Zelfbouw puntlasmachine

Aangezien het een veel voorkomend stuk gereedschap is bij de turbinebouwers heb ik de vraag hier maar even neergelegd.
Zij er mensen die tekeningen oid hebben om zelf een puntlasmachine te bouwen???
Tot op heden heb ik nog niets kunnen vinden dus ik hoop dat een van jullie mij verder kan helpen...

puntlasmachine

Hallo
Ik heb hem gemaakt van een oude magnetron trafo van ongeveer 750 watt
Je haalt het secundaire gedeelte eruit(de heel veel dunne draadjes en wikkelt er een dikke geisoleerde koperkabel doorheen ,ongeveer 3 tot 4 keer
Dit geeft eeen vrijloopspanning van ongeveer 4 Volt met een stroomsterkte van ongeveer 150 Ampere

Je kunt er een systeem met tangen omheen maken zoals bij de GTBA machine of met losse laspunten werken

Ik gebruik een voetschakelaar tussen het primaire gedeelte om hem in te schakelen

Hallo

Sorry voor mijn late reactie(weekendje weg)

Ik ga de tekening opzoeken en dan kijken of ik iemand kan vinden die hem kan scannen.
Ik zal hem dan wel onder dit forum zetten.

mvg eric

Kijk eens naar dit plaatje:
full

Kwam ik laatst tegen op het web, weet helaas niet precies meer waar.... lijkt mij de makkelijkste oplossing voor een spotwelder. De gast die deze maakt kreeg het idee tijdens baja buggy races: als er iets afbrak midden in de woestijn (wielophanging ofzo), gewoon lassen met behulp van de accu.

Geen idee wat hier van waar is, maar vond het idee wel leuk :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor kleinschalige projecten met dun blik kun je prima een oude analoge flitser uit van een camera nemen. Als je het flits lampje ertussenuit haalt kun je puntlassen met de draden. Vroeger werkte dat prima bij mij. HEt standaard ledje geeft aan wanneer de baterijen de condensatoren hebben opgeladen en je de klap kunt maken.
Jakko

Jakko.
Om een flitser daar voor te gebruiken zal je wel een zware studioflitser moeten nemen. In een gewone flitser zit een veel te kleine elko om voldoende energie te kunnen leveren.
Overigens raad ik het gebruik van een flitser sterk af. Inwendig wordt er een spanning van 300V tot wel 400V gebruikt. Dat zal in veruit de meeste gevallen niet dodelijk zijn maar wanneer je dat aanraakt is het wel een bijzonder onplezierige ervaring.:oops:
Bij gebruik van een studio flitser kan de elko wel voldoende energie bevatten om een dodelijke klap te geven. NIET DOEN DUS. :nooo:

• Like
Reactions: mac
puntlasser

Hallo

Ik heb de tekeningen van de puntlasmachine van Wren gekregen
Heeft iemand een idee hoe ik diehierop kan zetten
Ik heb ze als bijlage van een E-mail

Eric

je mag ze mij ook wel doormailen als je zou willen
mijn adres is nijsinkgjapestaartjehotmail.com
alvast vriendelijk bedankt
groeten Gertjan

puntlasapparaat

mijne heren,
Hierbij een bijdrage van mij uit onze verenigingssite

Zelfbouw/ombouw puntlasapparaat

Voor het maken van een puntlasapparaat heb je nodig:

Een oude lastrafo met zo’n zwaar stuk weekijzer erin gewoon een 220 volt ding die ergens onder in de schuur staat.

Een aantal stukken zware laskabel met de benodigde klemogen.

Een paar stukken rond aluminium en blokken aluminium of iets wat hiervoor door kan gaan.

Natuurlijk een stuk rond koper 10mm dik voor de laspunten verder wat bouten en dergelijke.

Je haalt de buitenkap van de trafo af en peutert de laszijde kabel van de trafo af, zodanig dat de rest niet beschadigd. Het is natuurlijk onnodig om te zeggen dat er geen spanning op het apparaat staat. Op deze vrije plaats komt de nieuwe geïsoleerde laskabel met een aantal windingen tussen de 4 en de 6 e.e.a. hangt af van de lasstroom. Verbind nu het begin en het eind van de kabel aan de laskabelaansluitingen t.w. de aardetang en lastangzijde. Nu moet je een scharnierend en geïsoleerde lastang maken dit kan op allerlei manieren.Belangrijk is de boven en onderstang te isoleren middels b.v. een kunststof lagerbus.Uitvoering en maatvoering kun je naar eigen inzicht doen.

De in te stellen lastijd (laspuls) kun je instellen met de hoofdschakelaar of middels een relais tussen de aanvoerstroom en de trafo. Je kunt zelfs een voetschakelaar maken mogelijkheden genoeg. Let op de trafo kan erg heet worden, zelf heb ik de thermostaat laten zitten en gemonteerd aan de nieuwe laskabel.

Veel plezier ermee.

Ps later heb ik bovenstaande trafo vervangen door een trafo welke gebruikt wordt voor het elektrisch ontdooien van waterleidingen.
Deze is maar 6 volt een heeft een zwaar lasvermogen.
Wat dat betreft heeft Ernst dus gelijk..............gebruik een lage spanning!!!

Let op!!!!!! Bovenstaande ombouw geschied op eigen risico en ik ben dan niet verantwoordelijk voor eventuele schade welke uit bovenstaande ombouw zou kunnen plaats vinden.

Mvg Rene Witteman

Hallo

Eric

Hm, als je me ze mailt gooi ik ze wel even online, met een linkje in dit draadje..

Laatst bewerkt:
Hallo

Eric

Bij deze de tekeningen van Eric:
Hanzl plaatst volgens mij nog een linkje om ze in origineel formaat te downloaden.

full

full

full

full

full

Groeten

Laatst bewerkt door een moderator:
Back