlijk een stuk rond koper 10mm dik voor de laspunten verder wat bouten en dergelijke.
Je haalt de buitenkap van de trafo af en peutert de laszijde kabel van de trafo af, zodanig dat de rest niet beschadigd. Het is natuurlijk onnodig om te zeggen dat er geen spanning op het apparaat staat. Op deze vrije plaats komt de nieuwe geïsoleerde laskabel met een aantal windingen tussen de 4 en de 6 e.e.a. hangt af van de lasstroom. Verbind nu het begin en het eind van de kabel aan de laskabelaansluitingen t.w. de aardetang en lastangzijde. Nu moet je een scharnierend en geïsoleerde lastang maken dit kan op allerlei manieren.Belangrijk is de boven en onderstang te isoleren middels b.v. een kunststof lagerbus.Uitvoering en maatvoering kun je naar eigen inzicht doen.
De in te stellen lastijd (laspuls) kun je instellen met de hoofdschakelaar of middels een relais tussen de aanvoerstroom en de trafo. Je kunt zelfs een voetschakelaar maken mogelijkheden genoeg. Let op de trafo kan erg heet worden, zelf heb ik de thermostaat laten zitten en gemonteerd aan de nieuwe laskabel.
Veel plezier ermee.
Ps later heb ik bovenstaande trafo vervangen door een trafo welke gebruikt wordt voor het elektrisch ontdooien van waterleidingen.
Deze is maar 6 volt een heeft een zwaar lasvermogen.
Wat dat betreft heeft Ernst dus gelijk..............gebruik een lage spanning!!!
Let op!!!!!! Bovenstaande ombouw geschied op eigen risico en ik ben dan niet verantwoordelijk voor eventuele schade welke uit bovenstaande ombouw zou kunnen plaats vinden.
Mvg Rene Witteman